Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extern Hårddisk hänger finder

matte_84

Recommended Posts

Hej! Jag har skrivit ett inlägg tidigare om lite problem jag haft med mac osx Leopard. Dock tycktes ingen vilja/kunna hjälpa mig. Men nu är det mesta löst så det går åt rätt håll.

En sak som jag inte lyckas förstå mig på är ett problem med den externa hårddisken och finder. När jag kopplar in den externa hårddisken kan det ta allt från 2 - 10 minuter innan datorn hittat alla filer. Försöker jag öppna någonting under den tiden så hänger sig hela finder och det går inte att starta om. Försöker jag det så försvinner hela skrivbordet, iTunes hänger sig och Finder går inte att öppna igen.

Ett annat tillfälle som finder vill hänga sig är när jag för filer mellan datorns hårddisk och den externa eller tvärtom. I över hälften av fallen jag vill göra det så händer samma sak som tidigare nämnt och enda hjälpen är att starta om datorn. Då måste jag återigen vänta upp mot 10 minuter för att komma åt filerna.

Även Quicksilver krånglar ibland och en ruta om att det måste startas om dyker upp. Dock vet jag inte om det har någon koppling till finder problemet?

Jaja, ni förstår nog vad mitt problem är. Fatta hur jobbigt det är när man inte kan komma åt en massa viktiga filer. Inte ens alla backuper som gjorts av timemachine finns kvar. Det bara försvann helt plötsligt. Om jag kontrollerar hårddisken i skivverktyg står det med röd text: "ogiltig indexnyckel, Enheten Elements2 behöver repareras" följt av, " Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades". Sedan när jag vill reparera så går heller inte det.

Någon som kan hjälpa mig eller åtminstone komma med lite tips så vore jag svinglad. Har ju ingen lust att formatera om allting liksom :P

Mvh: Matte!

Du har förmodligen ett fel på katalogen på din externa disk.

Startade du upp från installationsdisken till Leopard och körde Skivverktyg därifrån?

Kan inte Skivverktyg reparera din HD får du inhandla DiskWarrior och reparera katalogen. Låt bli att reparera skivbehörigheter från DW. Läs mer här om hur du ska använda DW med Leopard

Okej, tack för snabbt svar. Konstigt att det blir såhär efter att haft hårddisken i 1 månad.

Ja, jag startade från installations cd:n och den hittar att det är något fel men klarar inte att reparera det. Men jag ska kolla upp det där programmet du tipsar om. Du tror inte det går om jag väntar till applejack är uppdaterat till Leopard anars eler? Tack för hjälpen!

Okej, tack för snabbt svar. Konstigt att det blir såhär efter att haft hårddisken i 1 månad.

Ja, jag startade från installations cd:n och den hittar att det är något fel men klarar inte att reparera det. Men jag ska kolla upp det där programmet du tipsar om. Du tror inte det går om jag väntar till applejack är uppdaterat till Leopard anars eler? Tack för hjälpen!

Jag har nu också testat att reparera från installations skivan igen och texten som kommer upp i rött är då:

"Kontrollera och reparera enheten elements1

Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym

Ogiltigt antal allokerade block

Enhetskontroll eller reparation av filsystem misslyckades"

Som ni ser är den uppdelad i 2 partioner och den reagerade på elements1. Elements2 hittade den inte ens

Du får nog krypa till korset, det är ju jul snart och hämta DiskWarrior eller låna av någon. Skriver du på den disken så vet den inte vilka block som är lediga och inte lediga. Då finns en risk att du skriva över ny information på befintlig, som du vill ha kvar.

Jag känner inte till om man kan reparera externa diskar med Applejack. Bara interna. Men jag kan ha fel.

Okej, jo jag får nog göra det. Nästa gång köper jag nog en större intern hårddisk till min macbook så kanske den klarar sig bättre. Vet du hur det står till med garanti och försäkring angående att sätta in en större hårddisk i efterhand? Det ska ju vara väldigt enkelt på macbook så det borde ju var lungnt. Jag har en 3 årig försäkring på den som jag helst inte vill bli av med nämligen hähä:)

Du har nog rätt i det du säger om applejack. Själv är man ingen kung på datorer direkt. Då skulle jag antagligen inte behöva vända mig hit.

Jobbigt att det där programmet är så dyrt bara. Jag är jävligt beroende av att kunna föra över vissa filer till datorns hårddisk från den externa innan tisdag nämligen. Men jag får väl göra om allting helt enkelt. Men du ska ha jäkligt tack för hjälpen. Nu kan jag kanske fixa till allting utan att formatera om. Så fort pengarna räcker till vill säga!!

Vet du hur det står till med garanti och försäkring angående att sätta in en större hårddisk i efterhand? Det ska ju vara väldigt enkelt på macbook så det borde ju var lungnt. Jag har en 3 årig försäkring på den som jag helst inte vill bli av med nämligen hähä:)

På en MacBook går det bra att sätta in en HD under garantitid. Men på en MacBook Pro ryker garantin om det vill sig illa.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...