Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Äldre spel i Vista?

Asmodai

Recommended Posts

Tjena!

Sitter med för mycket pengar i plånboken, och jag har en längre tid tänkt få användning för bootcamp funktionen i leopard...

Min fråga blir då.. hur är det med kompabiliteten när det gäller äldre spel i Vista? Finns det nån risk att spelet(eller vista..) blir kinkigt och får :propellerbaver: eftersom det inte är XP jag kör med, eller är det lugnt?

Det är väl kanske inga urgamla spel jag tänkt spela, men typ Silent hunter III, C&C generals och motsvarande...

Tackar på förhand för snabba och kloka svar! =)

Det ska egentligen vara helt bakåtkompatibelt. Men det är många som klagat på att vissa äldre program inte fungerar på Vista.

Inom CAD världen har Vista haft extra svårt att slå igenom. Det publicerades tester där man jämförde prestandan på windows xp och vista. Ett program tappade 85% i prestanda och ett annat hela 98% (dvs 50 ggr långsammare).

Windows stöder två sorters 3D grafik: Direct3D (microsofts egen) och OpenGL (finns lite överallt). Stödet för OpenGL haltar betänkligt i Vista och ligger till viss del bakom problemen ovan. Efter en omskrivning till Direct3D är skillnaderna mellan XP och Vista betydligt mindre. Microsoft är naturligtvis helnöjda eftersom portning till andra platformar blir svårare.

I CAD världen kommer många program från arbetsstationer och är därför skrivna på OpenGL. Inom spelvärlden är det mer en 50/50 mix. Är spelen du vill spela beroende av OpenGL bör du hålla dig borta från Vista.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...