Jump to content
Just nu i M3-nätverket

En jul utan skulder och frestelser

snowreeler

Recommended Posts

Läste nyss denna artikel om en kvinna som drabbades av köpångest och drog på sej skulder upp över öronen. Jag känner igen situationen, har delvis varit i samma situation själv, och finner att samhällets så kallade skyddsnät har väldigt stora maskor när det gäller skuldtyngda människor. Framför allt nu när det verkar vara fritt fram från inkassofirmor och kronkallar att jaga skuldsatta människor. När jag diskuterar detta med folk har en del där amerikanska inställningen att de som satt sej i skuld har gjort de för att de är födda såna samt att de har sej själva att skylla. Det är lätt att sätta sej till doms över andra om man inte är i en sån situation själv, lika lätt är det om man är i samma situation men vill dölja det.

Därför vill jag veta om det går att gå genom julen utan att bli skuldsatt/falla för frestelserna som lockar på en från varje butiksfönster och -hylla. Nu är det väldigt lätt för mej att hålla plånboken inne i innerfickan på jackan, dels bor jag i en by där det knappt finns nåt utbud av nånting och dels har jag knappt så det räcker till mat en vecka när hyran och allt annat har vandrat sin väg genom de elektroniska motorvägarna. Jag har dessutom ett ganska smalt intresseområde vad gäller pengar. Jag ser inte pengar som nåt man ska spara eller ens som nåt man ska lägga pengar på till varje pris. För mej är pengar ett verktyg, nåt man tar till för att få det man absolut behöver. Den inställningen har jag tilltvingat mej efter att ha blivit bränd flera gånger pga liknande saker som det i artikeln ovan.

För andra med lite pengar kvar efter att gamarna festat på det kadaver som var ens lön är det kanske lönt att diskutera vidare här. Det finns väl inte bara rikemansbarn här? :crossfingers::whistling: Nej, nu var jag elak, det är klart att vi alla är rika på nåt vis. Om det inte är pengar så är det erfarenhet.

Det som skiljer dig snowreeler från människorna i artikeln (även om jag förstår att du gått igenom liknande) är att du har lärt dig leva efter den kassa som du har. Det spelar egentligen inte någon roll om den disponibla inkomsten för en person är 7000kr eller 35000kr, denna typ av människor kommer övertrassera sitt konto och skuldsätta sig oavsett. Det är ett missbruksbeteende och som alla missbruk behöver man hjälp med att bryta det.

Ja jag tror definitivt det är möjligt att ha en jul utan skulder och frestelser, för de allra flesta tror jag också det är så. Men för en liten del människor, med denna typ av missbruksproblematik, så är julen och julhysterin ett rent helvete.

Ett problem är att det går att få så stora krediter innan det smäller. Att sedan reda upp det och bli skuldfri kan för en del bli omöjligt.

Kan förstå vilket helvete det måste vara om man har ett "ohälsosamt köpbeteende" och får hem alla erbjudande om snabba, enkla (svindyra!) krediter samtidigt som affärerna dukar upp.

Visst, man kan säga att man ska "mätta mun efter matsäck" och det klarar många men här handlar det ju om något annat. Att köpa saker man inte vill ha, lägger i en låda, ger bort etc för att dämpa ångesten är inte ett tecken på slösaktighet utan helt andra problem.

Sedan kan man undra över vår "kultur" som verkar gå ut på att köpa. Tänkte på att när jag senast kom hem från Rom så var det fler som frågade vad jag handlat än vad jag gjort eller sett.

Låt bli att titta på reklamtv och i skyltfönster samt klipp sönder kreditkortet. :P

Det är nog svårt att förstå hur det är att aldrig ha pengar om man har fast jobb och så vidare men att låna till löpande konsumtion är inget hållbart alternativ. Måste man köpa prylar bara för att det är jul? Själv nöjer jag mig med julbord och ett paket var till alla under 12år i släkten. Att vuxna människor ska byta saker med varandra förstår jag inte om de har möjlighet att själva köpa det de behöver. Synd att man av tradition i sverige "inte får" ge bort begagnade prylar.

Helt rätt att bara köpa julklappar till barnen. Och de behöver faktiskt inte kosta skjortan. Barn har ju en tendens att glömma bort klapparna oavsett om de kostar 100 kr eller 1000 kr...

Jag har bara studielån. När jag väl börjar jobba ska jag leva på en mycket låg nivå för att kunna betala av mina lån på så kort tid som bara möjligt. Med en svensk genomsnittslön skulle jag kunna betala av det hela helt på under tre år. Och då räknar jag med sex års fullt studielån, vilket blir runt en kvarts miljon i skuld.

Håller med Priest, det är väl inga problem att låta bli att köpa grejer om man inte har pengar, så har jag gjort hela mitt liv. Skit i å köp skit till folk helt enkelt, ingen blir gladare av det, relaxa, umgås och ät gott istället med familj eller vänner det är vad jul egentligen borde va, inte allt tingeltangel och köpfester som bara gör handlarna och producenterna rika (och miljön lidande).

De som sägs "måste" konsumera av ngn outgrundlig anledning har ngt problem som de borde skaffa professionell hjälp att rätta till.

I själva verket blir jag heligt förbannad på sånt där, lyxkonsumerar och har mage sen att klaga på att de har överflöd pengar att spendera, va fan finns miljoner människor som inte kan köpa en pryl ens eller ens äta sig mätta på julen ens. Så j-vla bortskämda idioter får f-n skylla sig själva.

Kommer inte att köpa en enda julklapp i år.

Möjligtvis bjuda på ett enkelt julbord till mina kompisar.

julle_ironrose

Det är möjligt. I min familj 2 barn och 2 vuxna, struntar vi i julklappar och köper ett sällskapsspel som vi spelar. Att få vara tillsammans och ha tid för det, är den största lyckan.

Vi åker ifrån macen över julen t o m!

En jul utan Janssons frestelse vore förstås inte kul...ansjovis är bristvara :P

Nejdå, det blir inga julklappar i år heller. Undantaget konjaken till farsgubben det vill säga. ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...