Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jag går tillbaka från Leopard till Tiger.

DruttenSE

Recommended Posts

Hej

Jag ska förklara min rubrik.

Jag har haft Leopard installerad i ca: 3 veckor och under den tiden har jag försökt göra en DVD av en film som jag tog in via Imovie, ja ni vet nog vad jag menar.

När jag kom till läget för bränna en DVD så blir det hackigt som f-n och ni på forumet har försökt hjälpa mig att få ordning på det hela, tack för det men de som gjord att jag sa nä, nu räcker var när jag inte kunde starta igång IDVD även om jag installera om den.

Så nu sitter jag här med Tiger och de går utmärkt att få en dvd att funka.

Nu får Leopard ligga på hyllan långt in på 2008 talet innan jag kan tänks installera den igen.

De är sorgligt att Apple har gjort en Vista av det hela.

Jag kommer att sakna en del funktionen som t.ex spacises, quicklook men sedan är det inte mycket mera, inte ens stackning kommer jag att sakna för man kan göra en mapp på skrivbordet som man sedan styr nerladning till.

Så ni som sitter där ute med Leopard, hoppas ni är nöjda med den för jag känner att den är inte är helt utvecklad men som vanligt så lär det bli bra, någon gång i framtiden.

Edit. Redigerat rubriken. Jämförelser mellan olika plattformars olika OS behövs inte.

//Rickard

marcuslilliebjorn

Till att börja med kan jag säga att Leopard fungerar jättebra för mig! Är helnöjd och snabbare och mer användarvänligt än Tiger.

Däremot kan jag förstå dig när jag hör om alla problem som dyker upp i Leopard. Dock så kan jag säga att Vista som har funnits ett tag nu är en enda stor flopp. Har Win Vista i datorn som jag lånar från skolan och det fungerar inte bra, kort sagt. Finns inga direkta buggar men operativet hänger sig stup i kvarten och man hittar inte saker och det är segt och ibland kopplar den bort komponenter som exempelvis nätverkskortet. Vista är så prestandakrävande så att du skulle behöva två datorer; en för operativet och en annan för programmen man kör. Mitt mest använda program måste vara Windows Task Manager och Windows Recovery System som frågar om man vill starta i Safe Mode.

Känner du för Leopard på samma sätt som jag känner för Vista? I så fall gör du nog rätt i att nedgradera till Tiger.

Kan inte hålla med om Vista. Tycker vista är det bästa OS mS har gjort.

har haft det sen det kom ut o tycker att det e d mest stabila OS som gjorts . har inte hängt sig och jag tror inte att jag har stängt av min dator sen dess.

ok med lite buggar men jämför man med xp så är det hästlängder före

Har själv använt det också. Fungerade dock enbart i två veckor. Fick för många blå och röda skärmdumpar hela tiden. Däremot var det ganska snyggt, men tyvärr så sög den för mycket.

Håller inte heller med om Vistas beskriving här, det ENDA jag stör mig på med Vista är den enormt sega filöverföringen. Annars har det inte kraschat en enda gång på nästan ett år nu. Alla program jag använder mig av funkar ypperligt till Vista.

Har själv haft problem att iDvD hänger sig i Leoparden, något som är otroligt störande.

Men eftersom jag vet att jag inte är ensam om problemet väntar jag tills det kommer en fix till idvd, eller vad som nu är fel.

Har inget akut behov av att få ut filmen. Även om det är tråkigt att vänta.

Jägermeister

Sedan jag installerat Leopard (hade Tiger först) så hittar inte min MBP 15" mina utdelade datorer/hårddiskar i mitt hemnätverk (en arbetsgrupp jag skapa via en PC).

Dessa hittades automatiskt med hjälp av Bonjour direkt då jag startade min MBP för första ggn, vilket var i slutet av november i år. Nu när jag har Leopard hittas dock inga datorer utan jag måste välja Finder > Gå > "Anslut till server..." > smb://192.168.1.34

...eller den kortare vägen Äpple+K, och sedan skriva det sistnämnda. Då får jag upp min ena PC, eller snarare dess utdelade diskar. Vill jag åt min andra PC får jag ändra den sista serien till 33, etc.

Krångligt, men okej... det får duga tillsvidare.

Notis: För varje omstart måste jag göra om dessa kommandon för att få access till de utdelade diskarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...