Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några newbie-frågor


skajdajv

Rekommendera Poster

För första gången i mitt liv köpte jag igår en Mac (iMac) men har lite svårt att greppa logiken och funktionerna i Mac OS X (Leopard), efter tjugo års Windowsanvändande.

 

Hur gör jag för att använda en internetbild som skärmbakgrund? På pc behövde man bara högerklicka på bilden och välja alternativet "använd som skärmbakgrund". Hur gör man på Macen?

 

Finns det något annat program av typen Windows Mediaplayer i Macen, mer än Itunes?

När jag koperar in en skiva till datorn, kan det filformat som iTunes skapar inte användas av min Nokia N95. Så jag behöver något program där jag kan rippa låtar till rent MP3-format eller annat lämpligt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För första gången i mitt liv köpte jag igår en Mac (iMac) men har lite svårt att greppa logiken och funktionerna i Mac OS X (Leopard), efter tjugo års Windowsanvändande.

 

Hur gör jag för att använda en internetbild som skärmbakgrund? På pc behövde man bara högerklicka på bilden och välja alternativet "använd som skärmbakgrund". Hur gör man på Macen?

 

Finns det något annat program av typen Windows Mediaplayer i Macen, mer än Itunes?

När jag koperar in en skiva till datorn, kan det filformat som iTunes skapar inte användas av min Nokia N95. Så jag behöver något program där jag kan rippa låtar till rent MP3-format eller annat lämpligt format.

 

1. Beror på vilken vilken webläsare du har: I safari högerklickar du och väljer "Använd bild som skrivbordsbild". Likadant gör man i de andra läsarna, dock kan alternativet heta lite annorlunda...

 

2. iTunes är ju ett rent biblioteksprogram, om du bara vill spela upp en speciell fil används med fördel QuickTime Player. Om du inte är nöjd med funktionaliteten hos de program som finns som standard finns det självklart fler program att ladda ner.

 

3. iTunes klarar det, du väljer vilket format du ska rippa till under inställningar > Avancerat > Import.

 

Grattis till din nya fina dator förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Tatari.

När jag gick in och ändrade inställningen för musen och la höger musknapp som sekundär väcktes den till liv och kunde användas för att välja andra saker än vänster knapp.

 

Var någonstans kan jag kolla vilken version av OS X som jag har?

Det låt Tiger på datorn när jag fick den (tillverkad vecka 46) och en skiva med Leopard i kartongen. Har lagt in innehållet på skivan, men tycker inte att utseendet på datorn ändrades något. Det liknar inte riktigt Leopard så som det ser ut på Apples hemsida. Mina ikoner längst ner i Dashborden sitter inramad i en ruta istället för att verka "placerade" på en liggande yta. Så jag är osäker på om jag fått in Leopard eller om det ligger Tiger kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Tatari.

När jag gick in och ändrade inställningen för musen och la höger musknapp som sekundär väcktes den till liv och kunde användas för att välja andra saker än vänster knapp.

 

Var någonstans kan jag kolla vilken version av OS X som jag har?

Det låt Tiger på datorn när jag fick den (tillverkad vecka 46) och en skiva med Leopard i kartongen. Har lagt in innehållet på skivan, men tycker inte att utseendet på datorn ändrades något. Det liknar inte riktigt Leopard så som det ser ut på Apples hemsida. Mina ikoner längst ner i Dashborden sitter inramad i en ruta istället för att verka "placerade" på en liggande yta. Så jag är osäker på om jag fått in Leopard eller om det ligger Tiger kvar.

 

Det låter onekligen som att du fortfarande har tiger.

För att få det bekräftat, gör så här:

Äpplemenyn > Om den här datorn

Mac OS X Version 10.4.x är Tiger och 10.5.x är då Leopard.

 

Förresten, man kan högerklicka genom att hålla in ctrl samtidigt som man klickar normalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. iTunes är ju ett rent biblioteksprogram, om du bara vill spela upp en speciell fil används med fördel QuickTime Player. Om du inte är nöjd med funktionaliteten hos de program som finns som standard finns det självklart fler program att ladda ner.

Eller helt enkelt spela upp låten direkt i Finder. Sortera fönstret i kolumnläge, då komer en liten förhandsvisning upp i kolumnen längst till höger. Ljudfiler har där en minispelare!

 

Med Leopard finns ju också quicklook som gör att du kan spela upp filer direkt i det coverflow-liknande gränssnittet. Båda dessa varianter gör att du inte behöver köra ett program för att lyssna på låtar, se filmer osv!

 

På apple.se finns en demofilm om Leopard, kolla in den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...