Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är jag lurad


conloc

Rekommendera Poster

I går kväll var jag och köpte en begagnad iMac G4 1,25Ghz. Jag var hemma hos säljaren och kollade på datorn som var påslagen när jag kom dit. Allt var OK.

 

När jag frågade efter installationsskivor sa han att han inte hade dessa. Han sa att han skulle kolla där de köpt datorn om de kunde ordna med detta. Han jobbar på ett reklamflöretag och hade köpt datorn via deras datoleverantör.

 

Jag har fått mail från honom så jag vet vart han jobbar och på kartongen jag fick med sitter fraktlappar kvar som talar om vart datorn är köpt. Kollade lite på nätet och dataföretaget och företaget som han jobbar på har ett avtal enligt hemsidan.

 

Problemet var att när jag kom hem med datorn och skulle starta den krävdes ett lösenord. Självklart ringde jag säljaren och frågade om detta. Han kunde inte lösenordet!

Är detta något som bara dyker upp om man drar ut nätsladden eller?

Det verkar lite konstigt för det lät som han aldrig behövde använda sig av detta lösenord. Och om jag förstår allt rätt så kan man bara ändra det om man har installationsskivor, eller?

 

Jag kunde ju inte prova då jag skickade med min verision av 10.4 med datorn jag sålde.

 

Nåja! Killen verkade trovärdig så nu återstår det bara att se om han lyckas skrapa fram några skivor, annars får jag väl åka tillbaks med datorn och kräva pengarna tillbaks.

 

Det vore väldigt synd för den pryder verkligen sin plats på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar rätt OK. Det är ju inte som om du bara hade ett nummer till en mobil med kontantkort och ni stämde möte på en p-plats.

 

Du vet var han bor, var han jobbar och fick med originalkartongen. Det verkar seriöst.

 

Hoppas att kan fixar skivorna, annars får du väl be om prisavdrag på 1195kr, vilket är vad Tiger kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände mig igår.

 

Åkte till en firma och köpte en gammal G4:a.

Fick såklart inga skivor med och glömde be om lösenordet. :blush:

 

Det verkar OK med ditt köp också.

Han kunde nog inte lösenordet bara,

 

Jag ska lösa det med att radera och installera Tiger pånytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det bara att ordna fram tiger skivor !

 

Ska se vad han kommer fram till. Han ska få en chans att kolla, annars ringer jag själv företaget där han köpt datorn och kollar. Om det är som han säger så köptes datorn färdig installerad och det hade inte följt några skivor med köpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Då gäller det bara att ordna fram tiger skivor !

 

Ska se vad han kommer fram till. Han ska få en chans att kolla, annars ringer jag själv företaget där han köpt datorn och kollar. Om det är som han säger så köptes datorn färdig installerad och det hade inte följt några skivor med köpet?

 

Så var det när jag köpte från Macrent... då fick jag fråga efter skivor, hade jag inte bett om skivorna så hade jag blitt utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade in installationsskivan till macbooken. Och vips kunde jag byta lösenordet och komma in i datorn :D

Nu får han bara leta reda på skivorna så jag kan göra en ominstallation. Annar får han betala tillbaks en del av pengarna så jag kan köpa en begagnad 10.4.

 

Nån som har en till salu? för säg 3-400:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när du fått igång den, kolla med apple med serienumret så det är OK.

Bör man göra när man köper beg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta hem detta till att börja med, inte säkert att det är internationellt register ...

 

post-113-1197054349_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0771-199 519

 

Det nummret fick jag av säljaren också. Han trodde även att man kunde få kopior på installationsskivorna där? Det kan väl aldrig vara gratis :chockadskeptisk:

 

Du kan ju ta hem detta till att börja med, inte säkert att det är internationellt register ...

 

post-113-1197054349_thumb.jpg

 

Kollade, den verkade inte vara stulen :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nummret fick jag av säljaren också. Han trodde även att man kunde få kopior på installationsskivorna där? Det kan väl aldrig vara gratis :chockadskeptisk:

 

 

Glöm det! Återförsäljaren kan köpa dessa som reservdel, men de kostar som en hel drös skjortor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju i princip vara en sjysst kille som är säljare, antagligen har skivorna och lösenordet bara kommit på avvägar. Ring och tjata och säg att du inte kan använda datorn som den är och att de antingen måste leta fram installationskivorna eller lösenordet. Om de inte kan göra det så får de väl ersätta dig för köp av nya installationsskivor eller ge dig en återbetalning för att dator inte fungerar som utlovat (och i värsta fall ta tillbaks den). Stå på dig!

 

Edit: Datorn är i alla fall en bra modell som står sig än ett tag men du ska ju inte behöva köpa nya systemskivor bara för att säljaren tappat bort dem (i värsta fall kan du får du väl köpa OS X 10.5 eller köpa en begagnad tiger, tycker priset inte borde vara mer än 300 kr nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta något som bara dyker upp om man drar ut nätsladden eller?

Det verkar lite konstigt för det lät som han aldrig behövde använda sig av detta lösenord. Och om jag förstår allt rätt så kan man bara ändra det om man har installationsskivor, eller?

Klargörande: Frågan efter lösenord har inget med om man drar ut sladden eller inte och inte heller med om man har installationsskivor att göra.

 

Personen i fråga har antagligen inte startat datorn själv för i så fall hade han varit tvungen att ange lösenordet för att starta den. Det hjälper inte om man har installationsskivor. Du måste nog ta få en förklaring av säljaren…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen alla!

 

Han har helgen på sig sedan är det återbetalning som gäller, datorn vill jag ju ha :P

 

Kanske kan jag få så det räcker till en uppgradering av minnet :whistling: en 1GB modul går ju att få för 700.

 

Jag har fått tag på en Panther installation som jag kör in just nu. Men det är klart en Tiger för 300 skulle inte vara fel, någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad levererades datorn med för version av OS X ? Det här är ju ett sånt tillfälle, tycker jag, då det faktiskt är okej att ladda hem samma version av OS X som följde med, den har ju inte sålts utan från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...