Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fungerar den här skärmadaptern med 19" LCD-skärm?

e-snobben

Recommended Posts

Vill gärna koppla min LCD-skärm till min PowerMac 8600.

• Fungerar den här skärmadaptern med min Samsung 19" LCD-skärm?
  • Vilken inställning ska jag i så fall välja?
  • Kan skärmen/adaptern ta skada om det inte fungerar/om jag väljer fel inställning?
  • Annars, var får jag tag på en skärmadapter som fungerar?

post-528-1197226233_thumb.jpg

Thomas Ytterberg

Pröva och se, ställ den på 21" multires först, inget tar skada om bilden inte kommer.

Det finns ett par dussin olika sorters adaptrar för detta, varav några är helt automatiska. Dock oklart om dessa fungerar med en 8600:s inbyggda grafik. Inget är nytillverkat däremot så det är begagnatmarknaden eller vad som råkar finnas kvar hos någon ÅF eller generalagenter.

En lösning som kan fungera minst lika bra om inte bättre är ett begagnat Ati-kort. Ett Ati Rage av något slag, där det redan sitter en vga-kontakt.

Sedan hänger det på din 19-tumsskärm. Är det en 1280x1024-skärm bör det inte finnas några hinder. Har den 1440x900 är det inte troligt att det fungerar med 8600:s inbyggda grafik, utan förhoppningsvis med ett ati-kort.

Det är 1440x900 så det lär nog inte fungera. Kanske kollar det där med Ati-kort.

Det är kanske lättare att få tag på lite längre gammal tangentbordskabel? Den jag har nu räcker inte till klädkammaren dit jag flyttat mina datorer. För tillfället var det mest för att slippa baxa in CRT-skärmen dit bara för att kolla lite nätverksinställningar. Adaptern ovan funkar till den skärmen så det får bli lösningen annars.

Vill gärna koppla min LCD-skärm till min PowerMac 8600.
  • Fungerar den här skärmadaptern med min Samsung 19" LCD-skärm?
  • Vilken inställning ska jag i så fall välja?
  • Kan skärmen/adaptern ta skada om det inte fungerar/om jag väljer fel inställning?
  • Annars, var får jag tag på en skärmadapter som fungerar?

post-528-1197226233_thumb.jpg

Oldschool :D

Thomas Ytterberg

Pröva med en s-videokabel. Renodlade adb-sladdar och tillbehör har inte tillverkats på många år.

Sök och i skolen finna! :galetglad: När jag letade i min kabellåda efter en s-videokabel hittade jag djupt ner en 3 meters adb-sladd, väl förpackad med ett buntband. :skondans: Enda skillnaden är symbolerna. Istället för de där L-formade grejerna är det två pilar i vardera riktningen. Att jag hade en överhuvudtaget hade jag inget som helst minne av. :P

Istället för de där L-formade grejerna är det två pilar i vardera riktningen.

Är inte det en Apple talk sladd?

Thomas Ytterberg

Två pilar är en Localtalk-sladd (Appletalk är mjukvaran, protokollet) men kan också vara en seriekabel från tredje part.

Adb-kontakternasymbolen ser ut ungefär som usb-symbolen.

Thomas Ytterberg

Det är en sladd. Funkar det så funkar det! :)

Troligen är det en adb-kabel från tredje part, där man inte har rätten att använda Apples egna symboler.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...