Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra filnamn på flera filer samtidigt


Dia2

Rekommendera Poster

Hej

 

Kan man ändra filnamn på flera filer samtidigt....

Har 10 filer som börjar med "nisse_svensson_":

nisse_svensson_karl

nisse_svensson_bertil

nisse_svensson_ola

nisse_svensson_annika

nisse_svensson_lars

osv......

 

vill ta bort "nisse_svensson_" från dessa 10 filer samtidigt...går det? isåfall hur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätteenkelt, du gör ett automator-arbetsflöde.

Gjorde ett passande åt dig som jag bifogar :whistling:

 

Nehepp, jag får visst inte ladda upp den... men jag skickar en skärmdmp på hur det ska se ut!

post-10749-1197320268.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar jätte mycket kommer under lätta för mig jätte mycket....har mer än 10 tussen filer som behöver ändras......nu ska det jobbas :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lånar tråden lite

 

finns det någon bra guide till hur man använder automator.

känner att man kan göra så mycket mer med det, men har inte riktigt fått ett hum hur man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan man göra såhär istället jag har 100 mappar och dem har filer med samma början kan ja välja att alla filerna i dem 100 olika mapparna som börjar med nisse_svensson_ ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan man göra såhär istället jag har 100 mappar och dem har filer med samma början kan ja välja att alla filerna i dem 100 olika mapparna som börjar med nisse_svensson_ ändras?

 

 

du kanske skulle kunna göra en ny smartfolder som listar alla filer som börjar med nisse_svensson...

 

vet inte om det kommer funka i automator sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kanske skulle kunna göra en ny smartfolder som listar alla filer som börjar med nisse_svensson...

 

vet inte om det kommer funka i automator sen.

 

löste det på ett annat sätt....gjorde så att jag sökte efter alla filer som börjar med "nisse_svensson_" i automater...sedan markerade jag dem alla och ändrade dem...

Detta med automater är riktigt häftigt vill verkligen lära mig alla funktioner som finns där B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Renamer4Mac till sådana saker. Gratis och väldigt smidigt att använda.

 

http://www.macupdate.com/info.php/id/10158

 

 

Aaa fast det behövs ju inte när det redan går i själva mac os utan några program...tack för tipset iallfall :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...