Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sladden har....smält?


Mashimaro

Rekommendera Poster

Hej,

 

upptäckte igår att ljuset till sladden på min macbook inte visade grönt/rött som den skulle. Upptäckte då till min fasa, att det var lite brunt och luktade bränt gummi på min sladd precis där man kopplar in den. När jag pillade lite på den sprakade det lite, och det verkar som den glappar.

 

Vågar inte ha i den i datorn, ifall det skulle bli kortslutning eller liknande. Är detta något som garantin täcker, för jag kan garantera att det inte är en förslitningsskada. Har bara sladden liggande på bordet, och har haft det i 1 år.

 

Känns ganska dåligt, eftersom jag bara får gå på batteri nu....

 

:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du garanti kvar så ska det absolut gå på garantin, men tyvärr så är det ju bara 1 års garanti som default, om du inte köpt apple care då.

 

Annars får du nog tyvärr köpa dig en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

upptäckte igår att ljuset till sladden på min macbook inte visade grönt/rött som den skulle. Upptäckte då till min fasa, att det var lite brunt och luktade bränt gummi på min sladd precis där man kopplar in den. När jag pillade lite på den sprakade det lite, och det verkar som den glappar.

 

Vågar inte ha i den i datorn, ifall det skulle bli kortslutning eller liknande. Är detta något som garantin täcker, för jag kan garantera att det inte är en förslitningsskada. Har bara sladden liggande på bordet, och har haft det i 1 år.

 

Känns ganska dåligt, eftersom jag bara får gå på batteri nu....

 

:superirriterad:

 

Ring Apple o. kräv en ny, det skulle jag göra iaf!

För dom ska inte smälta / börja brinna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg så var det nåt konstruktionfel (förhoppningsvis förlängd garanti) på den första omgången laddare, den nyare har lite längre stödhylsa

 

Bilden visar den nyare

 

post-648-1197458574.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om apple bara har ett års garanti så är det enligt svenska lag två år reklamation, det borde väl gälla en slad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om apple bara har ett års garanti så är det enligt svenska lag två år reklamation, det borde väl gälla en slad?

Tror att det är DU som måste bevisa att felet var från början om varan är äldre än 6 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är DU som måste bevisa att felet var från början om varan är äldre än 6 månader.

 

Borde inte vara något problem om man kan hävda att det är ett känt fel enligt inlägg längre upp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är DU som måste bevisa att felet var från början om varan är äldre än 6 månader.

Tror inte att det är så svårt som det låter. Den som reklamerar kan helt enkelt säga att dator med kabel funnits på samma plats hela tiden, och därmed inte kunnat utsättas för oaktsamt mycket slitage. Därmed går bevisbördan över till motparten, som kan vara medveten om andra klagomål på kabeln och inte önskar någon rättslig talan. I telefonkatalogen finner man advokater som svarar gratis på inledande samtal (i förhoppningen att den som ringer ska boka tid för ytterligare konsultation).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn. Detta är ett konstruktionsfel och i motsats till vad alla säger så har du faktiskt 3 års fabriksgaranti. Min kompis råkade ut för samma sak, ringde Apple och fick en ny med UPS dagen efter. Detta kostade noll kronor trots att hans garanti gått ut.

 

Hett tips: Använd inte sladden!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte vara något problem om man kan hävda att det är ett känt fel enligt inlägg längre upp..

Precis, är det ett känt fel så är det garanterat inga problem att få en ny.

 

 

Tror inte att det är så svårt som det låter. Den som reklamerar kan helt enkelt säga att dator med kabel funnits på samma plats hela tiden, och därmed inte kunnat utsättas för oaktsamt mycket slitage. Därmed går bevisbördan över till motparten, som kan vara medveten om andra klagomål på kabeln och inte önskar någon rättslig talan. I telefonkatalogen finner man advokater som svarar gratis på inledande samtal (i förhoppningen att den som ringer ska boka tid för ytterligare konsultation).

I det här fallet är det nog inga problem att få en ny sladd.

Jag menade bara i allmänhet att det är upp till en själv att bevisa när varan är över ett halvår. Som en reflektion på alex89:s inlägg om reklamation i två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öh dude låter ju tokigt det där. jag har första generationens MB och har inte haft problem utan att mer att nättagget delen i sladden, omvandlaren den där klumpen blir riktigt varm ibland.

 

Där har jag upptäckt !! om den står upprätt på högkant blir den inte alls lika varm.

 

Jag har tänkt mycket på det där att hålla magsafe sladden ren! för det känns som att den kan bli fuktig lätt eller skitig om du fraktar den mycket och sen bara kopplar man in den och den kortsluter.

