Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart tar pengarna vägen?


Istvan

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Blev intresserad av OS X och Mac lagom till Vista dök upp på marknaden.

Jag avskyr eländet, särskilt när jag fick reda på att OS X hade samma funktioner innan.

 

Jag köpte en Mac Mini G4 till utbildnings syfte och är jättenöjd med den.

Jag älskar att använda OS X!

Men nu har vi ett litet bekymmer. Min primära PC börjar bli lite gammal och grå.

Det är dags för en laptop.

Jag började flörta med en MacBook.

 

Många sa att jag är dum i huvudet som slänger ut så mycket pengar för en laptop när jag kan få samma prestanda för halva priset.

 

Men nu tycker jag också att det är mycket pengar att punga ut med för en laptop. Kanske inte halva priset, men det är klart billigare med en PC än en Mac.

 

Nu när man sitter och tittar på MacWold.se nyheterna ser man att Macarna också har bekymmer ganska ofta också! Bluescreen, felaktiga skärmar och så vidare. Betalar man så mycket pengar VILL man att det ska funka. Det är lite "avtändande" att läsa att "Nu har Macarna bekymmer igen".

 

Gjorde själv ett litet jämförelse. Jag slängd ihop en konfiguration som matchar MacBooken på Zeptos hemsida. Priset gick på 9300 kr.

 

Znote 3215W

 

Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE

15,4" WXGA 1280x800 - 3215W

Miljöavgift

Intel® GMA X3100

2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz

250GB 5400rpm SATA Harddisk

9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W

Zepto Wpro 300Mbit BGN

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Inbyggd Bluetooth

 

http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?confi...340¬ebookid=673

 

Apple store ville ha 15 400 kr för samma config.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...HueqVYGo/2.?p=0

 

Visst, MacBooken är ju mycket stiligare, men är det verkligen värt så mycket pengar?

 

Är det bara märket man betalar för?

 

Vad säger ni som har använt Mac sen....sen... längesen? :)

 

Ha de bra!

 

MVH:

Från en som "kärleken" börjar svalna :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant att den kan vara lite dyrare, men det är som att du köper björn borg skor och vanliga skor från "din sko/sko punkten".....

De har med kvalitén och själva märket...Och själva mjukvaran är billigare....Vad kostar Windows Vista? runt än 3000kr...Mac Os Leopard kostar 1195....Vad kostar Microsoft Office runt 4000kr....iWork kostar 795

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma sak som ovan. Vad kostar all mjukvara till din PC? Lägg även till kostnaden för antivirusprogram.

 

Sen som någon sa. Visst finns det billigare lösningar, precis som det finns billiga kläder och billig mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om det här kanske låter jättedumt, men som jag ser det så är det en upplevelse man betalar för, inte en dator. För visst, sitter man och stirrar sig blind på teknisk fakta så är en mac dyrare, men ser man det just som en upplevelse så tycker iaf jag att macen är sjukt mycket mer prisvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant att den kan vara lite dyrare, men det är som att du köper björn borg skor och vanliga skor från "din sko/sko punkten".....

De har med kvalitén och själva märket...Och själva mjukvaran är billigare....Vad kostar Windows Vista? runt än 3000kr...Mac Os Leopard kostar 1195....Vad kostar Microsoft Office runt 4000kr....iWork kostar 795

 

Nja, Vista Home Premium kostar 1400 kr för OEM versionen. Men jag hatar skiten! Vista vill jag inte säga något possitivt om. Hade tänkt ha kvar XP.

 

Jag är inne på samma sak som ovan. Vad kostar all mjukvara till din PC? Lägg även till kostnaden för antivirusprogram.

 

Sen som någon sa. Visst finns det billigare lösningar, precis som det finns billiga kläder och billig mat.

 

Nja. Eftersom jag har varit Windows användare sen 3.1 tiden så kan jag ett och annat. Det finns ju gratisversioner av både Firewall och Anti-virusprogram.

