Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple File Sharing


matber

Rekommendera Poster

När jag skulle stänga av min dator häromdagen så kom en popup-ruta upp med meddelandet att någon var ansluten till min dator. Jag vet inget om att någon skulle ha anslutit sig. Vad är detta?

post-633-1197131595_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja någon har tydligen anslutit till din dator, har du fler datorer hemma?

Nix, men jag är på jobbet. Har inte sett detta förut dock. Hur kan någon ansluta sig till min dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att man själv har öppnat upp datorn till viss del. Säg att du t ex har en dator som är direkt kopplad mot din Internetuppkoppling utan någon mellanhand. Har du då personlig fildelning igång händer det mest logiska, du låter vem som helst på Internet ansluta mot din dator. Det är precis som det ska då man ska kunna sätta upp saker som servrar och annat roligt. Naturligtvis kommer inte alla att se din dator hur som helst, de måste ändå ansluta på din IP-adress. Eventuellt kan t ex några grannar med samma ISP se din dator. Dessutom delar du inte ut hela datorn om du inte ändrat på det, bara delat-mappen i din hemkatalog. Du kan också råka ut för det om du har ett oskyddat trådlöst nätverk och någon annan använder det.

 

Om du inte använder personlig fildelning, stäng av det.

Om du har kopplat din dator direkt till mot din Internetuppkoppling utan att t ex ställa en router däremellan, ställ dit något.

Om du har ett oskyddat trådlöst nätverk, använd de skyddsmekanismer som det erbjuder som t ex kryptering.

 

Du kan avskriva alla tankar på att någon "hackat" dig. Det troliga är att du helt enkelt "lämnat nyckeln på en spik bredvid dörren".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan avskriva alla tankar på att någon "hackat" dig. Det troliga är att du helt enkelt "lämnat nyckeln på en spik bredvid dörren".

Jodå, nyckeln hänger där snyggt och prydligt. Personligt fildelning är på. Minns inte varför jag har det så, kanske för att jag ibland behöver komma åt delat-mappen mellan mina olika konton.

 

Vi har ett trådlöst nätverk här på universitetet. Det kan alltså vara valfri student som kommer in i min delat-mapp? För en tid sedan fick jag ett kryptiskt mail från en för mig helt okänd student som menade att jag var inne och rotade i hennes dator.

 

/ :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ett trådlöst nätverk här på universitetet. Det kan alltså vara valfri student som kommer in i min delat-mapp?

 

Ja, precis. Har du personlig fildelning på kan vem som helst ansluta mot dina utdelade mappar. Inget konstigt egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...