Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vill ha imac men kan den detta?

Jim Profit

Recommended Posts

Hej

Jag har blivit ruskigt sugen på att köpa en ny imac. Mest för att jag älskar designen och att gränssnittet verkar suveränt. Jag är bara lite oroad om huruvida den fungerar med den sorts användande som är intressant för mig.

Nedan listar jag vad jag använder min PC till idag och skulle vara tacksam för om någon kan bekräfta hur (och om) mac'en löser detta.

MVH/ Jim

1. Använder Bittornado för att ladda ner från torrentssidor typ PB, Nordic bits etc.

2. Bränner Dual layer dvd + skivor med clone CD (xbox 360 spel).

3. Använder Winrar för att "Extrahera filer".

4. Använder Nero för att bränna "image" filer (DVD) samt cd skivor.

5. Använder VLC för uppspelning av massa olika filformat.

6. Använder mediaplayer för uppspelning av mp3.

7. Öppnar webmail via MS Outlook webmail

8. Har bredbandsuppkoppling via BB och kör F-secure antivirusprogram.

Nu tar du upp men massa saker som inte uppskattas här på forumet.

Men ett kort svar blir att allt du vill går, men kanske inte med exakt samma program :)

Svarar så gott jag kan på motsvarigheter på macen.

1. Använder Bittornado för att ladda ner från torrentssidor typ PB, Nordic bits etc.

Det finns många bt-klienter till osx, själv föredrar jag ett som kallas Transmission

iMacen har stöd för DL, om det finns nåt program som stödjer kloning av skivor har jag dessvärre ingen koll på...

Det finns ett program inbyggt i osx som kan extrahera zip-arkiv, annars finns programmet Stuffit Expander som klarar resten av alla udda format som finns.

Det går direkt från Finder (motsvarigheten till explorer), ananrs finns det program som Burn till det

VLC finns för osx med!

Windows Media Player finns ju inte för osx,. själv använder jag iTunes fullt ut, lite jobbigt att bygga upp biblioteket, men jag anser att det är värt det. Dock passar inte det alla, så man kan spela upp med QuickTime Player, VLC, direkt i Finder eller annat program som matchar ens behov av funktioner.

Det finns plugin till Mail.app som gör att det klarar webmail.

Självklart funkar bredband till macen, och antivirusprogram är inget du behöver bry dig om, då det inte finns något virus till osx. Däremot finns det några få trojaner, men det ska man vara bra korkad om man lyckas få in på datorn...

Hoppas du får lite hjälp av svaren

/Tatari

1. Det finns flera bittorrent-klienter till mac, transmission är populär, och azureus kanske du känner till från windows.

2. iMac kan bränna dual layer-skivor. Clone CD vet jag inte, men förmodligen finns det något liknande. Programmet Toast brukar klara det mesta i brännarväg och annat som hör till.

3. Finns massor av rar-program. Tror till och med winrar finns, men vet inte säkert.

4. Som sagt, toast fungerar. Troligen även gratisprogrammet Burn. Dock kan du bränna de flesta image-format och cd-skivor direkt i Findern (filhanterare).

5. VLC finns till mac.

6. Här är väl iTunes smidigaste sättet, men VLC funkar ju, eller en massa andra program. Men iTunes är bäst.

7. Är det webmail kan du ju öppna i Safari? (webbläsare). Annars funkar Apple-programmet Mail för mailkonton (medföljer).

8. Har själv BBB-bredband, fungerar galant. Och sen behöver du inte något virusprogram eftersom det inte finns ett enda virus med spridning till mac. Macworld.se skrev en bra artikel om virus till mac här i helgen, kolla där om du vill veta mer.

Sen är det bara att fråga på om det är någe mer.

Vad jag vet så kan den göra allt det du har räknat upp, jag har visserligen aldrig bränt till xbox.

Tror exempelvis inte att alla de program du räknade upp finns till Mac, men funktionerna finns i andra program också.

Vad gäller antivirusprogram, så behövs inte det.

