Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalité på film som man bränner till DVD


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått ett litet problem på halsen och det är när jag ska göra filmer, jag ska förklara!

 

Jag tager ett stycke DVi kamera och med firewire kabel så tankar jag ur kameran med programmet Imovie, so far so good.

 

Sedan göra jag ett Imovie projekt av filmen, lägger till effekter m.m.m.

Det är nu som problemet dyker upp.

 

Jag har exportera projektet till quick time film och sedan via IDVD gör jag en DVD skiva men tar man den här skivan och sätter i en vanlig dvd spelare så hackar det när man tittar på den, så frågan vad gör jag för fel?

 

Har jag för stor upplösning eller gör jag fel i processen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte för hög bitrate? För att vara säker så brukar man ha max 7 mbps, speciellt för billigare dvd-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte exportera/skicka direkt från iMovie till iDVD?

 

Kan det vara dåliga skivor?

 

Är tomten katolik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

På den nya Imovie så hittar jag inget som gör att man kan expotera direkt till IDVD.

 

När det gäller hastighet, så säger du något för jag bränner med högsta hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte exportera till QuickTime. Beroende på vilka versioner du har ska det gå att skicka direkt till iDVD utan att skapa en stor QT-film.

 

Vilka versioner använder du?

 

Vad har du för Mac? iMac 17 tum står det, men är det G4, G5 eller Intel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har en intel maskin och om du tänker på vilken version när det gäller Imovie så är det den senaste samt att jag kör leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En dvd-spelare ska hantera en bitrate på upp till ungefär 10 mbit. Allt annat är felkonstruktion. Eller så har man lyckats bränna något som egentligen inte är en dvd-film. :)

 

Fast här tycker jag låter som att Druttens dvd-spelare har problem att läsa brända skivor. Pröva att bränna i lägre hastighet eller byt media. Alternativt är det läge för en ny dvd-spelare. Har den några år på nacken brukar läsförmågan vara mer opålitlig jämfört med nyare modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har en intel maskin och om du tänker på vilken version när det gäller Imovie så är det den senaste samt att jag kör leopard.

"Senaste" iMovie, som i 6.0.4 eller som i 7.1? 6.0.4 ingår ju på sätt och vis i iLife '08.

 

7.1 använder jag inte, för där kan man inte redigera på något vettigt vis.

I 6.0.4 använder du "Dela"-menyn och väljer iDVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Och jobbar du i iMovie'08 alltså 7.1 så väljer du Dela --> Mediebläddraren och sedan väljer du filmen i mediebläddraren i iDVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

På den nya Imovie så hittar jag inget som gör att man kan expotera direkt till IDVD.

 

När det gäller hastighet, så säger du något för jag bränner med högsta hastigheten.

Man ska aldrig bränna film i högsta hastigheten, lägsta är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå sänka hastigheten. Har aldrig hittat nåt ställe där man kan sänka hastigheten när man bränner DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig bränna film i högsta hastigheten, lägsta är bäst.

 

Var styr man hastigheten när man bränner i iDVD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var styr man hastigheten när man bränner i iDVD?

 

iDVD-Inställningar-Avancerat-Föredragen hastighet....

I alla fall i iDVD '08.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Hur enkelt som helst. Har letat i gamla iDVD men aldrig hittat det. Fanns ju i 08:an men tror inte det fanns i den gamla versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränner aldrig i iDVD (gamla). Sparar som skivavbild (under Arkiv) och kan sedan bränna från Finder. Med hastighetsval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Min herrar nu har jag gått från Leopard till Tiger och då fungera Imovie och iDvd utan någon som helst problem.

 

De var något i Leoparden som programmen inte gilla så nu får jag dra med Tiger ett tag framöver, men det gör ingeting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...