Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bra bok till cocoa?

Hobie

Recommended Posts

Hej!

Utveklat länge till Windows, men är sugen på att börja till Macen.. vilka böcker i ämnet rekomenderar ni?

Referens böcker. och gärna svenska.. svenska böcker tycker ja kan hjälpa till ibland. vissa uttryck kan vara svåra annars. fack termer osv.

• 4 weeks later...

Hej. Synd att jag inte sett den här tråden tidigare. Jag hoppas att du inte tröttnat på att vänta. :)

De flesta som får den frågan brukar ge två böcker som svar. De flesta kan vara lite oense om vilken den andra boken är, men den första är nästan alltid Aaron Hillegass Cocoa Programming for Mac OS X. Det är inte en referensbok, men det vill jag inte heller rekommendera när det gäller Cocoa. Då är Apples egen dokumentation fullt godkänd som referens. Den boken tar upp det man behöver veta för att komma igång. Det är nog den bästa boken du kan hitta.

Den andra boken jag vill rekommendera är Advanced Mac OS X Programming av Mark Dalrymple och Aaron Hillegass som går mycket djupare in i programutveckling för Mac OS X.

Apple har även som sagt en hel del bra dokumentation. Om du inte redan läst igenom det bör du läsa igenom Cocoa Fundamentals Guide. Det finns mycket där som kan vara repetition om du redan är van vid objektorientering, men varje Cocoa-utvecklare bör åtminstone ha ögnat igenom den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...