Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver man ta back-up på en extern hårddisk?


Dragonilm

Rekommendera Poster

Hej vänner.

 

Jag har grubblat lite över en sak. Jag kommer efter jul att införskaffa en 500 GB stor (extern) firewire-hårddisk för att... ja, inte behöva kännas vid mina begränsade 160 GB jag har nu i iMacen*. Jag tänker koda om mitt iTunes-bibliotek till Apple Lossless och behöver således flytta iTunes-biblioteket till firewiredisken. Men då slog det mig - då ryker mina möjligheter att ta bränna ut back-upskivor eftersom filerna blir så stora (krävs för många skivor). Men är låtarna och biblioteket "säkra" på firewiredisken? Kan jag se det som att de alltid ligger i "back-up" där? Eller måste jag köpa ännu en extern disk och köra Time Machine både i datorns hårddisk och på den externa? Låter orimligt!

 

* För att undvika off-topicfrågor; jag kan själv inte köpa en intern hårddisk och sätta in eftersom dagens iMacar är vaakumförseglade och omöjliga för konsumenter utan specialverktyg att ta sig in i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och sätter upp ett nätverk med en Mac som sever och en Maxtor 1,5 TB,

som det kommer att köras med time-mashine på.

 

För att vara säker kommer jag att klona HD på Macarna 1-2 gg i månaden på

en LaCie 500 MB, som jag kommer att förvara hos en kompis.

Då är jag säker om det skulle hända någon skada i lägenheten,

så som vattenskada, brand eller dyl.

 

Detta kanske kan vara en variant för dig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att ha backup är att du kan återställa informationen vid behov. Alltså behöver du ha den på flera platser (alltså hårddiskar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lagom att ha en backup hemma som man kan uppdatera ganska ofta. Sedan har man en på ett annat ställe ifall det skulle börja brinna hemma. Denna backup kan antingen vara på nätet eller en extern HD i ett annat hus. Fler än två backuper tycker jag känns onödigt om de förvaras på olika ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal tumregel säger:

Det du har sparat på ett ställe finns inte. Det du sparar på två ställen kan finnas. Om du sparar på tre ställen är du säker. Oavsett var och hur du lagrar data måste du ha minst två sparningar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där blir alltid ett dilemma. För mig får det räcka med att ha en dubbelt så stor backup-skiva internt i samma dator. Risken för att båda skivorna ska gå sönder samtidigt är minimal. Risken för att det ska börja brinna så pass olyckligt att jag inte hinner rädda datorn är också liten. Risken för stöld är nog lika liten. Det beror ju lite på hur man bor så klart. Men 2 kopior är väl det minsta man måste ha. En hårddisk behöver ju faktiskt repareras då och då och bara ett sånt ingrepp anses ju inte helt riskfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken för att båda skivorna ska gå sönder samtidigt är minimal. Risken för att det ska börja brinna så pass olyckligt att jag inte hinner rädda datorn är också liten. Risken för stöld är nog lika liten.

Men det räcker med EN gång...

 

Ett enda åsknedslag kan lätt slå ut båda diskarna samtidigt, även om det inte börjar brinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det räcker med EN gång...

 

Ett enda åsknedslag kan lätt slå ut båda diskarna samtidigt, även om det inte börjar brinna.

 

Exakt... det är ju därför man ska vara extra försiktig.. vi har ju säkerhetsbälte på oss när vi åker bil och ingen har ju tänkt att krocka.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det räcker med EN gång...

 

Ett enda åsknedslag kan lätt slå ut båda diskarna samtidigt, även om det inte börjar brinna.

Tänkte inte på det... :dumstrut:

 

Det har faktiskt hänt att jag haft datorn igång när det kom en oväntad åsk-knall. Jag var i och för sig på väg att stänga av eftersom ovädret var i antågande. Men jag hann inte. Det som hände var att strömmen försvann för nån sekund. Men inte så länge att datorn stängdes av. Tror i och för sig inte att det skulle ha skadat datorn om strömmen "bara" försvunnit. Ett felmeddelande hade jag nog fått om att den inte stängdes av på rätt sätt. Men jag blev lite kallsvettig tills jag kollat att allt var ok. :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt... det är ju därför man ska vara extra försiktig.. vi har ju säkerhetsbälte på oss när vi åker bil och ingen har ju tänkt att krocka.....

Men man överlever även om datorn pajar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...