Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NY macbook, screenshot på div. värden.. ser allt bra ut?


gurri

Rekommendera Poster

jaaa. som rubriken lyder..

 

Som ner ser så är endast finder igång + terminalen, 4 gb ram installerat.

tycker att lite väl minne går åt.... nästan 1gb, till vad :S ?

 

men ni som kan, ser allt bra ut?

 

och ibland gassar fläkten på utav h-v-e. typ 5000, utan anledning..

 

 

 

 

men som sagt... ser det bra ut enligt er?? :D

post-19814-1196944966.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där ser inte alls bra ut. Starta inga fler program, då kanske ännu mer minne går åt.

 

Det är också viktigt att du övervakar din dator hela tiden så att du alltid vet exakt hur mycket minne och processorkraft som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh. ok? kan du vedareutveckla ditt svar lite??

köpte dator igår så vill gärna veta va du snackar om.. ?

 

 

tänker inte behålla en dator som beter sig knas redan när den e ny! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag egentligen menar är att det är totalt onödigt och meningslöst att sitta och fundera över hur mycket minne datorn använder, istället för att faktiskt använda datorn. Det är som att ta tempen hela tiden fast man inte alls är sjuk.

 

Det leder inte till någonting och det hjälper dig inte att hålla dig frisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.. mycket bra tänkt..

men, min fråga var, typ... som du och jag ser så används ca. 1gb minne hela tiden, trots att endast finder är igång... hur var det då när man för ett tag sedan endast fick med 512 mb minne?? snacka om sirap..och jag fick med 1 gb minne, och då var det ca 900 mb som användes konstant.. sjukt.. hur kan det vara så? det jag var ute efter med mitt inlägg var att se ifall fler forummedlemmar upplever samma sak? om folk har liknande värden...?

 

men tack för att du tog dig tid att skriva dina inlägg, jag förstår hur du menar..

 

 

någon mer?

klatch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar väl bra, min CPU är lite varmare än din. Tydligen så börjar OS X med att ockupera minst en halv Gb när du startar. Inaktivt minne kan du räkna som ledigt.

 

Har igång Safari & Mail

post-16839-1196948603_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa en dryg halv gb.. kör även du leopard? kan inte förstå varför det skiljer så mkt mellan anv. leopard borde väll "typ" dra lika mkt gb hos alla?? ellr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-23342-1196953977.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med IceClean, Safari (3st fönster), Xslimm, iTunes, QuickSilver samt Aktivitetskontrollen och Findern uppe, plus att jag har 4 st skrivbord och en extra 19tums skärm inkopplad. Mitt minne har enliget iStat: 280 MB kvar... så jag vet inte. (Sitter på 1GB) Ska testa vad som händer när jag drar på Logic och iPhoto... hehe Kanske borde kolla det där om du sitter på saftiga 4GB. Men vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att man kan ställa in hur mycket Cash typ QuickTime och andra program ska ha? Det kan väl påverka minnet som fasen? Jag har för mig att jag har gjort nått i den stilen... Någon som har ett svar? Jag ser och lär gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att man kan ställa in hur mycket Cash typ QuickTime och andra program ska ha? Det kan väl påverka minnet som fasen? Jag har för mig att jag har gjort nått i den stilen... Någon som har ett svar? Jag ser och lär gärna.

 

 

 

det var i gamla os9. i osx får programmen så mycket ram de behöver och som finns ledigt.....det sköter sig själv mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Inaktivt minne kan du räkna som ledigt.

 

Det där är väldigt upp till situationen. Ledigt minne är ledigt minne, "Free". Inaktivt minne kanske är tillgängligt, men bara så länge programmet som använder minnet fortsätter vara just inaktivt. Dit hör en del av processerna som drar igång vid uppstart.

 

Sitter jag med exempelvis 2 gig internminne, startar Photoshop med 1 gigabyte bilder öppna och inte rör programmet på 10 minuter kommer merparten av det minnet att flaggas som inaktivt, det vill säga redo att växlas till disk om behovet kommer.

 

Drar igång Indesign med lika tunga dokument skulle hårddisken rassla en stund och Photoshop med dokument snart vara växlat till disk. Det är fortfarande rätt lugnt.

 

Men om jag i det läget försöker växla tillbaka till Photoshop säckar datorn ihop totalt. Badbollar, hårddisk som går som en kulspruta och så vidare eftersom program och OS tillsammans behöver mer än de 2 gig jag har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...