Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips vid Leopard-installation


Gadunga

Rekommendera Poster

Till alla som inte skaffat Leopard men som har för avsikt att göra det: Uppgradera inte, kör en helt "clean" installation så att säga.

 

Jag körde bara uppgraderingen och nu har det kommit till den gräns att min dator är mer buggig och seg än min gamla Windows-burk som jag svurit över i flera år.

 

Får upp badbollen varje dag då ett program hänger sig, ibland orsakar detta en domino-effekt som gör att alla program jag har igång hänger sig. Efter ett antal tvångsavslutningar går det inte starta några program eftersom detta direkt medföljer att programmet inte svarar och måste tvångsavslutas. Lösning: Starta om datorn. Något jag får göra var och varannan dag ungefär.

 

Nu har dessutom Safari slutat fungera helt så här sitter man och skriver i ett skabbigt Firefox. Har slängt alla plist-filer vilket inte hjälpte ett dugg.

 

Blir en ominstallation imorgon.

 

Blir så trött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft problemet med safari jag med, men det var innan leopard. Du kan lätt fixa det genom att ta bort safari, sätta in leopard cd:n och välja install bundled software only.

Det fungerade för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kommer antagligen uppdateringar för Leopard rätt snart med tanke på vad folk verkar tycka om det. Även om inte jag har haft minsta problem med de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Precis - helt riktigt! Jag har just gjort en Erase-and-Install då jag uppgraderade från Tiger till Leopard för ca. 3 veckor sedan, samma stund som jag fick hem mina nya/första Mac/MBP.

 

Jag hade sanslöst många problem - helt värdelöst. Nu efter Erase-and-Install är det ENORM skillnad! Det bästa jag gjort sedan jag fick hem datorn! ...som sagt, glöm bort att försöka uppgradera från Tiger till Leopard, det är helt och hållet urkasst att göra det.

 

Jag skrev precis om detta här (se inlägg #3).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis - helt riktigt! Jag har just gjort en Erase-and-Install då jag uppgraderade från Tiger till Leopard för ca. 3 veckor sedan, samma stund som jag fick hem mina nya/första Mac/MBP.

 

Jag hade sanslöst många problem - helt värdelöst. Nu efter Erase-and-Install är det ENORM skillnad! Det bästa jag gjort sedan jag fick hem datorn! ...som sagt, glöm bort att försöka uppgradera från Tiger till Leopard, det är helt och hållet urkasst att göra det.

 

Jag skrev precis om detta här (se inlägg #3).

 

Tjena!

Jag är helt ny på mac. Köpte en ny Macbook 2,13Ghz 2GB RAM och Tigern installerad för ca två månader sen. Efter ca en vecka så köpte jag upg. Leopard för 85kr. Jag tog och uppgraderade Tigern till Leopard. Jätte fint inga problem men allt gick långsammare på något sätt. Nu när jag läste era inlägg så kunde man Ta bort och installera bara Leopard utan Tiger i grunden. Min fråga är kan man göra det med upg. skivan eller ska jag slänga ut 1299kr på en helt ny Leopard och inte bara en "Tiger till Leopard uppgradering" skiva för 85kr?

MvH

P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Tjena!

Jag är helt ny på mac. Köpte en ny Macbook 2,13Ghz 2GB RAM och Tigern installerad för ca två månader sen. Efter ca en vecka så köpte jag upg. Leopard för 85kr. Jag tog och uppgraderade Tigern till Leopard. Jätte fint inga problem men allt gick långsammare på något sätt. Nu när jag läste era inlägg så kunde man Ta bort och installera bara Leopard utan Tiger i grunden. Min fråga är kan man göra det med upg. skivan eller ska jag slänga ut 1299kr på en helt ny Leopard och inte bara en "Tiger till Leopard uppgradering" skiva för 85kr?

MvH

P

 

Du kan göra det med Leopard "uppgraderingsskivan", det är en fullständig skiva så när som på en del extra program. Men dessa finns på de två andra gråa skivor du även fick med; Install Disk 1 och Install Disk 2. Så här går du tillväga för att framgångsrikt göra en Erase-and-Install i ditt scenario (vilket är samma som mitt scenario, jag gjorde detta igår):

 

1. Sätt på datorn, mata in Leopard-skivan. Välj att installera Mac OS X. Följ anvisningarna på skärmen. Du ombeds göra en omstart för att köra installationen.