 

Men visst, det är nog kvalitén man betalar för. Men det är ju samma CPU, lika mycket RAM, lika stor HD.... ja...

 

Men det är nog sant, smakar det så kostar det... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde själv ett litet jämförelse. Jag slängd ihop en konfiguration som matchar MacBooken på Zeptos hemsida. Priset gick på 9300 kr.

 

Znote 3215W

 

Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE

15,4" WXGA 1280x800 - 3215W

Miljöavgift

Intel® GMA X3100

2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz

250GB 5400rpm SATA Harddisk

9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W

Zepto Wpro 300Mbit BGN

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Inbyggd Bluetooth

 

Nu lyckas jag bara få den datorn med intels wlan-kort, och då blev priset för mig 9.497,05 kr...

 

Iaf, det är ju lite orättvist då du jämför macbooken med en dator som är utan operativsystem. Lägg till lite mer än 2k för vista ultimate så blir det mer rättvisande.

Sen, icke att förglömma, så är macbooken 13,3-tummare (man betalar ju mer för att banta bort överflödig storlek).

Dessutom har macbooken webkamera inbyggd. Jag hittar inte hur det är med zepton, men macbooken har ju optisk ljudutgång. Och så fjärrkontroll....

 

Kort sagt, man kan inte jämföra äpplen och päron sådär, klart det inte blir rättvisande då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina polare säger samma sak om min macbook. "Hur tusan kunde du lägga så mycket pengar på en mac, PC e mycket billigare." Men jag har aldrig ångrat det alls. Hela användarupplevelsen är mycket bättre. Mina "pc-kompisar" säger ofta, ja kolla på den sidan, det är fel på mac också ibland, det är en sak som har blivit en vana för PC.

 

Men ja, klart de är lite dyrare men inte så fruktansvärt som många tror. Den är ju klar att använda direkt ur kartongen, många PC måste man köpa program extra till. Och det är ju säkert så att man betalar lite för märket men med äpplet följer även rätt mycket kvalitet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har som mål att bygga väldens bästa datorer och enligt flera undersökningar så är de också bäst. De är mera stöttåliga, högre driftsäkerhet, bättre skärmar, längre batteritid, inga virus snabbt och stabilt operativsystem osv. Om man ska jämför med PC så är det Lenovo T61, Dells finaste laptops eller kanske Sony som kommer i närheten av Apple i kvalité. Se http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=11913 eller http://www.testfakta.se/img/2007/4/23/11917.pdf På företaget där jag jobbar så går det sönder en eller flera bärbara datorer om året trots att vi köper Lenovos bärbara som anses vara bäst på marknaden av bärbara PC. En Appledator är helt enkel BILLIG i förhållande till den kvalité man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Blev intresserad av OS X och Mac lagom till Vista dök upp på marknaden.

Jag avskyr eländet, särskilt när jag fick reda på att OS X hade samma funktioner innan.

 

Jag köpte en Mac Mini G4 till utbildnings syfte och är jättenöjd med den.

Jag älskar att använda OS X!

Men nu har vi ett litet bekymmer. Min primära PC börjar bli lite gammal och grå.

Det är dags för en laptop.

Jag började flörta med en MacBook.

 

Många sa att jag är dum i huvudet som slänger ut så mycket pengar för en laptop när jag kan få samma prestanda för halva priset.

 

Men nu tycker jag också att det är mycket pengar att punga ut med för en laptop. Kanske inte halva priset, men det är klart billigare med en PC än en Mac.

 

Nu när man sitter och tittar på MacWold.se nyheterna ser man att Macarna också har bekymmer ganska ofta också! Bluescreen, felaktiga skärmar och så vidare. Betalar man så mycket pengar VILL man att det ska funka. Det är lite "avtändande" att läsa att "Nu har Macarna bekymmer igen".

