Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdrag Granskning (5/12) kl 20.00


snowreeler

Rekommendera Poster

ICAs varumärke granskas. Man paketerar om köttfärs och märker om datum för kött vars datummärkning gått ut.

 

Personligen bojkottar jag ICA sen ett år tillbaka. Den lokala handlaren här visade sej nämligen vara rena gangstern med en rad skrupelfria aktioner för att få fördelar. Han har "skrämt" folk att handla hos honom. Han har varit bilhandlare tidigare med diverse tvivelaktigheter. Inget olagligt men moraliskt helt förkastligt. Jag hänger inte ut honom så inga ord efter mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se på reprisen då min fru vill se på fyra istället. Men det går att påverka sortimentet på ICA för när jag pluggade i Karlstad så tjatade jag tills de började med Kravbananer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis du som fick det till middag som plockades upp från golvet... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaja. Tur för ICA att inte alla tittar på uppdrag granskning. Funderar på egentligen hur de ska återfå förtroendet, nu när man vet hur de gör så räcker det ju inte att de säger att de ska göra annorlunda framöver, de kan ju precis närsomhelst återgå till sitt beteende för ingen kontrollerar det. Och för den delen varför skulle enbart ICA göra så här, det kan ju alla göra. Så kött i den formen är nog slutköpt för vår del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Fast ICA är ju bara en massa fristående handlare som handlar från samma grossist. Det innebär ju att det helt säkert finns rötägg bland ICA-handlarna, fast det är ju inte ICA:s fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låtsas att Volvohandlarna skär av alla bilbältena och skruvar av muttrarna till rattstångarna i alla bilarna så de inte funkar så bra så blir det nog en sak för själva Volvo att hantera. :)

Men vi som såg avsnittet menar nog själva handlarna när vi skriver slarvigt ICA, förmodligen är beteendet inte initierat av grossisten eller huvudorganisationen etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICA har kanske erhållit något osynligt dekret från Socialstyrelsen att invånarna långsamt ska tillvänjas mot alla former av bakterier inför utlandsresan. Det minskar väl sjukskrivningar under semestern som är relaterade till akuta magsjukdomar. :borstatanderna:

Slogan: Träna med köttfärs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vet vi om coop inte gör likadant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min far berättade om när han körde ut varor till mataffärer på 60-talet. En handlare var känd för att först märka om kött 2 gånger och sedan göra korv av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får nog räkna med högre matpriser efter detta, svinnet måste ju öka ordentligt.

Åtminstone jag kollar och plockar alltid ut varor med senaste förbrukningsdag, om alla gör så blir det ju svinn.

 

Men jag undrar hur folk förr överlevde, eller gjorde de inte det, när kylskåp var en lyx och transportkedjorna och hygien inte var så viktigt?

Klemar vi bort oss?

Se på sydligare länder där köttet på marknaden hänger ute, omsvärmat av flugor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar hur folk förr överlevde, eller gjorde de inte det, när kylskåp var en lyx och transportkedjorna och hygien inte var så viktigt?

Rejält med salt var det förr i tiden. :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son har arbetat inom fiskindustrin i många år och tro aldrig att ni köper fisk som datummärkningen deklarerar. Den kan vara veckor/månader gammal. Frysta förpackningar alltså. Man märker konsekvent om dessa varor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Nu har jag också sett reportaget. Intressant, mycket intressant.

 

Dessutom visar det att Janne Josefsson är helt bränd vad det gäller journalistik. Man såg ju bara hur kunderna reagerade när de såg honom. Det enda han duger till numera är programledarjobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit polissak:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1407315.ab

 

Kommer Josefsson kunna visa sej i en ICA-butik? Dock bevisar det att ledningen i butiken inte har rent mjöl i påsen när personalen blivit åtsagd att hålla tyst inför honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICA har varit i blåsväder vad gäller grönsaker och frukt också. Är det nån som minns hur man för några år sen avslöjades med att spreja nån gas på äpplen och sallad för att de skulle hålla sej fräschare längre för att de skulle kunna transportera gamla legymer och frukter till butiker och på så vis lura av oss pengar? Man borde egentligen inte äta nåt, kanske sten och grus. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar hur folk förr överlevde, eller gjorde de inte det, när kylskåp var en lyx och transportkedjorna och hygien inte var så viktigt?

Klemar vi bort oss?

Se på sydligare länder där köttet på marknaden hänger ute, omsvärmat av flugor.

 

I Cork, där jag bodde ett tag, fanns en permanent inomhusmarknad, "The English Market", med kött, fisk, grönsaker, kryddor, ostar och allt möjligt sånt, i olika stånd.

 

450px-CorkEnglishMarket.jpg

 

Jag glömmer inte synen av en halv gris som låg på en matta där i marknaden. Lukten glömmer jag inte heller. I den delen av marknaden var det en konstant stank av ruttet kött...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som faktiskt slog mig mest var inte själva hanteringen av köttet (jag är inte så förvånad, och köper man centralpackat kött så sker det iaf ingen ompackning, dessutom känns det plötsligt okej att min Willy´s butik hemma har slut på varor ibland, då "vet" man att köttfärsen som är där imorgon inte fanns igår) ...det som slog mig mest var skillnaden i hur dom ansvariga handlarna hanterade situationen, från att lägga sig platt och bara säga som det var (vad annat kan man göra i den situationen) till total förnekelse, och, värst av allt "vi har hittat tjejen som var den som har gjort det här"....jag hoppas att han har en jävligt jobbig vecka framför sig när han rör sig bland sina anställda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det positiva är att handlarna gjort en stor miljöinsats. Annars skulle köttet bara fått slängas och vad jag vet är det inte många som blir sjuka. Det rimliga vore att de fick sälja den gamla köttfärsen till 1/2 priset om det tydligt framgår att den inte är helt färsk. Då får man en möjlighet att välja men som det är nu blir man "tvingad" att äta gammalt kött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...