Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips till en som ska köpa sin första mac


micke.schollin

Rekommendera Poster

micke.schollin

Hej alla MACare!

Nu ligger det till så här, jag har "nästan" bestämt mig för att gå och köpa mig en Mac pro 2 x 2,66 ghz i standard utförande. Saken är den att jag är lite kluven vad det gäller skärm val, jag har testat iMacen väldigt mycket och jag måste säja att jag verkligen älskar dess skärm. Så om jag nu går och köper en mac pro, vad ska man köpa för skärm till? jag sitter idag med en gamal NEC Multisync lcd 15" så allt känns bätre än vad jag har nu.

 

Krav jag har vad gäller köp av skärm.

  • Pris: 4-6 tusen
  • Storlek 24"

  • Bra för bildredegering och manupilation av bilder. - detta är hög prio då jag arbetar med just detta.

  • Responstid -> Nja inget krav direkt, jag spelar i prinsip endast counter strike då och då, men det kan ha och göra med att min "fina" bärbara inte klarar av specielt tung grafik.

Finns det tex någon skärm med den blanka ytan som iMacen har för ett vettigt pris?

Ska man safta på och köpa Apples egna skärm?

Jag har kollat runt lite och hittat denna skärm datormagazin

kan det vara något att ha? eller ska man gå upp lite i pris?

Mvh micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det går att få en 24"-skärm gjord för bildbehandling för det priset. Det är bara "gamingskärmar" gjorda för privatpersoner som spelar dataspel eller surfar i den prisklassen. Antingen får du gå ner till 20" eller upp till 8-10 tusen kr för att få en skärm med bra färgåtergivning. Apples 20" eller 23" kan vara bra alternativ eller Formac 20". Annars fungerar en billig skärm om man inte har så höga krav på färgåtergivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

en EIZO-skärm är en riktigt bra skärm för bildbehandling. Tyvärr är de dyra men ger en superb kvalitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte omöjligt att Apple snart uppgraderar sina skärmar då det var 248-dagar sedan sist och då rörde det sig bara om en prissänkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

micke.schollin
en EIZO-skärm är en riktigt bra skärm för bildbehandling. Tyvärr är de dyra men ger en superb kvalitet

 

Det lät intresant.

 

Ja jag är lite kluven nu, om man ska köpa en billig att börja med och uppgradera sig lite senare när man har lite mer pengar. Jag vill inte gå ner i storlek, då jag mest arbetar med 10-12 megapixel bilder, och vill kunna arbeta med bilder i verklig storlek. Den HP skärmen som föreslogs lite högre upp verkade vara en bra skärm i min prisklass just nu.

Men hur pass stor skilnad är det igentligen på en 4-5 tusens skärm gentimot tex en bra Eizo skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...