Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot Camp - slutet på Betan?


mOnstermagnet

Rekommendera Poster

mOnstermagnet

Hej!

 

Kunde inte hitta en tråd som gäller mitt ämne, så jag gör denna ist. Kollade precis min mail och läste ett brev från Apple där det stod att Boot Camp-betan (licensen i vart fall) går ut den 31 dec. Nu till min fråga: Är det så att mitt XP inte kommer att fungera länge efter detta datum? Eller? Just nu är jag nämligen för snål(eller för fattig ;) ) för att köpa Leopard.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo du kommer kunna använda XP så länge du inte formaterar om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är livrädd för att installera 10.4.11 eftersom det ryktas om att detta kan förstöra Windows-partitionen (inte för att jag egentligen använder den, men ändå).

 

Är det någon som råkat ut för detta, är det bäst att vägra uppgradera från 10.4.10 till 10.4.11?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det fungerar tills du väljer att updatera till 10.4.11

 

Gillar du bootcamp, skaffa leopard om du har lämplig hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mOnstermagnet

Jo, jag har också läst samma sak om att uppdatera till 10.4.11 :superirriterad: . Nä, bara det funkar ett litet tag (litar på dig nu, Dia2 till 100% :ThumbsUp: ). Ska köpa Leopard i februari sen är saken biff!

 

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jo, jag har också läst samma sak om att uppdatera till 10.4.11 :superirriterad: . Nä, bara det funkar ett litet tag (litar på dig nu, Dia2 till 100% :ThumbsUp: ). Ska köpa Leopard i februari sen är saken biff!

 

Tack för alla svar!

 

Jag är ny med Mac så jag har inte koll på allt om man säger så. Hur som helst, är det så att fullverisonen av Boot Camp (v2.0) ingår i Leopard, dvs. den är inte begränsad på något sätt och man behöver inte uppdatera/köpa ngt för att få en fullständig version?

 

Uppenbarligen var det bara en trailversion på Tiger, eller?

 

Tack för er klarifikation!

 

PS. Anledning till att jag frågar är att jag sitter här och tänker köra Boot Camp-assistenten, men jag vill inte köra den om det är någon typ av trailversion limited stuff. Jag vill ha the real deal om det ska va på min burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns oerhört osannolikt (osant) att man inte skulle kunna använda sin Win/XP partition längre med en uppdatering till 10.4.11, det skulle bli ett härligt ramaskri. Däremot kan man väl tänka sig att det inte går att göra några nya partioner när betan går ut, men det skapar ju ett marginellt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också läst samma sak om att uppdatera till 10.4.11 :superirriterad: . Nä, bara det funkar ett litet tag (litar på dig nu, Dia2 till 100% :ThumbsUp: ). Ska köpa Leopard i februari sen är saken biff!

 

Tack för alla svar!

 

Nej alltså jag läste en artikel för nån vecka sen om detta på macworld, det är därför :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Svar till inlägg #8 önskas.

 

För övrigt, rekommenderar ni att jag installerar Vista eller XP? Jag ämnar främst spela via min Windows-partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns oerhört osannolikt (osant) att man inte skulle kunna använda sin Win/XP partition längre med en uppdatering till 10.4.11, det skulle bli ett härligt ramaskri. Däremot kan man väl tänka sig att det inte går att göra några nya partioner när betan går ut, men det skapar ju ett marginellt problem.

 

 

Det blev väll inte så stort ramaskri igentligen, några inlägg på forumet, och nyhetsrapportering på olika mac sidor. Man har ju alltid varit medveten om att det är en beta som man utan avgift fått testa.

 

Apple var dock smarta med att inte stänga av funktionen förrens Leopard hade lanserats, dvs om man tyckt om det man testat så kan man ju nu göra rätt för sig och köpa leopard där bootcamt skall ingå. Och fortfarande fungerar ju faktiskt det även för de som väljer att inte updatera till 10.4.11 men hur länge vågar man strunta i att göra programupdateringar bara för att kunna använda något som man inte betalat för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny med Mac så jag har inte koll på allt om man säger så. Hur som helst, är det så att fullverisonen av Boot Camp (v2.0) ingår i Leopard, dvs. den är inte begränsad på något sätt och man behöver inte uppdatera/köpa ngt för att få en fullständig version?

 

Uppenbarligen var det bara en trailversion på Tiger, eller?

 

Tack för er klarifikation!

 

PS. Anledning till att jag frågar är att jag sitter här och tänker köra Boot Camp-assistenten, men jag vill inte köra den om det är någon typ av trailversion limited stuff. Jag vill ha the real deal om det ska va på min burk.