 

Jag skulle ringa apple care och förklara läget se va dom säger, du får säkert den utbytt utan kostnad om du besöker sen en apple godkänd återförsäljare som sköter reparationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du garanti kvar så ska det absolut gå på garantin, men tyvärr så är det ju bara 1 års garanti som default, om du inte köpt apple care då.

 

Annars får du nog tyvärr köpa dig en ny.

 

Man har två års reklamationsrätt på allt man köper enligt svensk lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg så var det nåt konstruktionfel (förhoppningsvis förlängd garanti) på den första omgången laddare, den nyare har lite längre stödhylsa

 

Bilden visar den nyare

 

post-648-1197458574.jpg

skulle tro det med, jag hade en likadan och hände precis samma sak, sprakade lite, fick hålla på som tusan för att få den och funka, lite brunt på sladden och luktade illa. jag hade ju dock garanti kvar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem för många år sen med en adapter till en telefonsvarare från Telia. Plasthöljet smälte på den varför jag krävde en ny. Fick först till svar att "vi hittar inget fel på adaptern, adaptrar blir normalt ganska varma". Det är ju rent otroligt hur somliga resonerar. Jag stod på mig och fick så småningom en ny, med rätta. Det kan ju börja brinna i värsta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har två års reklamationsrätt på allt man köper enligt svensk lag.

Jo, men efter 6 månader är det upp till DIG att bevisa att du inte orsakat felet.

I detta fall är det solklart att han kommer att få en ny laddare.

Men i allmänhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen, bevisbördan behöver inte vara så tung som det verkar, ens i allmänhet. Se mitt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

upptäckte igår att ljuset till sladden på min macbook inte visade grönt/rött som den skulle. Upptäckte då till min fasa, att det var lite brunt och luktade bränt gummi på min sladd precis där man kopplar in den. När jag pillade lite på den sprakade det lite, och det verkar som den glappar.

 

Vågar inte ha i den i datorn, ifall det skulle bli kortslutning eller liknande. Är detta något som garantin täcker, för jag kan garantera att det inte är en förslitningsskada. Har bara sladden liggande på bordet, och har haft det i 1 år.

 

Känns ganska dåligt, eftersom jag bara får gå på batteri nu....

 

:superirriterad:

Det finns hopp. Läs min historia om ett liknande ärende:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=35672&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mashimaro!

 

Ring Apple på 0771 199 519. Förklara läget - du blir antagligen ombedd att gå till en Service Provider/återförsäljare för att få verifierat att det är ett fabrikationsfel. Har den support-person du pratar med hos Apple lite erfarenhet så kommer de att ringa den service provider du går till och förklara läget - de brukar göra de vid fabrikationsfel och speciella reklamationer. Apple ersätter alla garantier men Service Providers står för den tekniska översynen och eventuella reparationer.

 

Har du köpt datorn hos en svensk återförsäljare så är det dit du ska gå (Point of Sale). Har du köpt datorn hos AppleStore så kommer du att bli hänvisad till någon närbelägen Service Provider.

 

Borde inte vara några problem - men lycka till i alla fall! :)

 

/ fps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om apple bara har ett års garanti så är det enligt svenska lag två år reklamation, det borde väl gälla en slad?

 

Det är precis vad som gäller såvida du inte har köpt datorn från en utländsk återförsäljare... men det antar jag att du inte har gjort. Men som sagt, det ska vara tvåårs garanti på allt data joox... Jag har t.ex. en kabel till datorn med livstids garanti :P vilket är lite fuckt :P men men lycka till med det, annars kan du snacka med mig så skriver jag ett väldigt argt brev som dom blir rädda av... trycker in lite "vafalls, varthän och onekligen" så funkar det alltid :P

 

BTW: Jag är faktist inte säker om det klassas som en svensk återförsäljare om man har köpt den från apples hemsida... vart levereras dom egentligen ifrån? T.ex: Min brorsa köpte en gura från tyskland som kom fram typ 3 eller 4 dagar efter beställningen. Medans min Mac kom fram typ 2 veckor efter beställningen...

FRÅGA: Kan det vara så att dom importeras direkt från staterna?? eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW: Jag är faktist inte säker om det klassas som en svensk återförsäljare om man har köpt den från apples hemsida... vart levereras dom egentligen ifrån? T.ex: Min brorsa köpte en gura från tyskland som kom fram typ 3 eller 4 dagar efter beställningen. Medans min Mac kom fram typ 2 veckor efter beställningen...

FRÅGA: Kan det vara så att dom importeras direkt från staterna?? eller?

 

Skickas från olika ställen beroende på vad det är för artiklar. Alla datorer utom Mac Pro skickas vanligen från fabrikerna i Kina, Mac Pro skickas från Cork på Irland. Tror de har ett centrallager i Amsterdam också - men exakt vad de har där vet jag inte.

 

Apple Store för europa har sitt säte i Amsterdam. De följer svensk lagstiftning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...