Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Switchresx har dödat min TV


svensken

Rekommendera Poster

Innan jag uppgraderade till Leopard använde jag Switchresx till min MacBook för att få till rätt upplösning till min Samsung 32 tums LCD-tv. Som många har vittnat om i detta forum så finns inte inställningen 1360 x 768 @ 60 Hz i Bildskärmsinställningar. För mig fixade Switchresx till detta. Efter uppgraderingen till Leopard fungerade dock inte Switchresx, så jag fick kolla på min TV med centimetrar som fattades på framför allt vänster sida.

 

Igår laddade jag hem den nya versionen av switchresx(3.7.11) för Leopard, avinstallerade den gamla versionen och installerade den nya. Så långt var allt väl. Ställde sedan in 1360 x 768 @ 60 Hz och startade om datorn. Efter detta hittar min MacBook överhuvudtaget inte TVn. Den syns inte i Bildskärmsinställningar och TVn säger "Ingen signal". Jag har provat att avinstallera Switchresx igen, jag har slängt com.apple.windowserver.plist från bägge ställena, jag har startat om datorn med alt+kringla+p+r. Inget hjälper. Det är som om själva signalen är dödad. När jag stoppar i mini-DVI kontakt i datorn blir skärmen blå i några sekunder (så var det även tidigare), men när datorskärmen sen kommer tillbaka så händer ingenting. Förut brukade omedelbart (även utan switchresx) bildskärmsmenyn ha dubbla uppsättningar av bildskärmar och man kunde välja att slå på eller av bildskärmsdubblering.

 

Hoppas någon kan hjälpa. Nu kan jag inte överhuvudtaget se TV från min Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken version av macbook har du som inte stödjer 1360ggr768?

 

Fungerar fint på min macbook och i stort sett alla har ju samma grafikkrets intel 950.

 

Skulle gissa att problemet är att du försöker använda dig utav hdmi ingången, om det finns en vga kontakt på din tv så använd den. Den skickar ut info till din macbook om vilka upplösningar som tv:n stödjer, dessutom presenterar tv:n det pixelmappat via vga ingången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

1360x768 är det som gäller. 1366x768 må vara panelupplösningen men det är inte alla grafikkort som kan använda den upplösningen och det är heller inte lika vanligt att det fungerar från tevens sida.

 

svensken, du bör testa om du får bild på en vanlig skärm med din MacBook. Det kan vara adaptern eller i värsta fall bildskärmsporten som är trasig.

 

För övrigt är det inte bra att "hotplugga" kontakter mot en teve som är påslagen och dessutom är ansluten till kabeltevenät eller centralantenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min TVs instruktionsbok så ska det vara 1360 x 768 och det var det som fungerade tidigare. Använder Apples mini-DVI - VGA adapter och TVns vga-port. Har ingen annan extern skärm här hemma att testa den mot, men jag får ta med den och prova någon annanstans. Fast håll med om att det verkar osannolikt att en programvara kan ha sönder bildskärmsporten eller adaptern genom en omstart. Innan omstarten fungerade det ju, förutom att bilden var feljusterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen HDMI/DVI kontakt på din TV ? Jag ska inte säga att den ena eller andra är bättre, men DVI/HDMI är minst lika bra, om inte bättre, på att kommunicera med TV/skärmar om vilka upplösningar som stödjs. Jag har kört MacBooken i den upplösningen, utan att behöva göra några inställningar.

Vill du bara testa om det har uppkommit något hårdvarufel eller om det bara är problem med inställningarna, kan du ju gör en ren installation av OS X på en annan (extern) disk och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts så kör jag på VGA. Pga problemen har jag nu beställt en mini-DVI - DVI adapter från Apple samt en DVI - HDMI kabel.

 

Har nu testat att koppla datorn med befintlig mini-DVI - VGA adapter till en annan skärm. Då funkar allt som det ska. Alltså kan jag nu utesluta att det är adaptern som det är fel på. Intressant att notera är vad som händer vid olika uppstartsscenarier.

 

Det scenario som fungerade var följande:

1. Stänga av datorn och den externa monitorn.

2. Koppla ihop dator och monitor.

3. Sätta på monitor.

4. Starta datorn.

 

Provade även följande:

1. och 2. enligt ovan

3. Starta datorn

4. Vänta med att starta monitorn.

Vad som då inträffade var att i uppstarten, efter den gråa skärmen med äpplet så blev MacBookens skärm blå och sen hände inget mer. Det gick att röra på musen och tryckte jag esc hördes "plong" ljudet som kommer när man trycker "fel". Slog jag sedan på monitorn så fortsatte uppstarten men datorn ville inte kännas vid att en extern monitor var ansluten. Alltså exakt det som händer när jag ansluter min LCD TV till datorn!!!

 

Eftersom det första scenariot fungerade med den externa skärmen försökte jag upprepa det med min TV. Vad som då inträffade var det som hände i scenario två, nämligen att datorn fryser med blå skärm. I det läget hjälpte ingenting, vare sig att stänga av eller sätta på tvn igen eller att dra ut adaptern ur datorn. Den förblev blå. Var tvungen att force-quitta den genom att hålla ner powerknappen i tio sekunder.

 

Ska nu prova att sätta in en annan hårddisk i min MacBook med nyinstallerad Leopard och se vad resultatet blir. Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en annan hårddisk med nyinstallerad Leopard fungerar allt som det brukade och TVn har vaknat till liv. Kan bara konstatera att det i så fall var switchresx som förstörde allt på min "riktiga" hårddisk. Får ta och installera om systemet på den och se ifall det hjälper. Vore intressant att veta vilken fil det är som orsakar problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Intressant...

 

Vilken Samsung-teve är det förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ominstallering av systemet funkar det igen. Slutsats: Aktar er för att använda switchresx. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Efter ominstallering av systemet funkar det igen. Slutsats: Aktar er för att använda switchresx. :chockadskeptisk:

 

 

ja det ska ju bara användas om det behövs. Och med försiktighet och insikt om att det kan gå åt helsike. I mitt fall fick jag efter användning av SwitchResX 1080p istället för flimrigt 1080i men jag hade tur som hittade rätt inställning snabbt utan att lyckas sabba systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...