Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vaken med stängd skärm?

Jägermeister

Recommended Posts

Jägermeister

Hej allihop!

Går det inte att ställa in så att datorn inte går i vila då jag fäller ned skärmen? När jag t.ex. vill använda en extern skärm, säg kolla på en film på min HDTV - då vill jag inte behöva ha MBPn uppfälld ju.

Lösningsförslag?

Tacksam för all hjälp!

PS. Någon som vet kortkommandot för Aktivitetskontrollen? Motsvarighet till Ctrl Alt Delete på PC alltså.

Insomnia är ganska oskönt vad jag har ört, det typ hänger hela datorn och gör (som dom tyligen varnar för) att datorn överhettas när man använder det, risken att glömma det på är överhängande lixom så jag rekomenderar att inte köra med det isf, kolla om det finns någonting som kompletterar det programmet. :P

Jägermeister

Jo att ställa ner ljusstyrkan helt har jag kört med hittills. Fungerar ju iofs dugligt. Hmm, om Insomnia krånglar/skapar problem så skippar jag nog det, tack ändå.

Jägermeister
btw äpple alt escape

Tack för välviljan, men det var inte 'Tvångsavsluta program' som jag tänkte på utan 'Aktivitetskontroll'. Att avsluta en process är mer kraftfullt än att försöka tvångsavsluta ett program. Dessutom vill jag även åt processor- och minnesstatistiken. Det är alltså 'Aktivitetskontroll' jag pratar om.

Om du/ni inte vet vad jag menar så skriv det bara i Spotlight och tryck Enter.

Skulle vara trevligt om någon med mycket erfarenhet bara kunde uttrycka sig, t.ex. Poca - känns som om ni kan ha koll på om något sådant kortkommando existerar.

...å andra sidan är ju Spotlight fruktansvärt behändigt. Där ligger Windows i enormt lä, jag har dock bara kört XP SP2, vet inte hur Vista fungerar. Vad jag vet är dock att Spotlight är sökning när den är som bäst - hur effektivt som helst.

Det absolut bästa sättet: När du fällt ner locket så klickar du bara på "Menu" knappen på Front Row fjärren, efter typ 5-10 sekunder vaknar den, lite småsegt ibland.

Annars om du har ett tangentbord inkopplat via USB eller Bluetooth så är det bara att smälla till Space tangenten så vaknar den. ;)

Hoppsan, läste inte alls frågan.. Jag trodde att datorn inte gick i vila..

:o

Glöm mitt svar nedan:

Hej, säker på att det inte är en bugg då? Jag får resetta kretsen som styr vila/ljusstyrka med jämna mellanrum på min MBP. Prova det här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

(Stäng av datorn, tag ur batteriet och strömsladden, tryck ned powerknappen minst 5 s, sätt tillbaka batteriet och starta om)

• 11 months later...

Söker ngt sådant här också, stänga locket och köra extern skärm, plattv.. Men Insomnia verkar ju sådär när man läser om överhettning och grejor, sant eller falskt? Eller finns det andra alternativ?

Tack! :)

Thomas Ytterberg

Varför inte använda det som har fungerat sedan Hedenhös byggde en rymdraket? Koppla in en mus eller ett tangentbort så att du väcker datorn på det sätt Apple har konstruerat den för. :)

Varför inte använda det som har fungerat sedan Hedenhös byggde en rymdraket? Koppla in en mus eller ett tangentbort så att du väcker datorn på det sätt Apple har konstruerat den för. :)

Om det nu var ämnat åt mig så var det av den enkla anledningen till att jag vill kunna stänga locket, men fortfarande tex köra itunes, bla då man ibland har klåfingriga gäster eller att, ja vill styra den med iphonen och bara stoppa undan datorn liksom :)

Söker ngt sådant här också, stänga locket och köra extern skärm, plattv.. Men Insomnia verkar ju sådär när man läser om överhettning och grejor, sant eller falskt? Eller finns det andra alternativ?

Tack! :)

Jag har kört InsomniaX på min vita MacBook i 1,5 år utan att ha några problem med överhettning. Då har jag kört HD-film och annat som ändå fått den att arbeta lite mer än idle-läge.

Nu har jag det på min nya MBP och det fungerar bra där med. Grunden till värmeproblemet kanske har någon grund, men jag tror nog att det mest är tankegångar kring värme som har övergått till rykten och rykten är ju alltid sanna. ;)

Jag kan varmt rekommendera det (fyndigt va?!). :D

Jag har kört InsomniaX på min vita MacBook i 1,5 år utan att ha några problem med överhettning. Då har jag kört HD-film och annat som ändå fått den att arbeta lite mer än idle-läge.

Nu har jag det på min nya MBP och det fungerar bra där med. Grunden till värmeproblemet kanske har någon grund, men jag tror nog att det mest är tankegångar kring värme som har övergått till rykten och rykten är ju alltid sanna. ;)

Jag kan varmt rekommendera det (fyndigt va?!). :D

Då ska jag ge det en chans :)

Ja det var riktigt fyndigt den sista meningen ;) he he

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...