Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formel i Numbers


smörgäss

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har ett dokument med en mängd filmer, som ordnas efter årtal. Nu vill jag kunna överblicka hur många filmer som kommer från vilket årtionde. Jag antar att man gör det med en count, typ: COUNT FILMER WHERE YEAR=1960-1969... men kan inte riktigt syntaxen. Ngn som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte riktigt koll på hur Numbers hanterar kolumnrubriker men om

årtalet är i kolumn B så fungerar denna

 

=COUNT(B2:B255)-COUNTIF(B2:B255; "<1960")-COUNTIF(B2:B255; ">1969")

 

Första counten räknar antalet värden du har i dina 255 filmer sen tar vi bort alla som är under 1960 och över 1969 och då har vi antalet filmer som är inspelad mellan 1960 och 1969

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta, nu undrar jag bara hur jag får "cellspannet" att uppdateras automatiskt.. med =COUNT(B2:B255)-COUNTIF(B2:B255; "<1960")-COUNTIF(B2:B255; ">1969") får jag ju gå in o ändra på B255 varje gång det tillkommer en film, vilket ju är skitjobbigt. Finns det en LAST ROW-funktion kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sätt B1000 om du vill men då måste du dra ner (förstora bladet) så att du kan använda dig av ett större nummer. Annars får du en lite röd triangel. Det finns en liten knapp under sista cellen. dra den nedåt så får du fler celler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)... just det.. Jag var inne på den idén men blev avskräckt av triangeln som bara signalerade "error", och inte gav ngn vidare förklaring. Synd att inte Numbers är lika intuitivt som många andra macprogram.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...