Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips vid Leopard-installation


Gadunga

Rekommendera Poster

Har en iMac globe 800 MHz PowerPC G4 på vilken jag uppgraderat till Leopard via en extern hårddisk och med hjälp av en Mac Pro G5. Allt fungerar bra förutom att det är problem när jag väljer vila. Skärmen blir randig i olika färger innan datorn går i vila och skärmen blir mörk. När jag väcker datorn är skärmen randigt fägad och det går inte att välja något i t.ex. inloggningsfönstret som syns i en svag ton bakom det randiga färgmönstret. Är detta ett problem som går att lösa eller är byte tillbaka till Tiger systemet lösningen.

 

Gjorde du en "radera och installera" eller en "arkivera och installera" när du skaffade leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade Tiger-systemet, ingen radering. Lite problem med lösenord till e-posten men i övrigt funkar allt bra. När jag stänger av datorn uppkommer också färgmönstret sekunden innan skärmen släcks. När jag sedan startar den är allt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att använda installationsskivorna 1&2 till min MacBook som egentligen tillhör en MacBook versionen senare? Provade att bara uppdatera till Leopard med dem, men det gick inte. Så nu funderar jag på att ta erease and install. Men vågar jag göra det? Har inga problem att göra backup på allt (redan klart) däremot så har jag inte mina installationsskivor tillgängliga här (bor utomlands) och kan inte få tag på dem förrän i januari. Bör jag vänta, eller kommer det att fungera?

Är ute efter dels att få Leopard och dels att få iLife 08.

 

Så går det att använda installationsskivor till samma datamodell men en version senare??

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något konstigt har hänt med min iMac G5 med Leopard. (Uppdaterad från tiger)

Man kan inte längre dra och flytta om filerna i finder, inte heller rubba på ikonerna som ligger på skrivbordet. Kan inte änns dra filer till papperskorgen.

Kan inte heller kopiera och klistra in längre allt är hel konstigt

Vet någon vad det kan beropå och hur man kan lösa det vore jag tacksam.

 

Problem 2. När jag ska installera nya program så kommer alltid felkoden 10822 upp.

 

Det var ju detta som inte skulle hända nu när man kör mac.. men ändå!!!

 

Allt funkade bra till en början, men nu är allt knas.

 

Blir svårt att installera om leopard eftersom jag inte kan dra in filerna på min externa HD.

 

Tack och hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Men om jag gör det är det bara att stoppa in min Upgrade DVD klicka på installera Leopard göra en omstart och sedan får man olika alternativ på hur man vill installera?

Precis. Läs inlägg #7 (som finns på sida 1) i denna tråd. Där har du en guide, följ bara den så blir det inga problem om allt är som det ska. Även inlägg #11 kan vara av intresse innan ominstalltion. Lycka till!

 

Jag uppdaterade Tiger-systemet, ingen radering. Lite problem med lösenord till e-posten men i övrigt funkar allt bra. När jag stänger av datorn uppkommer också färgmönstret sekunden innan skärmen släcks. När jag sedan startar den är allt OK.

Läs varningstexten i min signatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

(Notis: Dubbelpost pga. att jag inte längre kan redigera inlägget ovan)

 

Går det att använda installationsskivorna 1&2 till min MacBook som egentligen tillhör en MacBook versionen senare?

Dom skivorna ska du använda om du vill intallera Tiger. Leopard-skivan är ju den lila skivan, dvs. 1 enda skiva. Läs inlägg #7 och #11 i denna tråd så tror jag du får svar på dina frågor.

 

Något konstigt har hänt med min iMac G5 med Leopard. (Uppdaterad från tiger)

Läs varningstexten i min signatur.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom skivorna ska du använda om du vill intallera Tiger. Leopard-skivan är ju den lila skivan, dvs. 1 enda skiva. Läs inlägg #7 och #11 i denna tråd så tror jag du får svar på dina frågor.

Läs varningstexten i min signatur.....

 

Tack för svar!

