Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AVI ser inte bra ut när jag renderar det


Loranga

Rekommendera Poster

Hej, Hur får jag mina AVI filmer som jag renderar ut från FCE att se bra ut? Det gör det när jag renderar i samma format på min PC fast i ett annat program. Det ser inte alls bra ut. Ska man ladda ner någon codecs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad det är för format. Vad är det för format på som ligger i dina AVI filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orginal filerna är på AVI full frames (okomprimerade). När jag renderar ut från FCE så är det AVI dv format.

AVI är inte ett format. AVI är en behållare, precis som MOV. Dessa behållare kan innehålla video i format (=codec) som helst av flera hundra tillgängliga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_codec

http://en.wikipedia.org/wiki/AVI

 

Okomprimerad video? Aldrig i livet. Det är uppåt 30GB i timmen. Och okomprimerad HD video ska vi bara inte tala om...

 

Så åter till frågan: Vad har du EGENTLIGEN inuti din AVI-behållare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVI är inte ett format. AVI är en behållare, precis som MOV. Dessa behållare kan innehålla video i format (=codec) som helst av flera hundra tillgängliga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_codec

http://en.wikipedia.org/wiki/AVI

 

Okomprimerad video? Aldrig i livet. Det är uppåt 30GB i timmen. Och okomprimerad HD video ska vi bara inte tala om...

 

Eh, fast han säger ju AVI full frame (okomprimerade)...är det en avi fil som innehåller okomprimerad video så anger han ju det i princip rätt, sen är ju inte 30GB speciellt mycket...och snackar vi 60 sekunders video så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en inställning för deinterlace vid export vill jag minnas. Kolla om du hittar den. Jag kör just nu inte ifrån min Mac så jag kan inte kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klippen är bara upp till 30 sec. Så vad jag EGENTLIGEN har inuti min AVI-behållare? Är som jag sa: full frames (okomprimerade). Har någon ett tips på bra format som man kan rendera ut klippen i, som håller bra kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, fast han säger ju AVI full frame (okomprimerade)...är det en avi fil som innehåller okomprimerad video så anger han ju det i princip rätt, sen är ju inte 30GB speciellt mycket...och snackar vi 60 sekunders video så...

Snackar vi 60 sekunder okomprimerad video så är den runt 512MB. Du fyller en enkellagers DVD på runt 9 minuter. Det finns väl ingen utrustning idag som spelar in sådant? DV/DVCAM/ DVCPRO är väl det som gäller och det är komprimerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klippen är bara upp till 30 sec. Så vad jag EGENTLIGEN har inuti min AVI-behållare? Är som jag sa: full frames (okomprimerade). Har någon ett tips på bra format som man kan rendera ut klippen i, som håller bra kvalitet?

Vad ska du ha de renderade klippen till? Det är stor skillnad på:

* Fortsatt redigering.

* Bränna DVD.

* Publicera på webben.

* Skicka som e-post.

 

Vad har klippen för upplösning idag (i pixlar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, men först och främst, okomprimerad video...eller, ju lättare komprimering du använder, desto enklare är det för systemet att jobba med, så ska man rotoscopa bort nånting från en film, så kan det vara att föredra, speciellt om det är en kortare snutt, att exportera till just okomprimerat, även om "originalet" är komprimerat, slutresultatet blir inte bättre, men det är mer lättjobbat.

Gör du en kortare sekvens i Flash t.ex, som ska klippas ihop med annat material, där man inte vet på förhand vad som är "slutprodukten", är okomprimerat ett alternativ (och det gäller ju allt som är genererat, 3D, Flash, After Effects, allt filmas ju inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha de renderade klippen till? Det är stor skillnad på:

* Fortsatt redigering.

* Bränna DVD.

* Publicera på webben.

* Skicka som e-post.

 

Vad har klippen för upplösning idag (i pixlar).

 

 

aha, det är animerade 3d klipp. Så allt är gjort i datorn. Klippen ligger på 720 x 576. Filmen ska brännas ut på en DVD. Men inte så att den ska kunna spelas på en DVD spelare utan som lagringsskiva. Det jag vill är att det ska bli så hög kvalitet som möjligt. Det blev det på när jag gjorde det på min PC och renderade ut i DV video. När jag försöker det i FCE så blir klippens färg mycket ljusare och dom håller inte den kvalitet som jag vill ha, fast att jag renderar det i samma format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad gör du i FCE då, som innebär att du inte kan rendera från ditt 3D program direkt till rätt format ? Självklart ser det annorlunda ut från FCE, även om du har ett okomprimerat material in så har du ju renderat ut materialet 2 gånger vid det laget, vilket innebär en förändring/försämring, generellt skulle jag dock säga att det är ett "handhavandefel", det ska helt klart gå att få bra med givna förutsättningar.

Vilket som är bäst utformat beror som sagt på vad man ska ha det till. Okomprimerat känns otympligt att hantera i det ledet, jag skulle skulle (beroende lite på vad det är också) satsa på något av dom standardiserade formaten, mpeg2 eller mpeg4 (h.264) med så hög bitrate som maskinerna som ska spela upp det klarar (man behöver inte ju överdriva)

Codecarna man använder innehåller ju tekniker för t.ex. kantutjämning, rörelsekompensation o.dyl, och eftersom det är dom som vi oftast ser, så har det ju en normativ effekt, det vi är vana vid ser bäst ut, även om man skulle kunna hävda att okomprimerat alltid ser bäst ut, men kvalité är ju mycket upp till betraktaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tack för alla svaren. Men; det är så att när jag nu renderar ut en AVI film med 720 576 som jag vill ska vara 16:9 blir inte det. Även fast jag har kryssat i att det ska vara just 16:9. Varför blir det så? Det blir alltså 4:3. Orginalen är 4:3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...