 

Gjorde själv ett litet jämförelse. Jag slängd ihop en konfiguration som matchar MacBooken på Zeptos hemsida. Priset gick på 9300 kr.

 

Znote 3215W

 

Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE

15,4" WXGA 1280x800 - 3215W

Miljöavgift

Intel® GMA X3100

2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz

250GB 5400rpm SATA Harddisk

9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W

Zepto Wpro 300Mbit BGN

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Inbyggd Bluetooth

 

http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?confi...340¬ebookid=673

 

Apple store ville ha 15 400 kr för samma config.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...HueqVYGo/2.?p=0

 

Visst, MacBooken är ju mycket stiligare, men är det verkligen värt så mycket pengar?

 

Är det bara märket man betalar för?

 

Vad säger ni som har använt Mac sen....sen... längesen? :)

 

Ha de bra!

 

MVH:

Från en som "kärleken" börjar svalna :/

 

ja ska man jämföra två "likvärdiga" datorer så vill jag absolut påstå att man måste jämföra med en jämstor dator, d.v.s en med 13.3" skärm. Det blir ju billigare att skruva ihop en bärbar som är större, då de kan ha lite större, och därför lite billigare komponenter i burken...

 

kollade runt lite på zepto.se där och hittade en burk som nästan motsvarar mellanmodellen på macbook, man får ett lite vassare grafikkort, men så är ju den burken lite större också! ;)

 

120GB 7200rpm SATA Harddisk

Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE

14,1" WXGA 1280x800 - 3414W

NVIDIA® Geforce 8400M GS 256MB

Miljöavgift

2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz

1024MB DDR2 667/PC5300 SODIMM

9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W

Inbyggd Bluetooth

Inget operativsystem

 

pris: 12.732,47 kr (studenter gratis Windows)

 

Macbook mellan

 

 

* 1GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x512MB

* 120 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

* Keyboard & Mac OS

 

* 2.2GHz Intel Core 2 Duo

* Double-layer SuperDrive

* AirPort Extreme Card & Bluetooth

* Power Adapter

* Battery

 

SEK 11.995,00 (studenter en tusenlapp mindre)

 

Då blir det inte lika stora skillnader längre...

 

men det är klart att det är en smaksak i mångt o mycket, men på bärbara sidan är det faktiskt inget jag saknar med PC, eftersom jag anser att man inte ska spela spel på en bärbar. Däremot så förstår jag absolut de som vill spela grafiktunga spel på en stationär, där ligger definitivt macen efter..

men nu var det väl en bärbar du skulle köpa, så då säger jag bara, go MacBook! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har som mål att bygga väldens bästa datorer och enligt flera undersökningar så är de också bäst. De är mera stöttåliga, högre driftsäkerhet, bättre skärmar, längre batteritid, inga virus snabbt och stabilt operativsystem osv. Om man ska jämför med PC så är det Lenovo T61, Dells finaste laptops eller kanske Sony som kommer i närheten av Apple i kvalité. Se http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=11913 eller http://www.testfakta.se/img/2007/4/23/11917.pdf På företaget där jag jobbar så går det sönder en eller flera bärbara datorer om året trots att vi köper Lenovos bärbara som anses vara bäst på marknaden av bärbara PC. En Appledator är helt enkel BILLIG i förhållande till den kvalité man får.

 

Om man då bortser från att Apple stoppar in skärmar och grafikkort i MacBooken av sämsta möjliga kvalité samt att de tar ut löjliga priser för 2 stycken 1GB-minnesstickor. 1300:- för 2x1GB, jösses :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har som mål att bygga väldens bästa datorer och enligt flera undersökningar så är de också bäst. De är mera stöttåliga, högre driftsäkerhet, bättre skärmar, längre batteritid, inga virus snabbt och stabilt operativsystem osv. Om man ska jämför med PC så är det Lenovo T61, Dells finaste laptops eller kanske Sony som kommer i närheten av Apple i kvalité. Se http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=11913 eller http://www.testfakta.se/img/2007/4/23/11917.pdf På företaget där jag jobbar så går det sönder en eller flera bärbara datorer om året trots att vi köper Lenovos bärbara som anses vara bäst på marknaden av bärbara PC. En Appledator är helt enkel BILLIG i förhållande till den kvalité man får.