Om nu inte någon vet något som jag inte vet om det.

6. Här är väl iTunes smidigaste sättet, men VLC funkar ju, eller en massa andra program. Men iTunes är bäst.

Finns inte mediaplayer till mac också, har för mig det nämligen

Oj, grym respons !! :-)

Jag hänger inte upp mig på att det måste vara samma program, bara att det går att utföra samma saker. Låter ju lovande detta.

Då är frågan vad man skall ha och var man skall handla?

Tycker det är angeläget (och som ni säkert klurat ut av mina tid. frågeställningar) att den har bra kapacitet för nedladdningar, antar att det är lika med snabb processor och mkt RAM ?

Handla alltid direkt från apple, lättast om det skulle krångla

Köp inte den billigaste iMacen annars spelar det inte så stor roll rent hårdvarumässigt;)

Haade!

360spel kan brännas med ett program som heter iburn30 och är helt gratis

ända programet som funkar för det . bara googla så hittar du

Finns inte mediaplayer till mac också, har för mig det nämligen

Windows media player finns till Mac, men det är ju inte precis det bästa programmet för att spela upp mediafiler (för att uttrycka sig mycket snällt.)

Köp inte den billigaste iMacen annars spelar det inte så stor roll rent hårdvarumässigt;)

Haade!

Men vad du gör, köp inte RAM från Apple! Om du inte struntar i vad saker och ting kostar förstås.

Windows media player finns till Mac, men det är ju inte precis det bästa programmet för att spela upp mediafiler (för att uttrycka sig mycket snällt.)

Om man är extremt snäll säger man så. Mina känslor för WMP är mycket bredare och färggladare än så :totaltgalen:

Haade!

Det där var väl kanske inte helt sant.... Apple har krånglat med datorköp för mig själv och samtliga fem i min bekantskapskrets som har köpt Mac direkt från dem. Vi snackar försenade leveranser, dålig support och brutna löften.

De få gånger jag handlat av Macoteket (direkt över disk) har allt fungerat prima. Ingen nämnvärd prisskillnad heller vill jag minnas.

RAM-minne skall du definitivt aldrig köpa av Apple.

Jo klart, en del har problem med apple, men å andra sidan så har många problem rakt över disk, OCH NEJ, köp aldrig ram från apple!

webbhallen är oftast billigast på ram. kolla även dustinhome.se och komplett.se

Hej

Jag har blivit ruskigt sugen på att köpa en ny imac. Mest för att jag älskar designen och att gränssnittet verkar suveränt. Jag är bara lite oroad om huruvida den fungerar med den sorts användande som är intressant för mig.

Nedan listar jag vad jag använder min PC till idag och skulle vara tacksam för om någon kan bekräfta hur (och om) mac'en löser detta.

MVH/ Jim

Allt det du beskriver kan du köra utan några problem på en ny iMac med den programvara du redan har. Det enda du behöver göra är att genom Bootcamp installera Windows och köra den native eller skaffa VMware Fusion och köra det (windows) emulerat. Skillnaden är att med det första alt kan du köra windows spel med det andra inte.

genom Bootcamp installera Windows och köra den native eller skaffa VMware Fusion och köra det (windows) emulerat. Skillnaden är att med det första alt kan du köra windows spel med det andra inte.

Trodde man kunde köra windows spel direkt i fusion också, däremot vet jag att man måste ha bra med minne, spec. för vista

Funkar winamp på mac?
Nej men det finns alternativ, som itunes och cogx för att nämna 2.

Trodde man kunde köra windows spel direkt i fusion också, däremot vet jag att man måste ha bra med minne, spec. för vista

man kan köra spel i fusion.. men bara de spel som knappt använder något av grafikkortet..

fick igång cs 1.6 men det gick laggigt som f*n.

Några icke så krävande spel, men de senaste det går endast om man kör native.

Ja om man laddar ner winamp för Mac OS

Men den jättegamla versionen som finns är väl endast för classic?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...