Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tilldela Grafikkortet mer minne!


Mr Stx

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har lite funderingar på huruvida man kan tilldela grafikkortet, är det möjligt?

Man kan ju göra det på en PC, genom BIOS - om grafikkortet sitter "onboard" på Moderbordet.

Så nu är min fråga om det går att göra på min Macbook C2D (2.2Ghz med Intel GMA X3100), inhandlades nu i November 2007 ,splitterny, så det borde vara den senaste utgivna revisionen av Macbook. Har hört att man kan tilldela Grafikkortet max 3xx Mb någonting (när man kör GMA X3100), men som standard så är det knappt hälften. Så...finns det någon form av BIOS för mac, som man kan "komma" in i när man bootar upp maskinen genom någon knapptryckning? Och isf. kan man därinne tilldela grafikkortet minne ifrån RAM minnet?

 

Hoppas någon vänlig själ kan besvara mina frågor!

 

Med vänliga hälsningar,

Peter Sahlström aka Stx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har mac bios ens ? ett sätt är att starta massa fönster på direkten och exposéa lite.. så maxar nog OSX minnet te gma950.

 

enda sättet jag vet, jag har haft en tråd om detta tidigare och glott massa andra forum och mac och intel faq trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac har inte bios, det heter något annat kommer inte ihåg vad det heter. sen så har jag för mig att mac:s "Bios" är låst så man kan inte ädra sånna saker där, rätta mig om jag har fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac har inte bios, det heter något annat kommer inte ihåg vad det heter. sen så har jag för mig att mac:s "Bios" är låst så man kan inte ädra sånna saker där, rätta mig om jag har fel

 

EFI - Extensible Firmware Interface heter det macen använder.

Det går nog att pilla lite i det har jag för mig, men om man inte ens vet vad det heter så har man absolut inget där att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFI - Extensible Firmware Interface heter det macen använder.

Det går nog att pilla lite i det har jag för mig, men om man inte ens vet vad det heter så har man absolut inget där att göra...

 

skulle bara vilja påpeka att det finns dom som har råd och vill lära sig av sina misstag,

så man kan uttrycka sig på ett annat sätt...somliga njuter av att mecka och fixa, även om

det går snett osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har för mycket pc-tänk i huvudet.

 

I OS X tilldelas grafikkortet så mycket minne som det behöver dynamiskt. Alltså när grafikkortet kan dra nytta av mer minne så får det det. Är minst 144mb och om jag inte har fel så är max-gränsen för X3100-kortet 256mb. Så mycket mer kan detta relativt enkla kort ändå inte ha nytta av.

 

Möjligheten att hacka runt i BIOS har man som tur inte i MacOS X och behöver det inte heller eftersom MacOS X inte är så uselt på att tilldela systemresurser automatiskt som Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle bara vilja påpeka att det finns dom som har råd och vill lära sig av sina misstag,

så man kan uttrycka sig på ett annat sätt...somliga njuter av att mecka och fixa, även om

det går snett osv...

 

Det jag menade var inte att det är dumt - utan att det är ganska svårt, och om man inte är kunnig i det området så är jag tveksam till nyttan av att vara där...

Men om ni nödvändigtvis vill, så gav en googling det här:

http://nak.journalspace.com/?cmd=displayco...amp;entryid=407

 

Men som sagt, risken finns och är ganska stor, att datorn inte fungerar ordentligt om man pillar med saker man inte vet vad det är. Så det används på egen risk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger färdiga . kext för GMA X3100 i Leoparden - vilka jag ska slänga. Men frågan är hur man fixar den delen. Någon körde drivrutiner från XP (boot camp), men de var betydligt långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...