Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Edge vs 3G


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Det har varit mycket snack om iPhone och avsaknaden av 3G. Här är en video som visar att skillnaden mellan Edge och 3G verkar vara ganska liten: MacRumors video.

 

Är det inte större skillnad än så kan 3G gärna få vänta. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit mycket snack om iPhone och avsaknaden av 3G. Här är en video som visar att skillnaden mellan Edge och 3G verkar vara ganska liten: MacRumors video.

 

Är det inte större skillnad än så kan 3G gärna få vänta. :huh:

 

Detta är verkligen ingen test av hurvida 2.5G eller 3G är snabbast, Iphone har betydligt snabbare processor än dom flesta existerande mobiltelefoner idag- betydligt mer minne också vilket ger det en betydande fördel vid rendering, det är inte en bandbreddsbegränsning som gör att nokian är "seg".

 

Men personligen är det skitsamma för mig, Jag har likgärna 2.5G som 3G jag är mer intresserad av batteritid än överföringshastigheten- och några kb upp eller ner gör det samma även när man använder mobilen som modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit mycket snack om iPhone och avsaknaden av 3G. Här är en video som visar att skillnaden mellan Edge och 3G verkar vara ganska liten: MacRumors video.

 

Är det inte större skillnad än så kan 3G gärna få vänta. :huh:

 

 

mycket gnäll för ingenting alltså....kändes verkligen inte som det var nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar videosamtal med EDGE?

 

iPhone har inte stöd för videosamtal, så det är lite svårt att prova...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videosamtal ska inte fungera över EDGE iaf inte på telias nät, för där finns de en spärr som inte tillåter videosamtal utan 3G täckning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om nu inte EDGE fixar ett vanligt simpelt videosamtal så är det väl ganska stor skillnad mot 3G???

 

Självklart är det stor skillnad...dom provade ju inte att ladda ner några filer här i testet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om nu inte EDGE fixar ett vanligt simpelt videosamtal så är det väl ganska stor skillnad mot 3G???

 

De handlar inte om att EDGE inte "fixar" videosamtal, för de bör de göra så länge du har bra mottagning, men för att sätta en bra standard på videosamtalen så är de spärrat till 3G nätet (iaf på Telia).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HTC P4350, med Edge och Telia. Jag kan meddela att det är omöjligt att kolla på websidor med Edge.

Helt enkelt för långsamt....!

 

F.ö är det en bra och stabil telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HTC P4350, med Edge och Telia. Jag kan meddela att det är omöjligt att kolla på websidor med Edge.

Helt enkelt för långsamt....!

 

F.ö är det en bra och stabil telefon.

 

Och jag har iPhone tillsammans med Telia och EDGE, och det fungerar hur bra som helst. Som någon en bit upp så är testet lite missvisande, för vad som egentligen skulle testas är hur snabb iPhone är med 3G-chip, jämfört med iPhone med EDGE. Jag märker ingen skillnad mot min SEM K800i (Tre) och iPhone (telia), för i det fallet så tar de i stort sätt ut varandra då iPhone är snabbare, och Tre är snabbare överföringshastighet.

 

För övrigt är WLAN tillsammans med Safari (mobile) det som gör mig mest nöjd med min iPhone. Jag hade en SEM P1 innan, som också har WLAN, men den var ju värdelös.

 

/Herman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom

Edge är för mig EXTREMT mycket snabbare än gprs, helt underbart! Streamar film från youtube med bara ett par sekunders väntan i början och öppnar lätt riktiga hemsidor istället för mobilsidor.

 

Vet att tråden handlade om edge vs 3g, men eftersom några har gett sig in på edge vs gprs så hänger jag på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...