Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utlys jakt på tjuvjägare


snowreeler

Rekommendera Poster

Detta går att läsa och har rapporterats i radio och TV. En varg har skjutits inte långt från där jag bor. Om det är nåt jag ogillar starkt, nej hatar starkt, så är det vissa människor här i Dalarna som hyser ett sånt oresonligt och ologiskt varghat att de är beredda att skjuta en varg som strosar omkring på jakt efter nåt att äta. Egentligen borde man utlysa prisjakt på dom. Dom är psykopatiska, hur skulle de reagera om andra psykopater jagade dom? :superirriterad:

 

Dalademokratens samtliga kommentarer är anmälda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Visst är det konstigt? Det ligger nåt i att vargjägare är fjollor faktiskt

 

- Buähä, den där vargen tog min hund. Han var ju helt oskyldig. Vi bara jagade ju vargen lite...

 

Gå med du med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Inför skottpengar på tjuvjägarna.

 

Läs Farley Mowats bok "Ropa inte på vargen" om ni är rädda för vargar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Fast jag tycker ni tar i lite väl mycket. Att säga att en yrkesgrupp bör dödas är lite väl hårt tycker jag. Det bryter dessutom mot forumreglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är det ganska roligt (om det inte vore så tragiskt) att de där "tuffa" machomännen är så rädda för vargen? :lol:

Björn skulle jag förstå, en uppretad björn skulle jag inte heller vilja möta i skogen (men de ska få finnas för det), men en varg, det är ju patetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder en sjuk stämning i jägarkretsar där man säger rätt ut "Det är vårat vilt. Vargen måste bort!"!!!! En bekant yttrade dessa ord här i centrala dalarna. Det är så man baxnar........ Det kanske är deras bär också.... snart kanske de skjuter polska bärplockare med flera... :irriteradtjej: :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn skulle jag förstå, en uppretad björn skulle jag inte heller vilja möta i skogen (men de ska få finnas för det), men en varg, det är ju patetiskt.

 

 

Jag vet inte, en stor hund med rovdjursinstinkter som kan springa i 80 km/h.

Jag skulle nog vara lite skrajsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker ni tar i lite väl mycket. Att säga att en yrkesgrupp bör dödas är lite väl hårt tycker jag. Det bryter dessutom mot forumreglerna.

När blev tjuvjägare en yrkesgrupp? Jag är bara ute efter dem, inte de legitima jägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Man ska givetvis ha respekt för vargen, som för alla rovdjur och andra djur med för den delen, men om man inte retar den är det oftast ingen fara. Den är ju lika rädd för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn skulle jag förstå, en uppretad björn skulle jag inte heller vilja möta i skogen (men de ska få finnas för det), men en varg, det är ju patetiskt.

 

I stort sett är det bara jägare med hund som råkar illa ut för björn. Hunden letar rätt på björnen som anfaller. Hunden blir rädd och springer till husse och gömmer sig bakom honom. Husse hiner knappt rätta till hatten innan björnen är över honom......

 

I en normal skog med normalt vilt skyr viltet människan och håller sig undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
När blev tjuvjägare en yrkesgrupp? Jag är bara ute efter dem, inte de legitima jägarna.

 

Ok, sorry. Vad ska man kalla dem då? Social grupp? Nån sorts grupp är ju tjuvjägarna i vart fall.

 

För det andra så borde det ALDRIG var skottpengar på NÅN. Oavsett hur många vargar eller björnar vad som helst som personen eller personerna i fråga har skjutit. Tänk på vad du skriver och hur det kan uppfattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Bör man se skrämmande eller snäll ut när man möter en?

 

Det klassiska tricket är väl att spela död, om jag minns rätt. I vart fall när det gäller björnar. Men som sagt, de upptäcker dig långt innan du upptäcker dem och de håller sig undan. Man har faktiskt studerat vargarna, de har ju GPS-mottagare på sig, och har upptäckt just att de upptäcker människor och drar sig undan utan att människan märker nåt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har faktiskt studerat vargarna, de har ju GPS-mottagare på sig, och har upptäckt just att de upptäcker människor och drar sig undan utan att människan märker nåt alls.

 

 

Även fast att människan inte är något formidabelt rovdjur, så är vi ju rätt så stora i förhållande till de flesta djur på den här planeten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fast att människan inte är något formidabelt rovdjur, så är vi ju rätt så stora i förhållande till de flesta djur på den här planeten.

 

Stora i korken om man läser DD-s kommentarer....... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så stod det jägare i första inlägget och det var det jag menade med yrkesgrupp.

 

För det andra så borde det ALDRIG var skottpengar på NÅN. Oavsett hur många vargar eller björnar vad som helst som personen eller personerna i fråga har skjutit. Tänk på vad du skriver och hur det kan uppfattas.

De få personer i Sverige som har jakten som yrke tror inte jag ställer till med några större problem för rovdjuren.

 

Tjuvjägarna däremot, dödar hejdlöst och hotar sin omgivning till tystnad. Jag kan ju omformulera mig och säga: utlys stora belöningar till de som sätter dit tjuvjägare, så idioterna blir åtalade och dömda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
De få personer i Sverige som har jakten som yrke tror inte jag ställer till med några större problem för rovdjuren.

 

Tjuvjägarna däremot, dödar hejdlöst och hotar sin omgivning till tystnad. Jag kan ju omformulera mig och säga: utlys stora belöningar till de som sätter dit tjuvjägare, så idioterna blir åtalade och dömda.

 

Det skriver jag under på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi ha respekt för vargen?! Den är ju mest rädd för oss, ingen _vild_ varg har nånsin skadat en människa i Norden vad jag vet så det lär nog aldrig hända såvida man inte tränger den. Inget att va rädd för således. Människor mördar andra människor i enormt mycket större grad, de kan man va rädd för. Hundar skadar fler människor oxå för den delen så skulle några skjutas så är det alla fall inte vargen.

 

 

Sen för björn tror jag sett på teve att man inte ska spela död om man skulle möta en, man ska försöka backa undan och om den ändå skulle gå till attack skull man höja ryggsäcken el nåt så man ser längre ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag förtydligar att mitt förslag med prisjakt är att man ser till att filma de personer som man misstänker för tjuvjakt och sen lämna in filmen om man har bevis för tjuvjakt, inte bara på varg utan alla djur i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Varför ska vi ha respekt för vargen?! Den är ju mest rädd för oss, ingen _vild_ varg har nånsin skadat en människa i Norden vad jag vet så det lär nog aldrig hända såvida man inte tränger den. Inget att va rädd för således.

 

Jag sa inte att man ska vara rädd för den, man ska ha respekt för den. Det är skillnad. Jag försöker ha respekt för allt levande, men jag är sannerligen inte rädd för allt levande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...