 

 

 

Kollade testet och tycker bara en sak är konstigt med resultatet på MacBooken. Och det är batteritiden.. Att skärmarna sattes på max för just den datorn är ju lite konstigt då de flesta skärmar har olika ljusstarka skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. du skriver jag älskar att använda osx ... hur mycket är det värt? - den känslan, att du älskar att använda operativet, borde väl bero på att du sätter det i relation till tidigare operativ erfarenhet, dvs förmodligen windows?

 

Maccen är dyrare, de vet väl alla, men vad de flesta missar e att den e betydligt trevligare att använda. Detta kan inte utläsas i prestanda beskrivning och pris, utan kommer ut av en upplevelse av produkten.

Säkert har dina kompisar som inte begriper hur du kan betala så mycket helt rätt utifrån deras perspektiv, vilket antagligen är ett utan någon större erfarenhet av en mac. Såklart dom inte begriper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå - Macen är ju inte dyrare, tvärtom.

 

Jag gick in på Zepto och konfigurerade en Znote 6324W Design så här:

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6324W

1024MB DDR2 667/PC5300 SODIMM

80GB 5400RPM SATA Harddisk

Tangentbord Znote 6xx4W Vitt SE

6 Cell batteri

NVIDIA® Geforce 8600M GT

Miljöavgift

Microsoft® Windows® Vista Ultimate - SE

2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7250 800MHz 2MB

Zepto Wpro 300Mbit BGN

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Pris 13877:-

 

Ungefär motsvarande MacBook på Applestore:

1GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x512MB

120 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

Keyboard & Mac OS

2.2GHz Intel Core Duo

Double-layer SuperDrive

AirPort Extreme Card & Bluetooth

Pris 11995:-

 

 

På MacBooken lite sämre grafik, men snabbare processor, bättre batteritid och flera program medföljer. Oklart om BlueTooth följer med på Znoten.

Nästan två laxar billigare och då slipper man Windows om man så önskar. Bara det värt betydligt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska lägga ut drygt 10 000 kronor på en dator är det väl viktigt att man trivs med den.

Om du istället skulle välja en dator med windows, vill du lägga ut så mycket pengar på något du våndas för att använda? För mig skulle det kännas som ett fruktansvärt onödigt köp.

Om du trivs med OS X är det inte värt att slänga ut någon extra tusenlapp för att få MacBook'en?

 

Apples hårdvara är för det mesta inget att hoppa jämfota för, grejen med en mac är ju mjukvaran och hela deras koncept med datorn. Allt är specialbyggt för att smidigt kunna användas tillsammans. Farsan sitter på min gamla dator med XP just nu, har ägnat några kvällar för att leta reda på nya drivrutiner för grafikkortet, tror att han inte lyckats än. Vadå drivrutiner?, behövs det till Mac? :borstatanderna: Jag har då aldrig behövt bry mig om något sådant.

 

Uppmanar dig till att köpa det du trivs med. Speciellt när det handlar om så mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Som sagt, man betalar för en skräddarsyd användarupplevelse. Programvara är dessutom billigt.

 

Men att Macar skulle hålla nån slags högre kvalitet, rent hårdvarumässigt är bara bullshit. Har inte MW:s nyhetssida och detta forumet bevisat det både och en två gånger?

 

Kernel Panic, flimmrande skärmar, datorer som fryser, skärmar som visar olika färgkontraster, varma datorer osv

 

Jag har skickat tillbaka 3 trasiga Macar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte göra mer än att hålla med alla på tråden. Köper du en Mac så får du en Rolls Royce, köper du en PC så får du en Fiat Uno.

