Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

4000 vindkraftverk planeras för runt 200 miljarder


Axelman

Rekommendera Poster

  • Svars 109
  • Created
  • Senaste svar
Sverige har gjort en helomvändning i vindkraftfrågan! Läs mer

HÄR!

 

Ja, vad säger man? Bättre sent än aldrig? Tänk att allting alltid måste gå överstyr innan tillräckligt många kan enas om att göra det som alla inser att det ändå måste göras. Tänk om man gjort dessa satsningar för tjugofem år sedan?

 

Men nu verkar ju i allafall den förnybara energin ha medvind... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en piss i Missisippi ändå. borde vara än fler.

Sverige har lång kust, och eftersom där ändå inte finns vare sig fisk eller fåglar kvar, för dem har vi tagit kål på redan, så kan vi klä in hela kusten med vindkraftverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm... det är ju bra, i huvudsak, bara de inte måste stå överallt, finns kulturmiljöer där de skulle förfula och störa väldigt, och inte stå där rovfåglar förekommer, de skärs mitt itu av rotorbladen när de tittar efter byte på marken och inte uppmärksammar bilan som kommer uppifrån för att klyva dem... men bortsett fr det och i sin helhet är det ju - kanske - bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en piss i Missisippi ändå. borde vara än fler.

Sverige har lång kust, och eftersom där ändå inte finns vare sig fisk eller fåglar kvar, för dem har vi tagit kål på redan, så kan vi klä in hela kusten med vindkraftverk

 

Läste du verkligen artikeln? Om dessa 4000 verk byggs är vindkraft det tredje största energislaget i sverige och levererar då 50% av vad kärnkraften levererar. Det är ganska HÄFTIGT och definitivt ingen piss! 4000 verk till och man är i kapp kärnkraften men är helt utan utsläpp och avfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om de nu bygger så stora vindkraftverk som det skrivs i artikeln.

Hörde om det på radion och där tvivlades det på om det verkligen blir av, men visst gör de som det står så blir det ett gott tillskott.

 

Frågan är var de kommer att ställas, kommer bli ett fasligt väsen om det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om de nu bygger så stora vindkraftverk som det skrivs i artikeln.

Hörde om det på radion och där tvivlades det på om det verkligen blir av, men visst gör de som det står så blir det ett gott tillskott.

 

Frågan är var de kommer att ställas, kommer bli ett fasligt väsen om det..

 

Man får välja. Antingen slutförvaring av kärnkraft eller ett vindkraftverk som granne..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad säger man? Bättre sent än aldrig? Tänk att allting alltid måste gå överstyr innan tillräckligt många kan enas om att göra det som alla inser att det ändå måste göras. Tänk om man gjort dessa satsningar för tjugofem år sedan?

 

Men nu verkar ju i allafall den förnybara energin ha medvind... :P

 

Nu är man inte blåst om man gillar vindkraft.... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om de nu bygger så stora vindkraftverk som det skrivs i artikeln.

Hörde om det på radion och där tvivlades det på om det verkligen blir av, men visst gör de som det står så blir det ett gott tillskott.

 

Frågan är var de kommer att ställas, kommer bli ett fasligt väsen om det..

 

 

Fattar inte varför det är så mycket gnäll om var de ska placeras?! Själv hade jag inte brytt mig om jag bott granne med ett vindkraftverk, så länge det inte för en massa oväsen.

 

Står det på ens mark har man rätt till ersättning med har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Fattar inte varför det är så mycket gnäll om var de ska placeras?! Själv hade jag inte brytt mig om jag bott granne med ett vindkraftverk, så länge det inte för en massa oväsen.

 

Fast det för en massa oväsen, det är ju ett av problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför det är så mycket gnäll om var de ska placeras?! Själv hade jag inte brytt mig om jag bott granne med ett vindkraftverk, så länge det inte för en massa oväsen.

 

Står det på ens mark har man rätt till ersättning med har jag för mig.

 

De för oväsen, så jag tror inte att du skulle uppskatta om det funnits ett stort vindkraftverk 50 meter från ditt hus.

 

Finns många här nere i Halland längs motorvägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu placeras verken längre bort än 50 meter... men visst är det en viktig sak att inte förpesta ljudmiljön för folk. Men jag har hellre en bunt vindkraftverk som granne än ett slutförvaringslager för kärnkraft.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför det är så mycket gnäll om var de ska placeras?! Själv hade jag inte brytt mig om jag bott granne med ett vindkraftverk, så länge det inte för en massa oväsen.

 

Står det på ens mark har man rätt till ersättning med har jag för mig.

 

 

Visst låter de lite, men något buller som hörs långväga är det inte fråga om - mest ett vinande svoshande. Men att bygga i direkt anknytning till bebyggelse är en dålig idé, det finns ju gott om plats ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar hellre slutförvaring några hundra meter under mitt hus än snurror 50 m utanför fönstret.

 

 

Men instämmer med iMatte, inget problem egentligen, oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar hellre slutförvaring några hundra meter under mitt hus än snurror 50 m utanför fönstret.

Men instämmer med iMatte, inget problem egentligen, oftast.

 

Du får inga snurror på 50 meters avstånd! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De landbaserade verk som planeras hamnar på höga berg och i de flesta fall bor det inte människor i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som bor nära ett vindkraftverk får en stereo och alla Pink Floyds samlade verk :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De landbaserade verk som planeras hamnar på höga berg och i de flesta fall bor det inte människor i närheten.

 

 

Kustbanden är väl bättre. De här i Halland står på ängarna nära E6 och på andra sidan ligger havet

 

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt..._C9Dg&prev=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan varenda bonde i Skuruptrakten var emot vindmöllorna när de skulle placeras ett antal där nere. Men de fick ge sej, som tur är. Jag stod under en sån på Gotland för sju år sen. Ljudet från den är riktigt behagligt faktiskt. I alla fall jämfört med oljudet från en dieselgenerator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förresten ett vindkraftverk dryga km från mitt fönster..hemmabygge, ägaren dog när han var klar med det..sonen körde det några år, men hade inte pappans "gnista"

Nu står det stllla

 

 

Syns längst bort mitt i bild

 

post-113-1196894756.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN!

 

Nu kanske man inte måste ha gasmask när man går utanför dörren i 50-årsåldern.

Erkänner att jag hade tappat tron på alla lata politiker. Heja Miljöpartiet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns redan vindkraftverk som har betydligt lägre ljudnivå än de konventionella som existerar nu.

 

Tysta turbinsnurror.

OConner_wind_turbine_jp60.jpg

 

turbine-small-webimage.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det folk som begriper:

http://www.sverigesingenjorer.se/download/...genjoren907.pdf

 

Läs artikeln på sidan 20-21

 

Harry Frank som har skrivit artikeln höll ett föredrag på vårt bibliotek, mycket tankeväckande.

Kan ju nämna att killen inte går av för hackor, och jag återkommer med lite mer kött när jag hittat det.

För en gångs skull en snubbe som vet vad han snackar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...