Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac något för programmeraren?


Mathias_091

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är en egenföretagare som är sugen på att skaffa en Mac som arbetsdator. Har istortsätt ingen erfarenhet av Mac tidigare. Jag har dock en del krav på speciellt kommunikation då jag arbetar som systemprogrammerare av PLC system.

Tanken jag har är att köra mina programmeringsvertyg (endast windowsapplikationer) under windows med hjälp av parallell desktop. Vidare så används serial (RS-232) kommunikation av verktygen för att kommunisera med PLC-Systemen.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

Är det överhuvudtaget möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är en egenföretagare som är sugen på att skaffa en Mac som arbetsdator. Har istortsätt ingen erfarenhet av Mac tidigare. Jag har dock en del krav på speciellt kommunikation då jag arbetar som systemprogrammerare av PLC system.

Tanken jag har är att köra mina programmeringsvertyg (endast windowsapplikationer) under windows med hjälp av parallell desktop. Vidare så används serial (RS-232) kommunikation av verktygen för att kommunisera med PLC-Systemen.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

Är det överhuvudtaget möjligt?

 

Hej!

 

Du borde kunna använda dig av en USB till RS232 omvandlare för att programmera PLC´erna. Det finns ingen garanti att det fungerar men är hjälpmedelsprogrammet bra skrivet ska det inte vara några problem.

Vad är det för system du använder dig av?

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att använda en usbkonverterare till serial har jag erfarenheten sen tidigare inte fungerarar fullt ut tillsammans med PC iallafall. System jag använder främs idagsläget är Mitsubishi's Developer samt Configurater och E-Designer. Även Citect SCADA, Visual Basic används också men då med ethernet fullt ut.

 

Du har inga egna erfarenheter av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att använda en usbkonverterare till serial har jag erfarenheten sen tidigare inte fungerarar fullt ut tillsammans med PC iallafall. System jag använder främs idagsläget är Mitsubishi's Developer samt Configurater och E-Designer. Även Citect SCADA, Visual Basic används också men då med ethernet fullt ut.

 

Du har inga egna erfarenheter av det?

 

Nej tyvärr. Har bara använd USB omvandlaren till CoDeSys och då har det fungerat bra. Dom andra systemen vi har med RS232 t.ex. SATT och S5 körs tillsammans med comportsförsedda hjälpmedel.

 

Men vad är det som inte fungerar? Kan du inte kommunicera över huvud taget?

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...