 

2. När datorn startar upp igen sker det från skivan, du ska nu välja att göra en installation av typen "Radera och Installera" (eller ngt i den stilen heter det), Erase and Install om du kör engelska. Välj att radera all gammal info på datorn, så som användare etc. Installationen tar ca 1 timme.

 

3. När installationen är klar kommer (dvs. när du ser Leopard-skrivbordet och dockan och allting) så kör du direkt en full Programuppdatering (den hittar du under Apple-menyn högst upp till vänster på skärmen). Kör denna tills du får meddelandet att du inte har fler uppdateringar att hämta.

 

4. Sätt i Install Disk 1, välj att installera "Bundled Software Only". Välj sedan att installera de önskade programmen. Observera att du kan anpassa inställningen/installtionen. Jag valde exempelvis att inte installera några trials (t.ex. Office och Aperture) och inte GarageBand. Sätt i Install Disk 2 när du ombeds att göra detta. Följ anvisningarna på skärmen.

 

5. När steget ovan är klart kör du Programuppdatering igen, kör den tills du får meddelandet att du inte har några nya uppdateringar att hämta.

 

Lycka till! Detta kommer lösa alla dina problem garanterat! Datorn kommer gå som ett skott när du är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kommer lösa alla dina problem garanterat! Datorn kommer gå som ett skott när du är klar.

 

Dessutom kommer ALLT på datorn gå förlorat, om inte ordentlig back-up gjorts!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag gör för fel men på de 17 år jag kört med Mac privat (Windows, Solaris och RedHat på jobbet) har jag aldrig haft något allvarligt problem. Jag har bytt datorer, kört flyttassistenten de senaste gångerna. Jag har uppgraderat systemen med Arkivera/Installera och datorn bara går och går utan att bli slö, utan att tangentbord slutar fungera, utan att jag förlorar filer o.s.v.

 

Vad gör jag fel? :-)

 

/ Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra det med Leopard "uppgraderingsskivan", det är en fullständig skiva så när som på en del extra program. Men dessa finns på de två andra gråa skivor du även fick med; Install Disk 1 och Install Disk 2. Så här går du tillväga för att framgångsrikt göra en Erase-and-Install i ditt scenario (vilket är samma som mitt scenario, jag gjorde detta igår):

 

1. Sätt på datorn, mata in Leopard-skivan. Välj att installera Mac OS X. Följ anvisningarna på skärmen. Du ombeds göra en omstart för att köra installationen.

 

2. När datorn startar upp igen sker det från skivan, du ska nu välja att göra en installation av typen "Radera och Installera" (eller ngt i den stilen heter det), Erase and Install om du kör engelska. Välj att radera all gammal info på datorn, så som användare etc. Installationen tar ca 1 timme.

 

3. När installationen är klar kommer (dvs. när du ser Leopard-skrivbordet och dockan och allting) så kör du direkt en full Programuppdatering (den hittar du under Apple-menyn högst upp till vänster på skärmen). Kör denna tills du får meddelandet att du inte har fler uppdateringar att hämta.

 

4. Sätt i Install Disk 1, välj att installera "Bundled Software Only". Välj sedan att installera de önskade programmen. Observera att du kan anpassa inställningen/installtionen. Jag valde exempelvis att inte installera några trials (t.ex. Office och Aperture) och inte GarageBand. Sätt i Install Disk 2 när du ombeds att göra detta. Följ anvisningarna på skärmen.

 

5. När steget ovan är klart kör du Programuppdatering igen, kör den tills du får meddelandet att du inte har några nya uppdateringar att hämta.

 

Lycka till! Detta kommer lösa alla dina problem garanterat! Datorn kommer gå som ett skott när du är klar.

 

 

Tackar!

Då gör jag det imorgon är lite för trött att göra det nu. När du sa gråa skivorna, är det något som jag skulle behöva från dom? Vill inte ha test ver. av office 2004 eller andra program som funkar i 30 dagar. Jag surfar bra och använder Skype och Adium och tittar på film via VLC och dvd inget mera. Så vad finns på de gråna skivorna som jag MÅSTE ha för att datorn ska fungera ordentligt?

MvH

P

P.s Tack för en klockren installation hjälptext D.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Tackar!

