Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro hänger sig ibland eller visar blåskärm vid uppstart

e-snobben

Recommended Posts

Min Mac Pro har ibland problem att starta. Ibland har den hängt sig under uppstart och den där "cirkeln" som snurrar har bara stannat. Idag var skärmen blå. Det har alla gånger hjälpt att stänga av datorn och starta den igen. Har läst i instruktionsboken att återkommande problem med att starta datorn kan vara ett tecken på att batteriet behöver bytas. Däremot går klockan rätt. Men den får väl alltid sin rätta inställning via internet?

Jag har för vana att alltid dra ur sladden när jag inte använder den. Men jag ska undersöka dina förslag. Skriver ut den där länkade sidan så har jag den färdig att använda. :ThumbsUp:

Det verkar som om den digitala LCD-skärmen inte får tydlig info om att datorn är påslagen om inte skärmen slås på nog snabbt i anslutning till uppstarten. CRT-skärmen verkar tillfälligt överta jobbet som huvudskärm. För om jag slår på den när detta händer så har jag Finder där, visserligen med mapparna i en enda röra. Men därifrån kan jag starta om datorn och sen återgår LCDn till att vara huvudskärm. Anledningen till att jag inte upptäckt det tidigare är antagligen att jag flyttat datorn och därför ibland väntar lite längre än förut med att slå på LCD-skärmen. Förmodligen är det bäst att slå på skärmen före datorn. Men med den andra skärmen har det ingen betydelse.

Din dator måste vara väldigt gammal om du ska behöva byta batteri?

Tippar på att Hd börjar ge sig så kör ett diagnostikprogram för yt-test.

Din dator måste vara väldigt gammal om du ska behöva byta batteri?

Tippar på att Hd börjar ge sig så kör ett diagnostikprogram för yt-test.

Nej den är inte mer än ett år ca. Men jag kan tänka mig att det då och då stoppas i batterier som kanske inte är helt fräscha. Tror dock det är Mac Pro som föredrar CRT-skärmen framför LCDn om båda är avslagna vid uppstart. Men jag ska ta för vana att låta dem vara avslagna några gånger och se vilket utfall det blir. Om några dagar/en vecka bör jag ha ett resultat.

• 1 year later...

Ja det var "några dagar" sen jag skrev senast. Hur som helst, nu har jag lokaliserat problemet.

Med båda skärmarna anslutna kan jag vänta med att starta skärmen tills OSet är laddat.

Med bara LCD-skärmen ansluten måste den vara påslagen när jag startar datorn. Den får i alla fall inte vara avstängd alltför många sekunder efter det att jag startat datorn. Det verkar som om datorn letar efter skärmen vid uppstart och om den inte hittas så fryses bilden med den snurrande ikonen. Men trots det så verkar datorn starta normalt. Med båda skärmarna anslutna brukar jag använda MIDI-interfacets lampor som indikator på när den är redo. Samtliga lampor blinkar till och sen tänds en av dioderna. Detta händer även när endast LCD-skärmen är ansluten, men när jag slår på den är som sagt bilden fryst.

Tänkte att det kunde bero på att skärm-adaptern för CRT hade nån slags påverkan när det inte fanns nån skärm ansluten. Den hängde bara löst i uttaget. Tog därför bort den, ingen skillnad. (LCDn är ansluten till skärm 1).

Provade till sist att koppla ur nätverkssladden om den av nån outgrundlig anledning skulle påverka, ingen skillnad.

Skumt att det inte blir så här med två skärmar anslutna, oavsett om någon av dem eller ingen är påslagen eller inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...