 

 

I Tiger var det en test version av Boot Camp för att sedan släppas som fullversion i Leopard.

Om du nu har bootcamp i Tiger så måste du installera operativsystemet innan 31 dec eller byta till leopard för att få tillgång till ditt alternativa operativsystem "Windows"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev väll inte så stort ramaskri igentligen, några inlägg på forumet, och nyhetsrapportering på olika mac sidor. Man har ju alltid varit medveten om att det är en beta som man utan avgift fått testa.

 

Apple var dock smarta med att inte stänga av funktionen förrens Leopard hade lanserats, dvs om man tyckt om det man testat så kan man ju nu göra rätt för sig och köpa leopard där bootcamt skall ingå. Och fortfarande fungerar ju faktiskt det även för de som väljer att inte updatera till 10.4.11 men hur länge vågar man strunta i att göra programupdateringar bara för att kunna använda något som man inte betalat för

 

Okej, vad jag har förstått så är det ett obekräftat rykte !? (som jag gissar att man kan bekräfta lätt genom att ställa fram datumet på sin Mac)

I mina ögon låter det konstigt, beta eller inte, hur många Intel Macar har man inte sålt just för att möjligheten att kunna köra Windows på den funnits.

Saken är, att vi har haft ganska heta diskussioner där många "förstå-sig-påare" reagerat på att man kallat möjligheten att boota sitt Windows för just BootCamp, där dom som säger sig förstå sig på sagt att BootCamp ju bara är ett program för att partionera sin disk, och att möjligheten att boota Windows enkom ska tillskrivas EFI uppdateringen som kom strax före, och den i sin tur var signerad Intel, och så har väl jag också försått att det ligger till, rent faktamässigt (men i övrigt tyckt att det varit lite wisserbesserfasoner, vill Apple kalla möjligheten att boota Windows för BootCamp, let them) då skulle det här innebära en slags neddatering av EFI.

 

Är det isf bara jag som tycker att Apple har sålt sina datorer med möjligheten att boota Windows, och inte Leopard...men om det här nu stämmer gissar jag att det kommer någon typ av fix ganska snabbt, sen är väl säkerligen 10.4.11 sista versionen av Tiger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer du inte kunna använda XP förrän du köper BootCamp :sorry:

 

Man kan inte köpa Boot Camp. Man kan köpa Mac OS X Leopard där Boot Camp Assistant följer med. Däremot kan du naturligtvis fortsätta att använda XP hur mycket du vill även efter att Boot Camps beta-program tagit slut.

 

Joo du kommer kunna använda XP så länge du inte formaterar om den.

 

Du kan naturligtvis även formatera och installera XP på nytt även efter 31 december.

 

I Tiger var det en test version av Boot Camp för att sedan släppas som fullversion i Leopard.

Om du nu har bootcamp i Tiger så måste du installera operativsystemet innan 31 dec eller byta till leopard för att få tillgång till ditt alternativa operativsystem "Windows"

 

Nej då. Du kan installera Windows hur mycket du vill på din Mac oberoende om du kör Tiger, Leopard, något annat eller inget alls. Se bara till att du har skivan med drivrutinerna som man bränner med Boot Camp Assistant så är det inga problem. Naturligtvis går det även att installera Windows även om man inte har drivrutinerna. Då får man antingen leta reda på dem själv hos tillverkarna eller leva utan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer du inte kunna använda XP förrän du köper BootCamp :sorry:

hej kan man installera Leopard och sen få tag i Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej kan man installera Leopard och sen få tag i Windows

Ja Windows finns att köpa i de flesta dator affärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till inlägg #8 önskas.

 

För övrigt, rekommenderar ni att jag installerar Vista eller XP? Jag ämnar främst spela via min Windows-partition.

 

Jag skulle rekommendera att installera XP då Vista är ett riktigt seg och ska du bara ha det till spel så borde väl xp räcka tycker jag. Men de nya spelen kansken funkar bättre med Vista? Det har jag tyvär inte koll på men Vista är segare än tuggummi tycker iaf lilla jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar Leopard med inkluderad Bootcamp så kommer tydligen den

installerade Win XP med Bootcamp under Tiger att sluta funka !!!

Frågan är, måste partitionen som nu finns på disken formateras om. Vad händer

med program m.m, som finns på Win XP, som jag nu har på befintlig partition

med Win XP.

 

Vad skal man göra???

 

Strul,Strul,Strul ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Lånar tråden lite.

Jag har bootcamp installerat och har drivrutinerna, men inte gjort någon partition.

Finns det någon sätt att få in windows i burken nu när betan är över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...