 

Mjuk/Hårdvaran gör allt. Från att bytt från PC till Imac 20" för en månad sen, så tittar jag inte ens åt en PC längre. Var bara tuta å köra så fort jag fick upp den ur lådan.

 

----

 

Fördelar med en Mac

1. Du slipper allt krångel med extra program

2. Du slipper allt snack om vad virus heter. (men det finns 5st i hela världen som inte gör ett skvatt.)

3. Allt du behöver finns med.

 

Nackdelar med Mac

1. Begränsat utbud av programvara, men vad gör det jämfört med prestandan på en PC fullproppad med program.

2. Finns inga mer nackdelar.

 

----

 

Fördelar med en PC

1. Du har miljoner program framför dina fötter.

2. Du får ett system som är väl prövat.

 

Nackdelar med en PC

1. Du måste fixa extra mjukvara, bl.a. från mjuksoft.

2. Du måste uppdatera din dator om vart annat.

3. Du måste skaffa ett anti-virus program som tar upp hälften av din pc´s prestanda.

4. Du får mängder av okända bakdörrar i ditt windows system.

5. När du köpt till ny hårdvara, så måste du sitta vid pc minst 2 timmar för att uppdatera mjukvaran, drivrutiner mm.

 

Var det nått mer tjejer & grabbar, måste ha missat något....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte göra mer än att hålla med alla på tråden. Köper du en Mac så får du en Rolls Royce, köper du en PC så får du en Fiat Uno.

 

Mjuk/Hårdvaran gör allt. Från att bytt från PC till Imac 20" för en månad sen, så tittar jag inte ens åt en PC längre. Var bara tuta å köra så fort jag fick upp den ur lådan.

 

----

 

Fördelar med en Mac

1. Du slipper allt krångel med extra program

2. Du slipper allt snack om vad virus heter. (men det finns 5st i hela världen som inte gör ett skvatt.)

3. Allt du behöver finns med.

 

Nackdelar med Mac

1. Begränsat utbud av programvara, men vad gör det jämfört med prestandan på en PC fullproppad med program.

2. Finns inga mer nackdelar.

 

----

 

Fördelar med en PC

1. Du har miljoner program framför dina fötter.

2. Du får ett system som är väl prövat.

 

Nackdelar med en PC

1. Du måste fixa extra mjukvara, bl.a. från mjuksoft.

2. Du måste uppdatera din dator om vart annat.

3. Du måste skaffa ett anti-virus program som tar upp hälften av din pc´s prestanda.

4. Du får mängder av okända bakdörrar i ditt windows system.

5. När du köpt till ny hårdvara, så måste du sitta vid pc minst 2 timmar för att uppdatera mjukvaran, drivrutiner mm.

 

Var det nått mer tjejer & grabbar, måste ha missat något....

Du missade att med Windows får man med en chef av världsklass.....

http://youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

 

Ärligt. Jag är inte förvånad att jag lämnat Windows. Vi växte ifrån varandra helt enkelt. Men det finns säkert folk som älskar Steve och Windows med. Men de är inte mina vänner ;)

 

PS: Är det så där svettig ens dator blir av Windows med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelar med Mac

1. Begränsat utbud av programvara, men vad gör det jämfört med prestandan på en PC fullproppad med program.

 

Jag vet inte om det är sant heller. Hemma har jag många riktigt bra gratisprogram på min Mac, men när jag letar efter motsvarande program till min jobbdator med Windows har jag ofta svårt att hitta användbara apps. Visst, det finns ett stort utbud av shareware och ibland gratisprogram, men ofta är de riktigt krappiga och har nästan alltid gräsliga gränssnitt. Ta tex en bra ftp-klient... På macen hemma kör jag CyberDuck. Försök hitta en lika bra och trevlig ftp-klient för Windows som är lika gratis.

 

 

Var det nått mer tjejer & grabbar, måste ha missat något....

