Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera OS X på usb-minne


Sumfera

Rekommendera Poster

Hej.

 

I senaste MacWorld fanns det en guide om hur man installerar OS X på ett usb-minne. ^_^

 

Vilka usb-minnen funkar det med och var kan man få tag på samma modell som visades i guiden?

 

/Sumfera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl inte finnas några hinder till det, som jag ser det.

Perfekt, då åker jag till Väla imorgon och checkar om de har usb-minnet och lite andra prylar som jag vill ha (kullager till mina heelys, c-clip, strömmätare osv). ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag vill testa detta är att skolan köper in 4 gb's usb-minnen nästa termin så vi kan köra Open SuSe i skolan och hemma.

Men det är ännu mer imba om jag kommer till skolan med OS X i fickan :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får in Mac OS X, så kan du bara använda det på IntelMacar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag från senaste MacWorld: "För Bengt ser läget något annorlunda ut. Den skrala ekonomi som hör studentlivet till har hindrat honom från att investera i en bärbar dator. Istället har han köpa en likadan maskin som universitetet erbjuder, en MacMini."

 

På nästa sida står det: "Nu är enheten klar att köras. Bengt stänger ner alla program och startar om datorn. När starten påbörjas, håller han ner Alt-tangenten på sitt Windowstangentbord."

 

Hur tolkar man detta? Måste det finnas en intelmac på skolan eller kan man köra på en windows pc, eftersom det står "windowstangentbord"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas du starta ditt USB-minne med OS X på, från en PC, lär du hamna på första sidan i MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med. Vilket OS X hade du tänkt installera?

 

På 8 GB får du klämma in en liten kisse om den ska kunna röra sig lite, och slimma den redan vid installationen. Alla onödiga filer (språk och skrivardrivisar) och program du inte tänkt använda (Garageband med alla dess tillhörande filer) osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas du starta ditt USB-minne med OS X på, från en PC, lär du hamna på första sidan i MacWorld.

Hehe, jag har en idé om hur jag kan få det att funka :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med. Vilket OS X hade du tänkt installera?

 

På 8 GB får du klämma in en liten kisse om den ska kunna röra sig lite, och slimma den redan vid installationen. Alla onödiga filer (språk och skrivardrivisar) och program du inte tänkt använda (Garageband med alla dess tillhörande filer) osv..

I guiden hade de bantat ner Leopard, så jag kan nog banta ner Tiger på den.

 

 

Tillbaks om några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en någorlunda bantad Leopard på en partition, har bara tre program extra installerade (Diskwarrior Tech Tool Pro samt Eye-TV)

 

 

post-113-1197192330_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en någorlunda bantad Leopard på en partition, har bara tre program extra installerade (Diskwarrior Tech Tool Pro samt Eye-TV)

post-113-1197192330_thumb.png

Jag har en icke så bantad Tiger på min server, endast skrivardrivisar, språk och ilife är borta :)

post-180-1197192959_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopardens installationsskiva är rätt fet

 

post-113-1197193354_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaks. Jag kunde inte hitta 8gb usb-minne där, så jag köpte lite kompensationspresenter till migsjälv. ^_^ Ny plånbok, kullager, stänkskärm och en sats med magneter och stålkulor :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med. Vilket OS X hade du tänkt installera?

 

På 8 GB får du klämma in en liten kisse om den ska kunna röra sig lite, och slimma den redan vid installationen. Alla onödiga filer (språk och skrivardrivisar) och program du inte tänkt använda (Garageband med alla dess tillhörande filer) osv..

 

Yo, p-hontas, jag undrar om jag kan slimma OS X Tiger nu efter att det är installerat? Behöver jag det och kan jag göra det överhuvudtaget? Jag menar, görs inte det vid installationen? Eller? Upplys mig snälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah, sånt här väcker geeken i mig! Har själv funderat på om det faktiskt är möjligt att installera OSX på en pinne och sen faktiskt kunna boota upp en maskin från densamma.

 

Egentligen borde det ju inte vara helt omöjligt, bara man får datorn att fatta att det är USB-minnet som den ska leta efter operativet på. Men det kan väl inte vara omöjligt, ens på en Mac. Eller? Det fungerar ju på PeZe.

Mizhou eller Ytterberg borde väl veta, dom har ju koll på såna här saker. Tycker man.

 

Återkom om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah, sånt här väcker geeken i mig! Har själv funderat på om det faktiskt är möjligt att installera OSX på en pinne och sen faktiskt kunna boota upp en maskin från densamma.

 

Egentligen borde det ju inte vara helt omöjligt, bara man får datorn att fatta att det är USB-minnet som den ska leta efter operativet på. Men det kan väl inte vara omöjligt, ens på en Mac. Eller? Det fungerar ju på PeZe.

Mizhou eller Ytterberg borde väl veta, dom har ju koll på såna här saker. Tycker man.

 

Återkom om det fungerar.

Macen läser väl minnet som vilken USB hårddisk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen läser väl minnet som vilken USB hårddisk som helst.

Gör den verkligen det. Jag tänkte annars mest på att man måste hålla ner "c" för att Mac:en ska boota från DVD:n t ex.

 

Vilken knapp håller man nere för att en Mac utan OS ska boota från en USB-pinne. "u"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör den verkligen det. Jag tänkte annars mest på att man måste hålla ner "c" för att Mac:en ska boota från DVD:n t ex.

 

Vilken knapp håller man nere för att en Mac utan OS ska boota från en USB-pinne. "u"?

Antar att man håller nere alt som när man ska välja en hdd att starta från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att man håller nere alt som när man ska välja en hdd att starta från.

Ok, tack för tipset. Hade faktiskt ingen aning om att man gjorde så när man bootar från extern HD då jag aldrig haft en sådan :blushing:

 

Då lärde jag mig någonting igen!

 

Hoppas att det fungerar at installera OSX på ett USB-minne (för att komma tillbaka till tråden) och meddela som sagt gärna hur det går. OM det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...