Då gör jag det imorgon är lite för trött att göra det nu. När du sa gråa skivorna, är det något som jag skulle behöva från dom? Vill inte ha test ver. av office 2004 eller andra program som funkar i 30 dagar. Jag surfar bra och använder Skype och Adium och tittar på film via VLC och dvd inget mera. Så vad finns på de gråna skivorna som jag MÅSTE ha för att datorn ska fungera ordentligt?

MvH

P

P.s Tack för en klockren installation hjälptext D.s

 

Varsågod! Kul att kunna hjälpa till! :)

 

De grå skivorna (2 st) som jag pratar om är Install Disk 1 och Install Disk 2. Dessa fick jag med i min kartong då jag fick hem min MacBook Pro. Jag tror alla beställningar som gjorts den senare tiden (i samband med Leopard-erbjudandet) har fått med dessa. På dessa två skivor finns Mac OS X Tiger (vilket du inte ska använda/installera), utöver det finns programmen från iLife serien på dessa skivor, t.ex. iPhoto, iWeb, iMovie, etc.

 

iCal vet jag dock att du får med direkt via Leopard-skivan. Jag vet inte exakt vilka program som ingår i iLife-serien, allt börjar ju på bokstaven "i" i Apple's värld.

 

I min kartong fanns en liten box med alla manualer/papper och skivor till datorn. Manualen heter "Everything Mac", sedan finns ett litet fack som heter "Everything else" - där i ligger Install Disk 1 & 2.

 

Saknar du dessa får du förklara hur ditt köp gick till och när du gjorde det. Om du köpt din dator inom 1-2 månader tillbaka så ska du ha fått med dessa skivor.

 

Edit:

Nu gick jag tillbaka och läste vad du skrivit i ditt första inlägg. Du fick ju tydligen ingen Leopard-skiva med i din kartong. Du köpte den efteråt för 85 kr. Hur som helst, extraprogrammen aka. "Bundled software" hittar du på de skivor du fick med när du köpte din dator. Vilka skivor fick du med då? Rimligtvis är det samma skivor som används för att installera Mac OS X Tiger (vilka du måste ha fått med i ditt paket).

 

Ps. Kom ihåg att allt på datorn försvinner - ALLT - så ta back-up på det du vill ha kvar .Ds

 

Några tips innan ominstallation:

- Ta en skärmavbild (Apple+Shift+3) på din Program-mapp, sen sparar du denna bild på ett USB-minne eller en extern disk av annat slag så att du efter ominstallationen ser vilka program du hade innan ominstallationen för att på så sätt underlätta att komma ihåg vilka program du vill installera på nytt. Annars kan det vara lite knepigt att komma ihåg att tredjepartsprogram som man installerat, så som:

 

- VLC

- Perian (för Quicktime)

- Fan Control

- Sharpshooter

- Transmission

- Transmit

- UnRarX

 

Kom dock ihåg nu att se till att det är Leopard-versionerna av program du installerar; exempelvis finns inte fullt stöd för Leopard hos InsomniaX, Onyx, m.fl.

 

Andra saker som jag sparade/la in på USB-minne innan ominstallationen var:

- Internetbokmärken

- Bakgrundsbilder

- Privata dokument

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod! Kul att kunna hjälpa till! :)

 

De grå skivorna (2 st) som jag pratar om är Install Disk 1 och Install Disk 2. Dessa fick jag med i min kartong då jag fick hem min MacBook Pro. Jag tror alla beställningar som gjorts den senare tiden (i samband med Leopard-erbjudandet) har fått med dessa. På dessa två skivor finns Mac OS X Tiger (vilket du inte ska använda/installera), utöver det finns programmen från iLife serien på dessa skivor, t.ex. iPhoto, iWeb, iMovie, etc.

 

iCal vet jag dock att du får med direkt via Leopard-skivan. Jag vet inte exakt vilka program som ingår i iLife-serien, allt börjar ju på bokstaven "i" i Apple's värld.

 

I min kartong fanns en liten box med alla manualer/papper och skivor till datorn. Manualen heter "Everything Mac", sedan finns ett litet fack som heter "Everything else" - där i ligger Install Disk 1 & 2.

 

Saknar du dessa får du förklara hur ditt köp gick till och när du gjorde det. Om du köpt din dator inom 1-2 månader tillbaka så ska du ha fått med dessa skivor.

