Jump to content
Just nu i M3-nätverket

fw800 macbook pro + iPod + extern hdd

cerwinwattsug

Recommended Posts

cerwinwattsug

Jo jag funderar lite på att köpa en extern hårddisk för att ha musik på och kunna för över till en iPod i hög hastighet. På min Macbook Pro finns det en fw400 och en fw800. Nu kommer problemet, om man ska föra över till iPoden i fw800 går ju inte det för att den porten är upptagen utav hårddisken. Måste det här lösas mha av en fw800 hub? Med den här verkar det inte gå att föra över stora mängder data mellan diskar...http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021298&product_id=902010

Hur gör man för att få firewire 800 överallt?

det ska finnas fw800kablar till 160GB modellen

http://www.apstore.it/?lang=it&section...tto&id=2304

Nej, utan att kunna italienska är det så här:

De iPods som stödjer fw är 3G/4G/mini/Photo, precis som det står på sidan. din iPod (om du nu har 160 GB) är G6.

Och den stödjer då endast usb vid synkning, däremot kan man ladda via fw.

Sen är det så att för de modelllerna som stödjer fw är det endast fw400 som gäller, alltså är det en adapter mellan fw800 -> fw400.

så iPods har blivit sämre me åren?

PÅ just det enstaka området, ja. På i stort sett alla andra områden har dom ju blivit bra mycket bättre...

Min teori om varför apple slopade fw-stödet är att så många pc-användare började köpa iPods, och då använde usb istället. Därför tog man bort det stödet för att pressa priset lite mer.

cerwinwattsug

så det känns ingen idé att köpa en firewire 800 disk för den sakens skull då...

Hej, en MacBook Pro har en FW800 port och en FW400 port samt två USB-portar. FW800 porten är den snabbaste och den som det lämpar sig bäst att köra en extern hårddisk på. Nackdelen är att diskar med FW800 i regel är dyrare än sådana som bara har USB2.

Så vill du ha snabb överföring så väljer du FW800. Sen vet jag inte hur Belkins hubb fungerar men man kan ju gissa att det blir lite "slagsmål" om bandbredden, men oavsett hubb eller inte så lär FW800 ändå vara det snabbaste alternativet. Ofta har ju dessutom FW-diskar genomföring av FW så att du kan koppla fler sådana diskar efter varandra och därför kanske du inte behöver en hubb.

iPoden går som sagt var bara till USB-porten. Hårddisken i en iPod är så slö att du inte behöver bekymra dig om att det är gränssnittet som utgör begränsningen. Jag har själv en 160 GB iPod. Men det är nog mest första gången du synkar den som det tar tid. Förhoppningsvis så byter du ju inte allt innehållet på en gång sen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...