Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Western Digital DRM skyddar Nätverkshårddiskar


snook

Rekommendera Poster

Helt okej tycker jag, som sagt, det är i mjukvaran som används för att kunna komma åt filerna från andra datorer över internet, let´s face it, med den typen av filer det gäller så HAR vi inte rätt att dela med oss av dom hur som helst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt okej tycker jag, som sagt, det är i mjukvaran som används för att kunna komma åt filerna från andra datorer över internet, let´s face it, med den typen av filer det gäller så HAR vi inte rätt att dela med oss av dom hur som helst...

 

Nähä? Så om jag tar bilder med min egen kamera, spelar in låtar på min egen dator, filmar med min egen videokamera, då ska Western Digital bestämma att jag inte får dela med mig av dessa alster till andra? Om det passar dig, varsågod och köp deras produkter. Men för min egen del är företaget just nu på listan över företag jag inte gör affärer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä? Så om jag tar bilder med min egen kamera, spelar in låtar på min egen dator, filmar med min egen videokamera, då ska Western Digital bestämma att jag inte får dela med mig av dessa alster till andra? Om det passar dig, varsågod och köp deras produkter. Men för min egen del är företaget just nu på listan över företag jag inte gör affärer med.

 

Helt enig...varför skulle jag köpa dessa produkter som ger mig en sådan begränsning.

Fullständigt hål i huvudet och helt fel sätt att angripa problemet, jag hade uppfattningen att de stora företagen äntligen insett att drm och liknande skydd inte fungerar och att man kan bara konkurrera med piraterna genom att erbjuda mer, bättre kvalitet och inga restriktioner till ett lägre pris, kan verka tufft för dem men belöningen är att istället sälja till massorna.

Det är gammal hederlig marknadsekonomi, att göra det svårare att vara laglig och begränsa användandet kommer bara att resultera i att vanliga svennebanan som inte skulle stjäla i vanliga fall gör det ändå för att alternativet inte är tillräckligt bra.

 

Ett brandtal..jag vet men jag går igång på sånt där :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker ni missar en sak (sen är det ju såklart upp till er att fatta sådana beslut, jag är helt för marknadsekonomi)

Det är ju inte själva hårddisken som har begränsningarna, på det planet är den helt likvärdig med andra motsvarande diskar (WD har ju dessutom erkänt bra produkter) .

Det som skiljer är att man skickar med en mjukvara, som på ett väldigt enkelt sätt gör det möjligt att dela med sig av sina filer, även över internet, i den mjukvaran har man infört begränsningar, och till det kan ju finnas både bra och dåliga anledningar.

Är det för enkelt att komma åt filer så är ju också säkerheten sämre, det kan säkert t.om. vara så att "Svensson" när han kopplar in den, och intstallerar programvaran, av misstag, ger andra tillgång till sina filer, en annan anledning kan säkert vara, som vi har varit inne på, att det är något uppskattas av "industrin", då klagar ni över att man begränsar era rättigheter, där är det ju så, som sagt, att på 95% av den typen av filer har man inte rätt att dela ut dom.

Just enkelheten i att komma förbi skyddet (som någon sa, gör en zip av det) tyder, tycker jag, på att det är gjort för att "Svensson" inte av misstag ska lägga ut sina privata grejer, mer än något annat, för den "avancerade" användaren har ju det som den här mjukvaran gör, varit möjligt att göra i flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...