 

Edit:

Nu gick jag tillbaka och läste vad du skrivit i ditt första inlägg. Du fick ju tydligen ingen Leopard-skiva med i din kartong. Du köpte den efteråt för 85 kr. Hur som helst, extraprogrammen aka. "Bundled software" hittar du på de skivor du fick med när du köpte din dator. Vilka skivor fick du med då? Rimligtvis är det samma skivor som används för att installera Mac OS X Tiger (vilka du måste ha fått med i ditt paket).

 

Ps. Kom ihåg att allt på datorn försvinner - ALLT - så ta back-up på det du vill ha kvar .Ds

 

Några tips innan ominstallation:

- Ta en skärmavbild (Apple+Shift+3) på din Program-mapp, sen sparar du denna bild på ett USB-minne eller en extern disk av annat slag så att du efter ominstallationen ser vilka program du hade innan ominstallationen för att på så sätt underlätta att komma ihåg vilka program du vill installera på nytt. Annars kan det vara lite knepigt att komma ihåg att tredjepartsprogram som man installerat, så som:

 

- VLC

- Perian (för Quicktime)

- Fan Control

- Sharpshooter

- Transmission

- Transmit

- UnRarX

 

Kom dock ihåg nu att se till att det är Leopard-versionerna av program du installerar; exempelvis finns inte fullt stöd för Leopard hos InsomniaX, Onyx, m.fl.

 

Andra saker som jag sparade/la in på USB-minne innan ominstallationen var:

- Internetbokmärken

- Bakgrundsbilder

- Privata dokument

 

 

Hallå igen!

Efter en god natt så ska vi installera om leoparden igen. Jag har de gråa skivorna. Min fråga var om jag måste överhuvudtaget ha med dom efter installationen av ren leopard. Men vi får se idag hur allt kommer att funka. Man måste ju lära sig genom att testa.

Jag skriver sen ett inlägg på hur det har gått och om jag tycker att dator funkar.

Tack för hjälpen så länge.

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

Efter en god natt så ska vi installera om leoparden igen. Jag har de gråa skivorna. Min fråga var om jag måste överhuvudtaget ha med dom efter installationen av ren leopard. Men vi får se idag hur allt kommer att funka. Man måste ju lära sig genom att testa.

Jag skriver sen ett inlägg på hur det har gått och om jag tycker att dator funkar.

Tack för hjälpen så länge.

/P

 

Så nu är installationen klar av Leoparden. Jag gjorde en ta bort och installera från Leopardskivan.

Jag måste säga att det funkar mycket bättre än uppgradering från Tigern. Enkelt... ska du ha Leoparden så skit i Tigern.

Tack till er alla som har hjälpt mig nu funkar Leoparden mycket bättre .

MvH

Payne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Så nu är installationen klar av Leoparden. Jag gjorde en ta bort och installera från Leopardskivan.

Jag måste säga att det funkar mycket bättre än uppgradering från Tigern. Enkelt... ska du ha Leoparden så skit i Tigern.

Tack till er alla som har hjälpt mig nu funkar Leoparden mycket bättre .

MvH

Payne

Härligt! Det som återstår att att fixa iLife om du nu vill ha det. Det finns på Tiger-skivorna, välj bara install bundled software only - sedan kan du anpassa installationen ytterligare efter det, följ bara instruktionerna på skärmen och var uppmärksam efter knappen "Anpassa". iPhoto krävs exempelvis för att kunna visa bilder via Front Row då det är bilderna som ligger i iPhoto biblioteket som listas under Bilder i Front Row.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Gadunga, välkommen till strulklubben. När jag för några veckor sedan klagade över samma saker, tyckte flera att jag var oförskämd som klagade på Apple-Mac prylar och strul med Leopardinstallationer. Jag skulle vara glad som inte hade en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde också arkivera installera på mon macbook, men har haft "tangentbordsproblemet" (två ggr) och datorn är väldigt slö ur uppstart...

 

man kanske ska köra en radera installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gadunga, välkommen till strulklubben. När jag för några veckor sedan klagade över samma saker, tyckte flera att jag var oförskämd som klagade på Apple-Mac prylar och strul med Leopardinstallationer. Jag skulle vara glad som inte hade en PC.

