Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får man ljudspår till kategorin: ''Ljudböcker''


Douglas

Rekommendera Poster

Jag funderar på ifall det är möjligt att få ljudspår som man importerar med hjälp av iTunes och som man vill ha till kategorin Ljudböcker...

 

Fungerar inte ens ifall man anger "Books and spooken" som genre.

 

/ Douglas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filändelsen måste vara .m4b och det bör då vara en aac-fil. Du får alltså skapa aac-böcker och sen manuellt (eller i batch med nån program-hjälp som jag inte kan) ändra varje filändelse till m4b. Men jag tycker faktiskt att Apple skjuter sig själva i foten lite när de "tvingar" andra filtyper att ligga under musik. Det borde gå att sortera in böcker som du provade med books & spoken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För nåt år sedan testade jag det där med att döpa om filerna och gjorde allt man skulle för att få det som ljudbok men det funkade ändå inte. Det verkar vara väldigt "pilligt" att få till det med ljudböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För nåt år sedan testade jag det där med att döpa om filerna och gjorde allt man skulle för att få det som ljudbok men det funkade ändå inte. Det verkar vara väldigt "pilligt" att få till det med ljudböcker.

Ja, det är kasst att man bara inte kan kategorisera som man vill med "Genre" istället...

 

Men det är bara att skapa en smart spellista för enbart musik om man vill slippa böckerna - eller tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Audiobook builder. Men är inte så imponerad. Den skapar snygga filer och delar upp boken i delar och kan hantera kapitel. Men om min iPod får ligga så den går i djupare vila så spelar den bara boken i upp till 2 min. Sedan hoppar den till första menyn och slutar spela. När man sedan går tillbaka till boken så kommer den inte ihåg uppspelningspositionen. Samma sak händer om man väljer att spele några andra låtar eller ljudspår.

Problemet kan vara löst men jag har inte hunnit testa. Det har nämligen dykt upp en ny Audiobook builder och ny version av iPodens mjukvara.

 

Annars så funkar det utmärkt att skapa en smart spellista av ljudbokens filer. Jag markerar dem som "hoppa över vid blandning" (har för mig att valet heter så) och "kom ihåg uppspelningsposition".

Jag ser även till att ID3 tagarna är editerade så att filerna kan hittas enkelt. Samt att parametern "antal gånger spelade" är lika med 0. Då håler spellistan bara reda på var jag är och vilka ljudspår som jag inte har lyssnat på.

 

Lät det rörigt? Fråga så försöker jag förklara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man med mp3-böcker, då? Nae, sortera på genre istället, Apple, så slipper vi böcker i musikbiblioteket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag såg att det finns en artikel om detta i december-numret av Macworld. Har inte tagit mig tid att läsa den ännu men jag anar att den kan ge lite klarhet rörande detta "lilla" problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...