Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TV-funderingar


johnalder

Rekommendera Poster

OK, det här kanske egentligen hör hemma i papperskorgen, för Mac-kopplingen saknas... men men:

 

Står i begrepp att köpa ny TV. Har kollat lite på modeller från Samsung, Phillips, LG och ev något mer av de kända märkena, och modeller som kostar under 10 lock. 37-40 tum typ och LCD. Har inga större krav, kommer nog att bli nöjd med vilken som, förutsatt att den inte strular.

 

Nu till frågan: Man kan ju spara några kronor om man köper ett mindre känt märke; Matsui, Mirai, Anderson och allt vad det nu kan tänkas heta. Är det någon som har erfarenhet av dylika märken? Är de något att ha, eller är det värt någon tusenlapp mer för kända märken?

 

Ska primärt ha den för att titta på TV (duh!), men det kan ju hända att man kopplar in en Mac Mini så småningom... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfatenhet av märkena som du nämner, men jag läste en väldigt negativ test av Andersson- TV:n( Minns inte var).

 

Min Samsung 32" är jag nöjd med. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du titta på "vanlig" (SD) TV kommer du upptäcka att bilden blir klart sämre pga skalningen till högre upplösning jämfört med en bildrörs-TV. Vill du ha bra bild är det just nu Pioneer som gäller, men det kostar skjortan...

Vid "native" upplösning för TVn så blir det väldigt bra, dvs någon av HD-upplösningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser nästan ljudet viktigare än bilden. Nästan alla de billigare har uselt ljud, Samsung inräknat.

Sen, att titta på en LCD-teve med analog signal är ju närmast ett skämt. Köpte igår en teve till min mor, en Philips 32" med bra ljud för dryga 11000:-, men uppställt bredvid hennes CRT var den ju helt värdelös.

Kommer alltså att lämna tillbaka teven på måndag.

 

Vete tusan hur jag skall göra. För att få digital signal, det är för henne ointressant då kostnaden för grundutbudet skulle hamna på 199:-/månad mot nu gratis. Hennes gamla teve har kanonbild och dito ljud, men den tar för stor plats i hennes nya lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SD-signal (analog eller digital) blir bra med en scanconverter men då kostar det en slant. Räkna med 15000-30000:-, vilket inte är realistiskt. Men bilden blir bra. :-)

Exvis http://www.biorummet.nu/kassa/dvdo.html

 

Tyvärr så kostar det att få bra bild på en tavel-tv när signalen är SD (oavsett om det är analogt eller digitalt).

 

Jag insåg att en 50" TV med bra bild kostar strax under 50000:-, så jag köper ingen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, fler kommentarer tas gärna emot!

 

En fråga: SD? Jag kör fn digital-TV via Telia ADSL, är det digitalt eller analogt?

 

Och ljudet - är inte bortskämd med bra ljud från TV-apparater ändå. Vill jag ha bra ljud (konserter eller filmer) så har jag ljud draget via stereon istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, fler kommentarer tas gärna emot!

 

En fråga: SD? Jag kör fn digital-TV via Telia ADSL, är det digitalt eller analogt?

 

Och ljudet - är inte bortskämd med bra ljud från TV-apparater ändå. Vill jag ha bra ljud (konserter eller filmer) så har jag ljud draget via stereon istället.

SD - Standard Definition i vardagligt tal PAL (Vanlig svensk TV). Jämför med HD - High Definition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och förvilla er gärna in på alla länkar ca 7000 kanaler....

 

Jag förvillade mig direkt in på TV4, och Safari fick superhäng!

 

Edit: Och TV3 hänger på samma sätt. Är det någon plugg som saknas eller är det pece som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för mac och OS? o grafik? jag kör med minst 8 mb GK o så högt os det går.

 

Och kör du flera program samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för mac och OS? o grafik? jag kör med minst 8 mb GK o så högt os det går.

 

Och kör du flera program samtidigt?

 

PB12 1,5GHz, senaste uppdatering på allt. Tiger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med Firefox eller Icab, för det fungerar för mig, så nått galet har du i din PB, så kolla upp det?

 

Jag hittade denna på mac99 och det har inte vart något problem alls, även på dom äldre, bara grafiken som har "uppgraderats", ska gå ut med vovvarna nu så jag hör av mig i morgon.

 

Och det "nyaste" jag har nu är en Emac på 2 GHZ, "jag har lekt lite med den", och det går bra på den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del väntar jag på att full HD kommer även på mindre tv-apparater (32 tum och nedåt), vilket enligt handeln sker nästa år. Just nu säljer man det man har på lager... Stort är inte bäst när det gäller tv. Det syns tydligt att ju större tv, desto sämre bild. Många tycker nog det är häftigt med en 50-tummare, men jag tycker det är skräp.

 

Jag har lärt mig en sak om tv: Sträck ut handen, knyt näven, och du ska kunna täcka det mesta av tv-bilden. När det gäller filmer så skiljer regissörerna på filmduk och tv, eftersom man har olika seendemönster på bio resp. framför tv. På bio tittar man överallt, medan det som sker på tv ska ske mycket nära fokus, rakt fram. Därför klarar tv inte alltid att återge en film på bra sätt.

 

När det gäller upplösning och "knytnäven" är det ofta 26-32 tum som gäller, i de allra flesta vardagsrummen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med Firefox eller Icab, för det fungerar för mig, så nått galet har du i din PB, så kolla upp det?

 

Nja, det är Safari som är inkompatibel.

Funkar med Firefox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller analoga sändningar så har tydligen Philips 32FLP9632 fått goda vitsord. En 100Hzare med en massa ny teknik. Verkar bara finnas på nätbutikerna ännu, men verkar där vara storsäljare.

Kan fås för ca 11000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nja, det är Safari som är inkompatibel.

Funkar med Firefox"

 

Bra, då är det bara att titta på alla kanaler då, finns en natur dokumetär från Punta Arenas, på Spanska men rekommenderas starkt.

 

Och varför TV? när man får en stor skärm för dessa pengar?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig en sak om tv: Sträck ut handen, knyt näven, och du ska kunna täcka det mesta av tv-bilden.

Men jag har så små händer... :borstatanderna:

 

Men det är helt klart - att man ska inte ha en för stor TV. Därför kikar jag på just 37, även om det även kan bli 40. folk har sagt att prisskillnaden är så pass litet att det är lika bra att slå till på den större...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...