Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP vaknar i sömnen


slrslr

Rekommendera Poster

Har upptäckt att min macbook pro har ett eget liv. När jag är färdig med den och stänger igen luckan så sover den så lugnt och stilla, men ibland helt av sig själv så går det där korta motorljudet igång (det som låter när man antingen startar upp datorn eller fäller upp locket). Det här ljudet kan komma om och om igen fastän luckan är stängd, lampan slutar sova och lyser fast fastän jag inte har ens rört datorn, vad är det för fel?

 

KAn detta ha något att göra med alla hårddisk krascher på alla imac,macbook och macbook pro's att göra, har hört rykten om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall den vaknar en gång kan det ju vara att funktionen "Starta eller väck" är schemalagd under menyn "Strömsparare", ifall det inte är det som är "felet" har jag ingen annan förklaring.

 

/Douglas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ut för nästan samma sak. Fast i det här fallet så stänger jag av datorn helt innan jag ska lägga mig, sedan på morgonen ser man hur den är i viloläge (dioden på framsidan blinkar långsamt). Och då har jag inte rört datorn alls på kanske 8 timmar. "Väck datorn en viss tid"-grejen är urkryssad, men däremot så kryssar jag ibland i "stäng av efter x min" om jag lyssnar på musik när jag ska sova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook, MacBook Pro

 

1. If the computer is on, turn it off.

2. Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.

3. Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.

4. Reconnect the battery and AC Adapter.

5. Press the Power button to restart the computer.

 

 

Det hittade jag i en länk, testade att köra det och den har varit lugn och stilla i 24 timmar nu. Verkade funka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har liknande fel som doomas beskriver. Men jag har oxå problemet att trotts att jag har stängt av datorn så startar den ibland upp mitt i natten. Har hört att det finns någon funktion typ i stil med wake-via-lan eller nått sånt, men jag hittar inget... ngn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david.roennlund

hade likartat problem, löste sig först när jag formaterade om datorn :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under strömsparare -> alternativ kan man välja tex "starta om efter strömavbrott" och "vakna för åtkomst av nätverksadministratör (ethernet)". Prova att kryssa ur båda/en av dom och se vad som händer. Jag har inte märkt något än, så det kanske har funkat (dvs datorn sätter inte på sig själv när den är avstängd).

 

Desutom har jag märkt att ibland så lyser inte dioden i kontakten, även fast den är ikopplad. Den glöder lite svagt bara. Men om man vickar lite på den, eller tar ut och stoppar i den igen så lyser den. Dessutom så startas datorn automatiskt när jag stoppar i sladden OCH jag låtit den stänga av sig själv genom schema-grejen. Jag tror det är därför min dator startar upp sig mitt i natten. Ibland kan kontakten nämligen få kontakt, så dioden lyser, helt av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...