 

Jag tror att jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag fick förstås med installationsskivor när jag köpte datorn som då är för Tiger. Min pojkvän har en svart amerikansk MacBook som kom med Leopard, och alltså är en MacBook-version senare än min dator. Jag försökte använda dessa skivor till att uppgradera till Leopard, men det gick inte. Vi trodde det var för att det ingår bundles, som jag ju redan har och att detta stoppar. Så nu är frågan om jag vågar göra en install and erease. Det är tre veckor tills jag åker till Sverige och kan få mina egna installationsskivor, och jag vill inte vara utan dator till dess, om något skulle slå fel.

 

Så, tror ni att det går med installationsskivor för samma dator, men en version senare??

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Tack för svar!

 

Jag tror att jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag fick förstås med installationsskivor när jag köpte datorn som då är för Tiger. Min pojkvän har en svart amerikansk MacBook som kom med Leopard, och alltså är en MacBook-version senare än min dator. Jag försökte använda dessa skivor till att uppgradera till Leopard, men det gick inte. Vi trodde det var för att det ingår bundles, som jag ju redan har och att detta stoppar. Så nu är frågan om jag vågar göra en install and erease. Det är tre veckor tills jag åker till Sverige och kan få mina egna installationsskivor, och jag vill inte vara utan dator till dess, om något skulle slå fel.

 

Så, tror ni att det går med installationsskivor för samma dator, men en version senare??

 

/J

Leopard kan du ju installera på alla Mac, åtminstone Intel Mac - vet inte hur det är med PowerPC det har jag inte koll på. Men jag kan absolut inte garantera att det kommer fungera i ditt fall. Hur som helst är ju inte skivorna låsta till en viss dator, du anger ju ingen säkerhetsnyckel eller någonting sådant under installationen. Jag skulle rekommendera att du ringer AppleCare (om ni abonnerar på det) eller dylikt (t.ex. någon Mac-affär) och helt enkelt förklarar din situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag tror att jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag fick förstås med installationsskivor när jag köpte datorn som då är för Tiger. Min pojkvän har en svart amerikansk MacBook som kom med Leopard, och alltså är en MacBook-version senare än min dator. Jag försökte använda dessa skivor till att uppgradera till Leopard, men det gick inte. Vi trodde det var för att det ingår bundles, som jag ju redan har och att detta stoppar. Så nu är frågan om jag vågar göra en install and erease. Det är tre veckor tills jag åker till Sverige och kan få mina egna installationsskivor, och jag vill inte vara utan dator till dess, om något skulle slå fel.

 

Så, tror ni att det går med installationsskivor för samma dator, men en version senare??

 

/J

De skivor som följde med din pojkväns dator funkar inte till din dator, endast installations skivor som följde med din model fungerar och retail skivorna också förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopard kan du ju installera på alla Mac

Inte installationsskivor som följde med en dator, endast retailskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skivor som följde med din pojkväns dator funkar inte till din dator, endast installations skivor som följde med din model fungerar och retail skivorna också förstås.

 

Tack för det!

Då ska jag inte använda de skivorna och se till att Leopard blir en julklapp till mig

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Inte installationsskivor som följde med en dator, endast retailskivor.

Tack för rättelsen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macgubben på Apples hemsida, han som visade Leopards nya funktioner på video, han sade att Mac OS X är byggt för att enbart låta sig uppgraderas. Fan tro't...

 

Jag väntar med Leopard, för jag har trassel med det oavsett vilken sorts installation jag väljer (tro mig, jag har försökt på alla sätt).

 

När jag återvände till Tiger gick det undan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en massa problem med Tiger, allvarliga problem typ att iTunes och Office krashar om jag klickar ctrl-tangenten, bland annat. Skulle en vanlig uppgradering till Leopard lösa alla mina problem, eller ska jag försöka fixa alla buggar först. Vill inte göra en ny Tiger installation eftersom det känns som att gå bakåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopard är inte lösningen, den har vi diskuterat så ofta, med alla dess buggar. En uppdatering är på våäg och förhoppningssvis ska det lösa många problem.

