Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

grafic kort till macbook


lilla björnen

Rekommendera Poster

Jag har installerat bland annat Battlefield 2 på min MacBook, den nya modellen med santa rosa.

Laggar faktiskt inte ett dugg. kör iofs på låg eller medium på grafikinställningarna, men ändå, det ser bra ut och flyter på mycket bra.

Ska nog prova köra typ Crysis eller nått annat riktigt tungt spel och se hur den klarar av det :)

crysis kan nog macbooken få det svårt att köra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet i MacBooken är inte begränsat till 64mb utan tar så mycket det behöver från det vanliga minnet. Grafikkortet har inget eget minne.

 

vad menar killen? nån som kan förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar killen? nån som kan förklara?
Killen menar att det finns inget egen minne på grafikkortet. Grafikkortet "lånar" minne av det vanliga minnet som finns instoppat i datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste Harry Potter får upp som medelande att grafikkort saknas

Det den menar då är att grafikkortet i Macbooken saknar stöd för vissa saker, då Pixel och Vertex-shaderenheter av en viss sort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen menar att det finns inget egen minne på grafikkortet. Grafikkortet "lånar" minne av det vanliga minnet som finns instoppat i datorn.

så man kan förbättra grafikkortet genom att sätta in mer minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkretsen blir ju inte bättre. Det är ju fortfarande samma hastigheter osv. Däremot kan den ha mer i minnet och det är ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så man kan förbättra grafikkortet genom att sätta in mer minne?

 

Grafikkortet (GMA X3100) kan maximalt hantera 384 MB (som den lånar från datorns primärminne - RAM). Denna gränsen kan inte påverkas genom att sätta i mer minne - däremot får du ju mer minne över då grafikkortet har tagit sina 384 MB. Har du 1 GB RAM får du 1024 - 384 = 640 MB över. 2 GB ger 1664 MB, 4 GB ger 3712 MB.

 

Jag har för mig att Apple har begränsat mängden minne som grafikkretsen kan låna till 144 MB. Vilket är underbart, eftersom jag hellre har mitt minne till annat. Spelar kanske inte så stor roll eftersom du förmodligen kommer att spela i Windows, som ger tillgång till samtliga 384 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
marcushedenstrom

<sarkasm>

Nej, Macbook har inget grafikkort. Man får output via åtta LEDer på sidan som visar hexadecimala värden, och sen slår man upp i en tabell vad datorn vill säga dig.

</sarkasm>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...