Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Sanningen om "virus" på Macen

Andreas Leijon

Recommended Posts

Andreas Leijon

2435629932.jpg

Läsare av dagspressen kan få det felaktiga intrycket att det just nu pågår en formlig virusvåg riktad mot användare av Mac OS X. I själva verket handlar allt ståhej om en handfull anonyma porrsurfare som råkat ur för trojanen OSX.RSPlug.A. Fortfarande finns det alltså inte ett enda vilt virus till Mac OS X.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Nja, jag undrar t.ex. hur många av dom 500,000 trojaner/virus/maskar för Windows som det varnas för som är "varianter" på samma sätt som man säger att dessa 1 eller 2 trojaner rapporteras , felaktigt, och "på sedvanligt kvällstidningsmanér" som 100-150 stycken.

För mig som användare så är det ju ganska irrelevant om definitionen på den skadliga kod jag drabbas av är ett virus, en trojan eller en mask, den ena kan vara nog så farlig som den andra, och när man blandar siffrorna som ni gör här, så fortsätter ni ju på "sedvanligt kvällstidningsmanér", det torde väl vara uppenbart att risken är högst påtaglig, även för en Macanvändare, och troligtvis ökar risken med en ökande användarskara.

Vem är det t.ex. som rapporterar in dessa 49 drabbade maskiner ? Är det antivirusprogramvaran från dom få tillverkarna som finns, som alla säger inte behövs ? (mao, igen, med den jämförelse som ju alltid görs med Windows, hur många installerade licenser finns det av deras programvara på OS X jmf. med Windows ?)

Välskriven och bra artikel. :yeahbaby:

Jättebra artikel!

Tackar och Bockar! :storkram:

Fan va skönt att läsa denna artikel!!!!!!!!!!!!

Jag instämmer. :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...