Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hot från datorvirus och maskar när du kör Windows på macen

forsgren

Recommended Posts

Ända sedan Intel-processorerna gjorde sitt intåg i våra kära macar så har det varit möjligt att köra Windows på dem, detta till en dels fasa och andras glädje.

Detta gör även att många som kanske tidigare inte haft så stor vana av Windows har kunnat lägga in det för att till exempel spela spel.

I samma stund man ger sig in i Windows så förändrar sig hotbilden mot datorn. Det finns gott om datorvirus, maskar och andra skadliga program till Windows - något OS X-användare hitintills varit väldigt förskonade ifrån.

Därför tänkte jag att min nyskrivna artikel om just virus, maskar och övriga "onda" Windowsprogram kan vara av lite värde.

När får ökad kunskap om de hot som finns blir det lättare att skydda sig på lämpligt sätt. Dessutom är det ju alltid kul att ha lite mer kännedom om vad som händer "under huven" med :)

http://www.gate303.net/2007/12/06/virus-och-maskar/

Hoppas att den kan komma till glädje för några av er!

EDIT: Blev lite osäker på om tipset hamnade i rätt kategori, om inte så hoppas jag att det flyttas rätt =)

Bra artikel, funderar på var vi ska lägga den så att den alltid är lätt åtkomlig och synlig.

Under Windows och som "Tillkännagivande" ?? Andreas får komma med ett förslag annars.

Bra artikel, funderar på var vi ska lägga den så att den alltid är lätt åtkomlig och synlig.

Under Windows och som "Tillkännagivande" ?? Andreas får komma med ett förslag annars.

varför under windoze? varför inte under en macdel? för det är ju trots allt det ökande hotet mot mac som det handlar om.

Bra artikel! trodde jag visste mycket men tydligen inte:D

varför under windoze? varför inte under en macdel? för det är ju trots allt det ökande hotet mot mac som det handlar om.

men det är väl genom windows det kommer in..

Nej, det handlade om malware och vad som kännetecknar de olika sorterna. Artikeln nämner inte ens OS X eller Mac. Eftersom malware idag bara existerar i Windows så kunde det vara lämpligt att lägga den under Windows, eller?

Scorpion, skitbra artikel, fått veta hur mycket som helst som jag inte hade en aning om :D

Jag får börja med att tacka så mycket för alla glada omdömen! Verkligen jätteroligt att ni gillar den! :D

Får se var herr Leijon (antar att det var honom Pocahontas menade med "Andreas"?) tycker att tipset skall husera för att komma så många som möjligt till nytta. :)

Visst, jag kan ju knappast säga emot att det i främsta hand rör sig om hot mot Windows, i kommentarerna till artikeln har jag nyligen postat ett svar på en kommentar, svaret innehåller lite statistik kring hur hotbilderna ser ut.

I dagsläget är det ju onekligen så att hotbilden mot OS X är rätt liten, men den kommer med all säkerhet att öka allt eftersom användarantalet stiger.

Däremot så gäller problemen och klassificeringen alla operativsystem. Det som avgör vad den skadliga mjukvaran kallas är dess beteende.

(...) Eftersom malware idag bara existerar i Windows (...)
Man får nog räkna med att malware av något slag finns till alla operativsystem dessvärre, jag har hitintills inte hört talas om ett enda operativsystem där mjukvara inte kan orsaka någon form av jävulskap. :)

Är det något ni saknar eller undrar så kan ni med fördel posta det i kommentarerna till artikeln så kan jag utöka den så att det finns så få frågetecken som möjligt kvar :)

Åter igen: Tack för era vänliga ord!

I dagsläget är det ju onekligen så att hotbilden mot OS X är rätt liten, men den kommer med all säkerhet att öka allt eftersom användarantalet stiger.

Det borde ha ökat redan nu om så var fallet eftersom Mac blir fler med en rasande fart, men så är inte fallet. Påståendet håller inte alltså.

Man får nog räkna med att malware av något slag finns till alla operativsystem dessvärre, jag har hitintills inte hört talas om ett enda operativsystem där mjukvara inte kan orsaka någon form av jävulskap. :)

Då kallas det för buggar, virus och spyware gör mycket mer skada.

Intressant, men du kanske borde byta ut "tack vare" mot "på grund av" i den första meningen ("...olika datorsystem har slutat fungera tack vare virus- eller maskangrepp") - angreppen har ju inte åstadkommit något positivt som är värt ett tack.

Intressant, men du kanske borde byta ut "tack vare" mot "på grund av" i den första meningen ("...olika datorsystem har slutat fungera tack vare virus- eller maskangrepp") - angreppen har ju inte åstadkommit något positivt som är värt ett tack.
Så sant, så sant :)

Har fixat till det nu, tack för påpekandet! :)

Det borde ha ökat redan nu om så var fallet eftersom Mac blir fler med en rasande fart, men så är inte fallet. Påståendet håller inte alltså.
I dagsläget ligger OS X fortfarande ganska långt efter Windows om man ser till marknadsandelar. Det samt att OS X bygger på en annan arkitektur gör att andelen skadlig kod är betydligt lägre. Att vifta bort hot av malware med argumentet "jag kör [valfritt system här]" är ganska farligt. I samma stund som man tappar riskmedvetande blir man ett väldigt lätt mål.

Men visst, det skiljer i säkerhetnivå mellan olika operativsystem.

Då kallas det för buggar, virus och spyware gör mycket mer skada.
All form av malware kan ställa till med varierande grader av skada. Jag sitter just nu och har olika former av attack-kod mot andra system än Windows framför mig, så nog finns det till andra system och det räcker inte heller att avskriva det som "buggar". :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...