Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Byte till Safari

mdc

Recommended Posts

Byter till Safari pga FFs ständiga minnesslukande och kraschande.

Men, har redan märkt att det inte går att lägga till fler sökmotorer och det får jag väl leva med, men vad är snabbkommandot för att komma till sökfältet? cmd+L funkar ju som det ska, att man kommer till adressfältet men cmd+k för sökfältet går inte, har testat de flesta tangenterna, går det?

Och så har jag installerat en adblocker till Safari och behöver tanka några färdiga filter listor, försökte hitta en nedladdningsbar version av EasyList men hitta den inte, några svenska skulle också vara bra.

Några anra tillägg som kan rekommenderas?

Byter till Safari pga FFs ständiga minnesslukande och kraschande.

...

Och så har jag installerat en adblocker till Safari och behöver tanka några färdiga filter listor, försökte hitta en nedladdningsbar version av EasyList men hitta den inte, några svenska skulle också vara bra.

Några anra tillägg som kan rekommenderas?

När det gäller adblocker så får det inte diskuteras här, MacWorld är beroende av annonser, och därför skall vi inte diskutera hur man undviker dessa.

Snabbkommandot för att komma till sökfältet är alt+kringla + F. Vet ej hur man lägger till fler sökmotorer, men jag använder Inquisitor som möjliggör andra val av sökmotorer (och andra funktioner).

Prova gärna Camino, i mitt tycke den snyggaste browsern och definitivt lika snabb som Safari. Tror att den har de funktioner du söker. Har använt den i flera år och jag kan inte minnas att den kraschat någon gång.

Prova gärna Camino, i mitt tycke den snyggaste browsern och definitivt lika snabb som Safari. Tror att den har de funktioner du söker. Har använt den i flera år och jag kan inte minnas att den kraschat någon gång.

Camino säger du. Det var intressant, ska ladda hem den när jag kommer hem. Inte för att jag är direkt missnöjd med Safari 3.0.x men för att man ska ha ett öppet sinne. :ThumbsUp:

Har testat den och använder den som andra-webbläsare nu efter Safari (och istället för FF). Den har vissa saker bättre än Safari. Tex öppnar Safari flera fönster och det finns ingen inställning för att tvinga fönster till en ny flik - har försökt hitta tillägg som fixar det men har inte hittat något som funkar.

Har testat den och använder den som andra-webbläsare nu efter Safari (och istället för FF). Den har vissa saker bättre än Safari. Tex öppnar Safari flera fönster och det finns ingen inställning för att tvinga fönster till en ny flik - har försökt hitta tillägg som fixar det men har inte hittat något som funkar.

Typiskt dåligt designade hemsidor! pop-up-fönster ska i princip inte finnas så att användaren själv kan välja hur länken ska öppnas i sin browser. I Safari: tryck cmd+"klick" för att öppna i ny flik; då förvalet är markerat under "inställningar - flikar"

Jo, jag är medveten om cmd klick men det räcker inte för min del, enkelklick på vad som helst ska resultera en ny flik eller samma flik - aldrig nytt fönster. Saft och några andra tillägg skulle tydligen fixa detta men får dem inte att fungera. Får stå ut sålänge.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...