Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverkskabel med egen kontakt på?


julbingo

Rekommendera Poster

Min fråga är följande: Jag skulle vilja köpa en lång (15m) nätverkskabel att dra genom min lägenhet. Eftersom jag kommer behöva borra hål i diverse väggar så skulle jag helst vilja dra kabeln utan RJ45-kontakten på. Och sedan "sätta upp" kontakten när kabeln väl är dragen. Det verkar väl som att det finns verktyg för den typen av jobb, men hur rimligt är det för en som inte är van att få till det bra?

 

Jag vill ju inte att kvaliteten ska lida av att jag har gjort en dålig koppling.. Är det något som ni rekommenderar, eller borde jag köpa en kabel med fasta kontakter och helt enkelt borra större hål i väggen?

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktyget för att klämma RJ45 kontakter kostade typ 300 kr. Hur kablarna ska ligga i kontakten borde du lätt kunna hitta på nätet.

Det billigaste sättet är att borra större hål medans det något dyrare men snyggare är att klämma kabeln själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klämt om om inte hundratals så nästan med en tång från biltema på jobbet, jag kör deras kabel och kontakter också. (Det knepigaste var att få vägguttagen rätt i början då det inte är helt lätt att fatta vilken kontakt/kontaktdel som går till vilket kontakthål, men sladdkontakterna brukar det inte va nåt problem med). Kjell & company har en massa guider vad jag vet. kjell.com, kjellfakta, dator, tp-kontaktering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats dra kabeln genom min lägenhet, det jag trodde skulle vara det svåra...

 

Men HERREGUUD vad svårt det är att få dit RJ45-kontakten!!!

 

Jag har köpt en sådan där tång för att sätta dit den, och själva tången känns jättebra. Men kabeln... när jag väl har skalat kabeln så räcker det att jag tittar på de 8 små färgade kablarna för att de ska gå av! Dessutom är det ju jättejättesvårt att få de att ligga kvar i rätt ordning när man för in de i kontakten! Och så fort jag försöker byta plats på de så går någon av kablarna av.. De går knappt att böja en millimeter ens..

 

Jag förstår inte hur någon människa kan lyckas med detta...

 

Har ni några tips??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte skala de små färgade kablarna.. när du klämmer ihop med tången så trycks kontakten igenom plasten. Titta lite närmare på en redan färdig så förstår du hur jag menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur du skalar av manteln, men gör du det med t.ex en avbitare så se till att du inte gör några märken på trådarna. Då går dom av väldigt lätt. Eller så har du fått tag i en väldigt konstig kabel. För ledarna brukar man kunna dra och böja rätt rejält innan dom går av. Hoppas du lyckas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var precis som JeoG sa, jag skadade ju de inre trådarna när jag använde tången för att skala. Det var ju därför vissa gick av så lätt. Det svåra var ju när jag verkligen trodde att alla kablar VAR så ömtåliga, då var det ju omöjligt att få till det där. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skala de flesta kablar med en vass brytbladskniv och en varsam hand (bara skära som en brottanvisning runt om) och sen liksom "bryta" bort skalet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...