Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startproblem med 2*Power Mac G5 2 Ghz,


snalle

Rekommendera Poster

Min G5 är från 2005 04 och har börjat krångla.

Den vaknar inte efter vila dessutom måste den svalna ca 2-3 timmar innan den startar.Jag har återställt PMU,PRAM,kört Apple Hardware Test från install disk,försökt starta

från extern hårddisk mm.Allt utan något resultat.

När den startar så fungerar alla program utmärkt.

Är det någon som kan hjälpa mig innan jag blir av med en massa pengar för reparation?

 

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att den måste svalna låter som ett överhettningsproblem. Vilket i sin tur kan bero på att apparaten är full av damm.

 

Och du har alltså samma problem när du startar från ett system på en extern hårddisk?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den måste svalna låter som ett överhettningsproblem. Vilket i sin tur kan bero på att apparaten är full av damm.

 

Och du har alltså samma problem när du startar från ett system på en extern hårddisk?

 

mvh

 

håller med, fläktarna kanske har blivit igendammade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Ja det är samma problem då jag försöker att starta från LaCie d2 FireWire 800 anslutning med Tiger 10.4.10.Jag har Temp Monitor programmet som visar på CPU A 55-65 graderC,CPU B något lägre

minnen ca 55

Jag skall köpa en burk luft och blåsa och suga med dammsugaren och kolla fläktarna.

 

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Efter rengöring av G5:an kvarstår problemen.Efter att stått avstängd ca 3 timmar startar datorn igen.

Maskinen står öppet i rumstemp och samtliga fläktar fungerar.

Någon som har liknande prolem?

 

Hälsn BjörnE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag tycker det låter som att du gjort vad som kan göras innan service är nästa steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej.

Nu är min G5:a tillbaka igen från serviceverktan´.Man plockade ner processorerna mm under felsökningen och monterade tillbaka resp enhet.Allt fungerade sedan helt normalt och har gjort så några dagar.Inga delar behövdes bytas och en felsökningskostnad på 500:- var ju helt ok.Tack Machuset i Borås för ett bra jobb!

 

BjörnE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Härligt att det endast var ett "spöke". :)

 

Damm, oxidation och statisk elektricitet kan ge sådana här problem. Därav att metoden att dra ut alla sladdar och låta datorn stå över natten ibland sparkar igång allt igen. Här kanske det behövdes lite mer rengöring på djupet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Efter två veckor återkom felen:ingen start förän efter ca 1 dygn och vaknar inte i viloläget.

Mac-verkstaden kan inte hitta felet utan anger följande försök till lösning:Byta logic kortet för en kostnad av 7 500:-Skulle inte detta hjälpa så får de byta processorerna för 6900:-

Om nu detta hjälpte kostar reparationen totalt 14 400:-

Dock ingen garanti för att det skulle bli bra! eftersom man måste söka sig fram till felet genom att byta delar i datorn.Delar som jag skulle betala.

Är det någon som vet om man kan byta delarna själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter två veckor återkom felen:ingen start förän efter ca 1 dygn och vaknar inte i viloläget.

Mac-verkstaden kan inte hitta felet utan anger följande försök till lösning:Byta logic kortet för en kostnad av 7 500:-Skulle inte detta hjälpa så får de byta processorerna för 6900:-

Om nu detta hjälpte kostar reparationen totalt 14 400:-

Dock ingen garanti för att det skulle bli bra! eftersom man måste söka sig fram till felet genom att byta delar i datorn.Delar som jag skulle betala.

Är det någon som vet om man kan byta delarna själv?

 

Javisst kan du det om du är normalhändig. Men eftersom du frågar så undrar jag om du är det, annars skulle du inte ha frågat............. :borstatanderna: Eftersom felet återkom är det troligt att det är värmerelaterat. Någon komponent, kanske processorn, ballar ur vid överhettning. Oerhört svårt att hitta.... Det kan vara så fånigt att det är glappkontakt pga oxid, vem vet....

...

När det gäller oxidproblem overhuvudtaget är kopparfett något som hjälpt mig. Jag vet inte om det är tillrådligt i en dator att lägga en pytteliten dutt med en tandpetare på kontakter och dra dem fram och tillbaka, men annars funkar det perfekt.

...

Får du inte ordning på den så skulle jag lägga pengarna på en ny MacPro. Det kan bli hur dyrt som helst att fixa en gammal dator och det fungerar KANSKE....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mac Worlds oktobernummer 2007 var det en utmärkt artikel om att byta hårdisk i Powerbook.

Min fråga till Thomas Ytterberg blir däför : kommer det någon (eller finns det på annat håll ) artikel om hur man byter processor,logic kort mm i en Power Mac G5:a?

Det skulle kännas tryggare med en sådan hjälp innan jag börjar skruva själv i datorn.

 

BjörnE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
I Mac Worlds oktobernummer 2007 var det en utmärkt artikel om att byta hårdisk i Powerbook.

Min fråga till Thomas Ytterberg blir däför : kommer det någon (eller finns det på annat håll ) artikel om hur man byter processor,logic kort mm i en Power Mac G5:a?

Det skulle kännas tryggare med en sådan hjälp innan jag börjar skruva själv i datorn.

 

BjörnE

 

Nej. Det kommer inte att komma en sådan artikel. Det finns en stor marknad för och behov av att byta interna hårddiskar. Något som inte finns kring processorer och logikkort på en G5:a/MacPro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...