Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NetGear KWGR614


Dia2

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Level One WBR-3400TX, men den funkar inte så bra internet kopplas av 10 gånger om dagen. Rätt så störigt, så funderade på att skaffa en ny trådlös router en NetGear KWGR614. Undrar bara om den passar bra med mac, har någon prövat den?

 

Tipsa gärna om andra routrar som passar bra med mac och pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

D-Link passar INTE med Mac, iaf inte om man vill ha en stabil internetuppkoppling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med D-Link, det är en NetGear?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

netgear har alltid funkat för mig, just nu har jag något som liknar den där. billigaste möjliga trådlösa köpte jag iaf... den har gått klockrent sen jag installerade den - vilket är ca ett halvår nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

netgear har alltid funkat för mig, just nu har jag något som liknar den där. billigaste möjliga trådlösa köpte jag iaf... den har gått klockrent sen jag installerade den - vilket är ca ett halvår nu.

 

Okej låter bra, fast läste på Netgears hemsida under System Requirements:

Microsoft® Windows® 98, Me, NT, 2000, XP and other operating systems running a TCP/IP network

Microsoft® Internet Explorer™ 5.0 or Netscape® 4.7 or higher

 

Så undrar om den ändå passar bra?

annars finns det en annan Linksys WRT300N dock lite dyrare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej låter bra, fast läste på Netgears hemsida under System Requirements:

Microsoft® Windows® 98, Me, NT, 2000, XP and other operating systems running a TCP/IP network

Microsoft® Internet Explorer™ 5.0 or Netscape® 4.7 or higher

 

Så undrar om den ändå passar bra?

annars finns det en annan Linksys WRT300N dock lite dyrare

 

Routrar som administreras via ett webbgränssnitt är helt oberoende av operativssystem. Däremot skulle det teoretiskt kunna uppstå problem om webbgränssnittet använder typ nåt javascript som eventuellt inte fungerar med nån browser som finns för MacOS, men det verkar helt osannolikt att Netgear skulle hitta på nåt sånt.

Det korta svaret är alltså: Ja, den fungerar med MacOS. Sen om det är en bra router är en annan femma, men Netgear brukar göra ganska bra ifrån sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tackar alla för era svar sista frågan nu

 

Vilken tror ni är bästa köpet NetGear KWGR614 eller Linksys WRT300N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag var lite otydlig. Vad jag ämnade att säga är att de flesta routrar utom just D-Link funkar bra ihop med Mac, vissa riktigt bra och andra lite sämre. Av egen och vänners erfarenhet anser jag att D-Links diverse modeller skapar en hel del problem, något som jag också fått erfarenhet av här på forumet. Ledsen för det otydliga svaret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var lite otydlig. Vad jag ämnade att säga är att de flesta routrar utom just D-Link funkar bra ihop med Mac, vissa riktigt bra och andra lite sämre. Av egen och vänners erfarenhet anser jag att D-Links diverse modeller skapar en hel del problem, något som jag också fått erfarenhet av här på forumet. Ledsen för det otydliga svaret

 

Sanningen är väl snarare att D-link gör kassa prylar, i allafall gäller det deras lågprisgrejor. De fungerar lika dåligt med alla operativssytem. Och att de är sämre i genomsnitt än tex Netgears prylar, är även jag beredd att skriva under på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge enheterna följer en gemensam standard (802.11b/g) så ska det inte vara några problem. D-Links billigaste routrar har dock i allmänhet ett dåligt rykte. Ett tips är att kolla in omdömena på Prisjakt för att få sig en uppfattning.

 

Linksys WRT54GL verkar vara populär. Dock ser Linksys routrar ut som rymdskepp... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tackar alla för era svar sista frågan nu

 

Vilken tror ni är bästa köpet NetGear KWGR614 eller Linksys WRT300N

 

Jättesvårt att svara på. Linksys har ju ett gediget rykte som tillverkare av såna här grejor och deras router är säkert vassare om man skulle sätta båda i ett test mot varandra. Men frågan är om det är något du skulle märka i praktiken? Netgear-rotern kanske fungerar hur bar som helst med de krav du ställer.

Den stora fördelen med Netgears router är ju att den baseras på open-source, vilket säkert innebär att det finns/kommer att finnas en uppsjö av olika firmwares att ladda hem, som kan tillföra en massa funktioner som annars bara finns på dyrare routrar. Men å andra sidan är frågan om du som privatperson kommer att ha någon glädje av dessa avancerade funktioner.

Men varför låsa sig vid just dessa två? Linksys gör ju många routermodeller och det är ju viktigt att du inte betalar för något du aldrig kommer att använda. Många av de dyrare routrarna har ju samma kretskort och komponenter som de billigare och det är bara mjukvaran som skiljer dem åt i praktiken. Så varför betala för tex 50 VPN-tunnlar om man inte tänker använda dem.

Alltså - om du inte har jättehöga krav på funktionalitet så är mitt råd att köpa en billig router från tex Netgear eller Linksys. Den här fungerar jättebra för min familj hemma, med oftast två-tre bärbara inkopplade på det trådlösa och två-tre stationära på ethernet. Ofta med ganska mycket datatrafik. Jag brukar starta om den "bara för att" kanske en gång i månaden - däremellan rullar den problemfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret iMatte, låter ganska logisk använder den inte till mycket mer än att surfa på internet och dela filer mellan mina datorer hemma...har 2 bärbara (pc &mac), 3 stationära (en av dem mac).

 

Fast läste på pricerunner att många hade problem med den routern du tipsa om http://www.pricerunner.se/pu/168-186125/Br...ndarrecensioner, dem som precis hade köpt den tyckte den va bra men dem som hade använt den mer än 3 månader sa att den kopplade av och var kass :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast läste på pricerunner att många hade problem med den routern du tipsa om http://www.pricerunner.se/pu/168-186125/Br...ndarrecensioner, dem som precis hade köpt den tyckte den va bra men dem som hade använt den mer än 3 månader sa att den kopplade av och var kass :D

 

Ja, jag hade också väldigt trassel med den i början, men efter att ha uppdaterat firmwaren så går den som tåget. Men det är ju såklart ingen garanti att den gör så för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade också väldigt trassel med den i början, men efter att ha uppdaterat firmwaren så går den som tåget. Men det är ju såklart ingen garanti att den gör så för alla.

 

Jaha, men då är det väl bättre att sattsa på Linksys, kostar ju en 200 lapp mer men har dock många fler nöjda användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...