 

Tiger är det inget större fel på, så jag rekommenderar dig att göra en Arkiv/install, du behåller alla program och inställningar osv, men får ett nytt System.

 

Det gamla Systemet kan du sedan slänga (Previous system)

 

Sätt in din Installationskiva och välj Alternativ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är bättre att göra saker i rätt ordning, Leopard får vänta ett tag till. Jag kör nu en ordentlig backup, i fall. Sen kommer jag att lägga 10.4.2, jag kommer att märka att det har hänt en hel del sedan dess. Önska mig Lycka till,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta och uppgradera till Leopard nästa vecka och har en fråga.

 

Ska installera från grunden, alltså ingen uppdatering. Undrar då om det finns något enkelt sätt att behålla mappar och album i iPhoto som de är, eller måste jag skapa alla nya mappar och lägga in bilderna på rätt ställe igen när jag installerat Leopard?

 

Likaså med iTunes-biblioteket, har i princip all min media där, välkategoriserat, vilket tog ett bra tag att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Ska ta och uppgradera till Leopard nästa vecka och har en fråga.

 

Ska installera från grunden, alltså ingen uppdatering. Undrar då om det finns något enkelt sätt att behålla mappar och album i iPhoto som de är, eller måste jag skapa alla nya mappar och lägga in bilderna på rätt ställe igen när jag installerat Leopard?

 

Likaså med iTunes-biblioteket, har i princip all min media där, välkategoriserat, vilket tog ett bra tag att göra.

Välja alternativet "Arkivera och installera", välj INTE "Uppgradera" vad du än gör. Med alternativet "Arkivera och installera" så sparas allt personligt; bilder, musik, program, dokument... - rätt mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta och uppgradera till Leopard nästa vecka och har en fråga.

 

Ska installera från grunden, alltså ingen uppdatering. Undrar då om det finns något enkelt sätt att behålla mappar och album i iPhoto som de är, eller måste jag skapa alla nya mappar och lägga in bilderna på rätt ställe igen när jag installerat Leopard?

 

Likaså med iTunes-biblioteket, har i princip all min media där, välkategoriserat, vilket tog ett bra tag att göra.

Lägg hela mapparna iTunes och iPhoto på en extern så länge och när installationen är klar så lägger du tillbaka mapparna där du vill ha de. Starta iTunes respektive iPhoto med alt nere och välj mapparna när frågan kommer upp :) Du kan även behålla de på den externa och köra de där ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Lägg hela mapparna iTunes och iPhoto på en extern så länge och när installationen är klar så lägger du tillbaka mapparna där du vill ha de. Starta iTunes respektive iPhoto med alt nere och välj mapparna när frågan kommer upp :) Du kan även behålla de på den externa och köra de där ifrån.

Varför inte bara arkivera/installera? Räcker inte det? Eller krävs en radera/installera tror du?

 

Då du gör en arkivera/installera så sparas allt med iTunes/iPhoto etc. - ja i princip allt sparades då jag gjorde det, du har ju mer erfarenhet så du vet säkert detsamma. Det är väl bara själv systemet som installeras om, alla filer som inte är direkt kopplade till körning av OS är väl kvar? Bilder, musik, filmer, dokument, program, etc.

 

... till och med alla mina tredjepartsprogram låg kvar; så som VLC, MP3 Trimmer, Adium, Transmission, m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara arkivera/installera? Räcker inte det? Eller krävs en radera/installera tror du?

Jo då det räcker med en arkivera/installera men efter som frågeställaren ville köra från grunden så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jo då det räcker med en arkivera/installera men efter som frågeställaren ville köra från grunden så :)

Aha, jag missförstod hans formulering :)

Trodde han menade att han inte skulle välja alternativet "Uppgradera" under installtionen, utan välja "grundinstallation +behålla filer" - aka. Arkivera/installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...