 

Ja, du missade att MacBooken trots allt var billigare i mitt exempel ovanför... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missade att med Windows får man med en chef av världsklass.....

http://youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

 

Ärligt. Jag är inte förvånad att jag lämnat Windows. Vi växte ifrån varandra helt enkelt. Men det finns säkert folk som älskar Steve och Windows med. Men de är inte mina vänner ;)

 

PS: Är det så där svettig ens dator blir av Windows med?

 

 

Skulle nog tro det, min sista PC (R.I.P.) (b)rann ett par gånger. Dual Core x64, utan överklockning. Den pallade inte ens vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är sant heller. Hemma har jag många riktigt bra gratisprogram på min Mac, men när jag letar efter motsvarande program till min jobbdator med Windows har jag ofta svårt att hitta användbara apps. Visst, det finns ett stort utbud av shareware och ibland gratisprogram, men ofta är de riktigt krappiga och har nästan alltid gräsliga gränssnitt. Ta tex en bra ftp-klient... På macen hemma kör jag CyberDuck. Försök hitta en lika bra och trevlig ftp-klient för Windows som är lika gratis.

Ja, du missade att MacBooken trots allt var billigare i mitt exempel ovanför... ;)

 

 

Jo jag såg det. Innan jag köpte den här imacen (som jag har nu), så tittade jag på Macbook 13" (den där vita) på PCcity. Riktigt bra pris, för 10papp, men var ytterst tveksam om vad man fick, och personalen var inte värst trevlig heller. Den dom visste om mac var inte mycket. Jämfört med vad man fick för info på Machuset Jönköping. 2 papp till å en imac 20". Förvisso är det inte något man springer runt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan alla sluta vara så gay när det gäller det här och svara med fakta? Inga fassy-jämföranden med bilar(töntigaste någonsin med tanke på hur Apple snålar med sin hårdvara) Kan vi skippa fraser som att "det är en upplevelse", "mac förändrade mitt liv", "bill gates är djävulen" yada yada...kamma er. Ni skämmer ut er. Och dessutom blir det skittråkigt efter tio såna trådar, man kan tro att ngn tvingat er att säga det.

 

Enligt mig:

 

Fördelar:

 

Ruggigt bra OS, snyggt, lättarbetat, mindre risk för Virus, trojaner osv(man kan slippa helt med windows också men det kräver en hjärna), Fördelen att kunna köra bägge OS är enorm.

 

 

Nackdelar:

 

På senare tiden har hårdvaran visat sig vara lite kackigare än tidigare, det är ett ganska låst system, datorerna är ngt dyrare(oavsett vad folk här säger så kan man ALLTID hitta liknande prestanda billigare....dom kontrar gärna med svammel som....öööh fjärrkontrollen då!?)

8 av 10 får sjukan som innebär att man frånsäger sig allt vad självdistans heter och blir sådär mysigt bögkär i en låtsashippie som egentligen är världens största kapitalist(SJ). Man tål inte att ngn ifrågasätter plattformen man valt och man anser sig vara bättre än andra. Man har helt enkelt kommit underfund med något som PC-användare inte har koll på. Man har sett ljuset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är sant heller. Hemma har jag många riktigt bra gratisprogram på min Mac, men när jag letar efter motsvarande program till min jobbdator med Windows har jag ofta svårt att hitta användbara apps. Visst, det finns ett stort utbud av shareware och ibland gratisprogram, men ofta är de riktigt krappiga och har nästan alltid gräsliga gränssnitt. Ta tex en bra ftp-klient... På macen hemma kör jag CyberDuck. Försök hitta en lika bra och trevlig ftp-klient för Windows som är lika gratis.

Ja, du missade att MacBooken trots allt var billigare i mitt exempel ovanför... ;)

 

Håller med dig till 100%! Programutbudet är bra till mac - och programvarorna är oftast av mycket hög kvalité, något som det massiva utbudet för Windows inte håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...