Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Många problem, hjälp/tips önskas!


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Jag har sanslöst många problem nu känner jag. Det är Leopard jag kör.

 

- Nätverksdatorerna hittas inte (3st PCs), dessa hittades auto. då jag körder Tiger

- Jag kan inte dra-släppa filer/mappar, säger att jag inte har behörighet.

- Jag kan inte redigera .rtf-dokument för att sedan spara dom, då säger den att filen är Låst, fast det är den inte, och sen säger den att jag inte får skriva över den för jag har inte behörighet.

- Jag kan inte Kopiera+Klistra in utan att få en lösenordsprompt, helt sinnes.

 

Notera att jag är admin och det är det enda kontot som finns på denna splitternya MBP, jag fick hem datorn för ca 3 veckor sedan.

 

- Sjukast av allt: Spotlight söker inte efter allt, se bild!

 

Hjälp?! Lättast är säkert att bara ominstallera helt. Hur gör jag det enklast? Är det bara att mata in Mac OS X Leopard skivan så fortmateras/töms hela datorn och återställs automatiskt? Frågan är om jag inte ska köra Tiger ett halvår först så jag kommer tillbaka till ett fungerande Leopard -_-

 

Som ni ser på bilden så söker jag i spotlight efter en mapp som finns, men icke, den hittar inte! :S

post-25280-1197405177.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Läs den första delen av den här artikeln. Skulle kunna tänka mig att du har förklaring där.

 

http://www.pinkmutant.com/articles/Leopard/leobugs.html

 

mvh/PO

 

Jag läste delar av det och det verkar ju vara något i stil med det där. Jag ringer AppleCare imorrn istället och ser vad dom säger. Hade jag vetat att det skulle vara sådana här problem med Leopard nu hade jag väntat till Januari och beställt en MBP då istället - då kommer ju troligen en ny MBP (dom har ju hårdvaruuppdateringar var 9månad ca. enligt historiken, om jag inte minns fel, oftare än varje år iaf).

 

Suck.. ska man verkligen behöva gå tillbaka till Tiger nu? Jag ville ha en kompromisslös dator utan problem - vad fick jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att Öppna Aktivitetskontroll och visa Aktiva processer. Leta efter SystemUIServer.

När du hittat den Avslutar du den processen - röd knapp,överst, vänster sida.

SystemUIServer kommer nu att starta om.

Kolla om signalstyrkan för Airport har ökat samt prova att söka med Spotlight.

Annars får vi gå vidare med nästa alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Du kan börja med att Öppna Aktivitetskontroll och visa Aktiva processer. Leta efter SystemUIServer.

När du hittat den Avslutar du den processen - röd knapp,överst, vänster sida.

SystemUIServer kommer nu att starta om.

Kolla om signalstyrkan för Airport har ökat samt prova att söka med Spotlight.

Annars får vi gå vidare med nästa alternativ.

 

Har gjort det du sa. Två gånger. Hjälper inte. AirPorts signalstyrka är inget problem. Spotlight strular liksom permissions. Det får nog bli erase-and-install imorrn. Ska som sagt ringa AppleCare först. Trist att gå tillbaka till Tiger dock, om jag nu väljer att göra det...

 

Hade du nga andra tips? Vad var det jag just gjorde btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du startade om Finder menyn. Hjälper mot symboler som inte fungerar, försvinner eller beter sig underligt. Kan hjälpa om signalstyrkan hoppar upp och ner i Airport - (tidigare).

 

Hämta MainMenu och bygg ett nytt index för Spotlight plus att det finns en hel del annat som du kan ha användning av. Rensa ut cachefiler t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Du startade om Finder menyn. Hjälper mot symboler som inte fungerar, försvinner eller beter sig underligt. Kan hjälpa om signalstyrkan hoppar upp och ner i Airport - (tidigare).

 

Hämta MainMenu och bygg ett nytt index för Spotlight plus att det finns en hel del annat som du kan ha användning av. Rensa ut cachefiler t.ex.

 

Tack för tipset! Testar det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Du startade om Finder menyn. Hjälper mot symboler som inte fungerar, försvinner eller beter sig underligt. Kan hjälpa om signalstyrkan hoppar upp och ner i Airport - (tidigare).

 

Hämta MainMenu och bygg ett nytt index för Spotlight plus att det finns en hel del annat som du kan ha användning av. Rensa ut cachefiler t.ex.

 

Är inte OnyX ett bättre program? De som utvecklat OnyX har även utvecklat Maintenance och Deeper. Vilket av dessa fyra program (ink. MainMenu) rekommenderar du? Verkar som om OnyX är det i särklass mest använda enligt versiontracker.

 

För övrigt löstes alla mina problem med en "Erase and install". Underbart! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...