Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken färg är det?


ackiboa

Rekommendera Poster

1viol.gif

 

Färg kan sägas beröra alla och ofta kan man förstå vilken nyans folk talar om. Men när det gäller lila, magenta, violett, cerise och gredelin har jag upptäckt att många har olika uppfattningar. Alla sju färgerna ovan kan väl sägas ingå.

 

Nr 3 är Deutsche Telekom som slås med 4an, Telia Sonera om vem som äger nyansen, stämning är aktuell och stora pengar kan stå på spel. Nr 7 är Löfbergs Lila, också en registrerad färg. För mig är det inte självklart att kunna "äga" en färg, men i affärssammanhang kan man åtminstone åtnjuta ett visst skydd för en färg som man är ensam om, och som är inarbetad.

 

(Fazerblå, som nästan går mot lila, är ett inregistrerat varumärke i Finland.)

 

Vilken färg är för dig lila - violett - gredelin?

 

2an är min barndoms uppfattning om lila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3, 4, 5 är nog de jag inte skulle kalla lila.

 

Men när jag ser de andra lila jämte varandra så vet jag inte vilken jag skulle kalla vad. Men jag säger nog 2 som gredelin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,4 och 5 gränsar mot min uppfattning om rosa. 1,2,5 o 7 känns för mig mest som lila.

Gredelin finns öht inte i min färgbild, får mig att tänka på Tant Gredelin... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
1viol.gif

 

… För mig är det inte självklart att kunna "äga" en färg, men i affärssammanhang kan man åtminstone åtnjuta ett visst skydd för en färg som man är ensam om, och som är inarbetad.

Låter otroligt konstigt i mina öron (ögon?). Vet att om man använder en färg i ett verk (konst, foto, logga etc) så är själva färgnyansen ej skyddad av upphovsrättslagen, men loggan, formen, grafiken i övrigt är det om den håller verkshöjd, dvs har ett konstnärligt värde. Som exempel så håller inte ett snapshot på stadsministern verkshöjd (från en presskonferens), medan ett ljussatt fotoportätt gör det.

 

När det gäller patent är det själva idéen som kan skyddas, inte den tekniska lösningen. Nyansen magenta är ett grundelement i tryckteknologin och kan självklart inte skyddas eftersom alla av hävd använder det. I de aktuella fallen måste de alltså ha skyddat färgnyansen i någon annan instans!?

 

Må Deutsche Telekom marschera iväg dit där det är riktigt, riktigt varmt! :devil:

(oj, får mans skriva så?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes, 6an o 7an e lila för mig med.. 5an e rosa, 3an o fyran e mer serisa, o för övrigt tillräckiligt olika för att inte tvista om tycker jag

... sen kan dehär ju va olika med olika skärmar oxå..?! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...