Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

System 7.5.3 + uppdatering 7.5.5 på disketter


Gäst enorMACirklar

Rekommendera Poster

Gäst enorMACirklar

Hej, alla!

 

Jag vill uppdatera en Centris 650 med ett nyare system. Idag är 7.1 installerat. Det skulle vara roligt att ha 7.5.5, eller ännu hellre 7.6.1.

 

På nätet kan man hämta 7.5.3 och en 7.5.5 uppdatering, vilket jag gjorde. Men jag fick problem.

 

Jag lyckas inte med att kopiera de nedladdade filerna (via en iMac G5) till disketter på min externa diskettstation. Minnesutrymmet räcker inte till, säger min dator.

 

Någon CD-enhet finns inte på min Centris.

 

Tacksam för hjälp/med vänliga hälsningar

enorMACirklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter besvärligt.

 

Har du provat att radera/formatera disketterna innan du försöker kopiera över de nerladdade filerna? Det brukar ligga kvar en del filinformation som tar plats på gamla disketter.

 

Och det är filerna som är tänkta att föras över på disketter som du har laddat ner? Bör vara cirka 1,3 MB per fil.

 

Annars är en extern cd-läsare eller Zip-drive med SCSI-anslutning nästan ovärderlig när man installerar på gamla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst enorMACirklar

Jag raderade/formaterade disketterna på min Centris 650. Sedan skulle jag fylla dem med innehållet av de 19 installationsfilerna som jag hade laddat ned. 1/19 ville jag börja med, med det var nobben direkt. Sedan kollade jag de andra, 2/19, 3/19 osv. efter att först ha tömt disketterna i Centrisen. Omöjligt!

Kan det ha med att göra, att disketterna är köpta förformaterade för IBM-kompatibla datorer? :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha med att göra, att disketterna är köpta förformaterade för IBM-kompatibla datorer?

 

Nej, så fick man oftast göra. Men jag förutsätter att du har formaterat om disketterna i Mac-format? Och inte i det "nya" HFS+/Mac OS Extended-formatet?

 

Blir det verkligen 19 disketter för OS 7.5.3? Jag råkar sitta med originaldisketter till OS 7.1, och det är bara fyra disketter, plus två med tillbehör.

 

Jag antar att filerna du har laddat ner är någon slags skivavbild? Kan du öppna skivavbilderna och bara lägga över innehållet på disketterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst enorMACirklar
Nej, så fick man oftast göra. Men jag förutsätter att du har formaterat om disketterna i Mac-format? Och inte i det "nya" HFS+/Mac OS Extended-formatet?

 

Blir det verkligen 19 disketter för OS 7.5.3? Jag råkar sitta med originaldisketter till OS 7.1, och det är bara fyra disketter, plus två med tillbehör.

 

Jag antar att filerna du har laddat ner är någon slags skivavbild? Kan du öppna skivavbilderna och bara lägga över innehållet på disketterna?

Tack för ditt inlägg i tråden, Hetlund!

 

Funkar inte att öppna skivavbilderna, något har hänt när jag drog över de nitton objekten till en mapp på G5:ans skrivbord???

 

Jag tror att den förre ägaren till min Centris har gjort någon konstig variant av systemet på Centris, då datorn uppför sig lite konstigt också. Det skulle kanske vara nyttigt för den att få en nyinstallation av System 7.1.

 

Har du möjlighet att kopiera dina installationsdisketter och skicka till mig på posten?

 

Med vänlig hälsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...