 

Har kört en radera och installera nu, fungerar betydligt bättre, bättre än jag anat. Som exempel: ett klick på Finder-ikonen i docken innebär inte längre en väntetid på upp till 5 sekunder innan fönstret öppnas. Nu sker det direkt. Såg inte detta som ett problem tidigare då jag vant mig, nu inser jag hur otroligt seg datorn faktiskt var.

 

Och ja, man ska nog passa sig för att gnälla på Mac i forumet och att ens nämna Microsoft i ett positivt sammanhang verkar få alla hardcore-Mac-fantaster att se rött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde också en uppgradering från Tiger till Leopard, med en Leopard-skiva som följde med (som ni har nämnt)... men jag tycker inte att leoparden är seg... Eller kan det helt enkelt bero på att jag bara är van med Leoparden, detta är även min första Mac.? Är lite fundersam ifall man ska göra som ni har gjort..? Kan inte komma ihåg hur jag gjorde när jag uppgraderade, finns det alltså flera alternativ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde också en uppgradering från Tiger till Leopard, med en Leopard-skiva som följde med (som ni har nämnt)... men jag tycker inte att leoparden är seg... Eller kan det helt enkelt bero på att jag bara är van med Leoparden, detta är även min första Mac.? Är lite fundersam ifall man ska göra som ni har gjort..? Kan inte komma ihåg hur jag gjorde när jag uppgraderade, finns det alltså flera alternativ??

 

Tjena!

Jag ska inte säga säkert för jag är också helt ny på mac. Har haft min i bara 2 månader. När jag fick min så var det ca en vecka kvar innan Leoparden skulle släppas. Jag fick min leopard på posten och gjorde en uppgradering direkt på tigern. Datorn blev mycket slöare. Efter ca en tre dagar så körde jag "radera och installera" och installerade Tigern igen. Nyligen så läste jag inlägget om att inte uppgradera från tigern utan köra en ren Leopard installation. Och nu funkar macen hur bra som helst, jag tycker att i vissa program är den till och med snabbare än tigern. Skulle jag vara du och vill byta till Leoparden så stoppa bara in Leopard DvD:n och kör install.

 

Efter omstart innan du ska installera så gå in under alternativ och kör "radera och installera". Innan du börjar med installationen så ta backup på allt som är viktigt för dig. När installationen är klar av Leoparden så kand du köra in tigerns dvd och installera idvd,ical,och andra program. Läs vad som Jägerback har skrivit längre upp i detta tråd. För mig funkar det skit bra nu och jag är riktigt nöjd med Leoparden nu. Men som jag sa tidigare jag är helt ny på mac så jag kan ha fel i hur man installerar ren installation av Leoparden. Men följer du Jägerbacks anvisningar så tror jag att du inte kan göra fel. Lycka till!

MvH

Payne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade helt vanligt med min Upgrade DVD, dvs alla mina tidigare program fanns kvar.

Jag upplever inte datorn så himla seg, kanske för att den är ny och inte har så många program i sig.

Så jag vet inte om jag ska göra clean-install.

 

Men om jag gör det är det bara att stoppa in min Upgrade DVD klicka på installera Leopard göra en omstart och sedan får man olika alternativ på hur man vill installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig innebar en radera, installera installation bara problem

[ länk ]

 

 

Öhh... du har ju bara gjort en ny partition som du installerat på, varför om man får fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhh... du har ju bara gjort en ny partition som du installerat på, varför om man får fråga?

Nyinstallationen av Leopard löste inga problem med skivbehörigheterna. Istället så blev Finder helt knasig! Jag kunde knappt göra nåt med datorn, men eftersom jag redan ställt in alla inställningar och installerat alla program och fört över alla säkerhetskopior, försökte jag istället fixa problemet genom att kopiera Finder.app från en annan installation. Och det fungerade!

Men sen kunde jag inte återställa partitionerna igen...

Iallafall så har jag installerat om ännu en gång (men inte blev det så mycket bättre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac globe 800 MHz PowerPC G4 på vilken jag uppgraderat till Leopard via en extern hårddisk och med hjälp av en Mac Pro G5. Allt fungerar bra förutom att det är problem när jag väljer vila. Skärmen blir randig i olika färger innan datorn går i vila och skärmen blir mörk. När jag väcker datorn är skärmen randigt fägad och det går inte att välja något i t.ex. inloggningsfönstret som syns i en svag ton bakom det randiga färgmönstret. Är detta ett problem som går att lösa eller är byte tillbaka till Tiger systemet lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...