Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie, Vilka format går att importera?


Dia2

Rekommendera Poster

Hej

 

Undra vilka format man kan importera i iMovie, Jag prövade med avi, wmv, DAT & mpg.

Inget av dem fungerade...vad är det för filtyp som jag kan använda i iMovie?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie är främst (enbart?) tänkt till att importera och redigera hemvideo med, och då är det i dagsläget DV som gäller.

Vet att jag vid nått tillfälle varit "tvungen" att använda nått annat format, men då blivit tvungen att konvertera detta till just DV innan jag fått in det i iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahaa....men vilket progam anväder man för att kovertera till DV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken version av iMovie du kör.

 

Och hur du konverterar beror på vad du har att utgå ifrån.

 

AVI är inget format, för övrigt. Det är en behållare som kan innehålla precis vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Undra vilka format man kan importera i iMovie, Jag prövade med avi, wmv, DAT & mpg.

Inget av dem fungerade...vad är det för filtyp som jag kan använda i iMovie?

 

Om du har Windows i din Macbook, strunta i Movie och Apples krångligheter. Kör med dina Windows program, exempelvis Nero så funkar det smärtfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie 7.1,

 

vad menar du med "beror på vad du har att utgå ifrån"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows i din Macbook, strunta i Movie och Apples krångligheter. Kör med dina Windows program, exempelvis Nero så funkar det smärtfritt.

 

aaa jag använder movie maker som räcker för mig....men tänkte om det fanns något liknande till mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med "beror på vad du har att utgå ifrån"

Har du filmat med kamera? Vilken kamera?

Har du laddat ner/fått från kompisar? Vilket format, exakt?

 

Här har du en liten del av de format som finns:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_codecs

Vad har du i dina filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaa jag använder movie maker som räcker för mig....men tänkte om det fanns något liknande till mac

För det priset Nero 8 kostar så tycker jag det är inte ens lönt att hålla på och krångla med Apples i"program" och en mängd sharewarelösningar som slutar funka vid en uppdatering av OS Vers.xxx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du filmat med kamera? Vilken kamera?

Har du laddat ner/fått från kompisar? Vilket format, exakt?

 

Här har du en liten del av de format som finns:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_codecs

Vad har du i dina filer?

 

Nej har inte filmat med kamera...har spelat in från tv mpeg fil.

 

post-23342-1197579072_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det priset Nero 8 kostar så tycker jag det är inte ens lönt att hålla på och krångla med Apples i"program" och en mängd sharewarelösningar som slutar funka vid en uppdatering av OS Vers.xxx.

 

Vad kan man göra i Nero 8, kan man redigera och lägga in bilder / text på fimer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har inte filmat med kamera...har spelat in från tv mpeg fil.

OK, det är säkert MPEG-1. Detta konverterar du till DV-PAL med MPEG Streamclip (gratis). DV är ett format lämligt för redigering, men är tyvärr rätt stort, 13GB per timme. DV är iMovies interna format, i varje fall för iMovie 1-6. iMovie kan visst hantera fler format, men har begränsade redigeringsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man göra i Nero 8, kan man redigera och lägga in bilder / text på fimer?

 

Du kan göra i princip vad du vill: lägga till text, bilder, övergångar, redigera om...

Fantasi sätter gränser.

Du kan importera de flesta förekommande format. Importera från DVD skivor, göra bildspel, osv.

Gå in på deras hemsida - läs om programmet, där finns en demo att ladda ner också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra i princip vad du vill: lägga till text, bilder, övergångar, redigera om...

Fantasi sätter gränser.

Du kan importera de flesta förekommande format. Importera från DVD skivor, göra bildspel, osv.

Gå in på deras hemsida - läs om programmet, där finns en demo att ladda ner också.

 

Okej tackar ska ladda hem demo versionen nu och testa...fast de e synd att det bara finns till windows :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är säkert MPEG-1. Detta konverterar du till DV-PAL med MPEG Streamclip (gratis). DV är ett format lämligt för redigering, men är tyvärr rätt stort, 13GB per timme. DV är iMovies interna format, i varje fall för iMovie 1-6. iMovie kan visst hantera fler format, men har begränsade redigeringsmöjligheter.

 

aaa fungerade nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie kan använda allt som QuickTime kan, fast programmet kodar om det till valt format, ofta DV.

 

Testa att först exportera från EyeTV till lämpligt format. Finns i recordingsfönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Isky funkar bra annars! Testa! Jag konverterar just nu :)

Hoppas TS ser ditt svar så här 3,5 år senare... ;-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...