Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver byta hårddisken


davebowman

Rekommendera Poster

Okej, lämnade in datorn(intel iMac, ett och ett halvt år gammal) till butiken, tog dom 8 veckor att fastställa det jag sa när jag lämnade in den - Hårddisken är död. Fint, dom vill ha 4.5k för att stoppa in en ny. Inte ens chans i helvetet att jag tänker betala det. En precis likadan hårddisk som den jag hade kostar runt 1k. Så, jag vill alltså fixa det själv men frågan är ju då; går det? Måste jag kanske köpa verktyg lika dyra som deras "service"? Har sökt en hel del men det som finns verkar mest handla om de lite äldre modellerna.

 

Måste nog tyvärr säga att jag inte kommer köpa mac nästa gång det blir datorbyte. Mycket tråkigt.

 

Tack

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt den i Sverige och är den förste ägaren så har du tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel (enligt konsumentköplagen). Du ska visa att felet är där från början. Låter svårt, men är ganska lätt. Har du bara varit rädd om grejerna och följt bruksanvisningen så ska det inte vara några problem. Du kan ju inte haft sönder disken och därmed måste felet vara "ursprungligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog tyvärr säga att jag inte kommer köpa mac nästa gång det blir datorbyte. Mycket tråkigt.

 

Tack

/Andreas

 

Köp en modell som du vet med säkerhet att du kan meka med själv,

om du inte vill betala en massa pengar för rep.

Det gäller både om du förtsätter med Mac eller inte.

 

Jag har bytt HD på både bla. iBook och en PowerBook.

iMacen är lite mer besvärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt den i Sverige och är den förste ägaren så har du tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel (enligt konsumentköplagen). Du ska visa att felet är där från början. Låter svårt, men är ganska lätt. Har du bara varit rädd om grejerna och följt bruksanvisningen så ska det inte vara några problem. Du kan ju inte haft sönder disken och därmed måste felet vara "ursprungligt".

 

Det är en mycket bra idé. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt den i Sverige och är den förste ägaren så har du tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel (enligt konsumentköplagen). Du ska visa att felet är där från början. Låter svårt, men är ganska lätt. Har du bara varit rädd om grejerna och följt bruksanvisningen så ska det inte vara några problem. Du kan ju inte haft sönder disken och därmed måste felet vara "ursprungligt".

 

 

Ja, tänkte väl försöka med det men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Det är inte omöjligt att det faktiskt är delvis mitt eget fel. Körde bootcamp men hade rätt mycket problem med det, Windows hängde sig väldigt mycket när jag bootade, fick ibland starta om 10-15 gånger innan jag kom in i Windows ordentligt. Kan tänka mig att det tagit en del på hårddisken. Tycker det är lite dåligt det där, hur ska jag som relativt okunnig kund kunna bevisa att det inte är mitt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tänkte väl försöka med det men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Det är inte omöjligt att det faktiskt är delvis mitt eget fel. Körde bootcamp men hade rätt mycket problem med det, Windows hängde sig väldigt mycket när jag bootade, fick ibland starta om 10-15 gånger innan jag kom in i Windows ordentligt. Kan tänka mig att det tagit en del på hårddisken. Tycker det är lite dåligt det där, hur ska jag som relativt okunnig kund kunna bevisa att det inte är mitt fel?

Du kan ju inte ta sönder hårddisken genom att använda den. Ta sönder disken gör man genom att tappa Macen i golvet eller liknande. Eller genom att ta isär Macen och mecka med disken.

 

Just att du är okunnig kund är ditt starka kort. Då har du INTE skruvat i Macen eller "pressat" den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag får gå dit och bråka lite med dom då. Men om det visar sig att dom inte vill betala, då är jag alltså rätt körd? Just nu känner jag mig nästan så snål att hellre riskerar att förstöra den helt än att betala dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag får gå dit och bråka lite med dom då. Men om det visar sig att dom inte vill betala, då är jag alltså rätt körd? Just nu känner jag mig nästan så snål att hellre riskerar att förstöra den helt än att betala dom.

Många handlare låtsas inte känna till att lagen är bindande.

 

Länk:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

 

Särskilt intressant fall hos allmänna reklamationsnämnden:

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/van...or/Allmant/130/

Särskilt stycket: "Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början."

Eftersom du inte kommer åt hårddisken så kan du inte ha "påverkat" den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt, men var bestämd.

Läs gärna på om köpelagen,

så att du kan svara dem om de börjar "krångla".

 

Du kan ju äver ta en print-kopia på info dom Telly länkade till

och stryka under det som är relevant.

Ha det med i fickan och visa dem vid lämpligt läge,

om det skulle behövas.

 

Behåll lugnet och var vänlig,

men låt dem inte övertala dig eller köra med dig.

 

Föresten:

Hej och välkommen till forumet. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna Telly! Ska se till att jag känner mig hemma på det där så jag kan ge dom en omgång i servicedisken.

 

friend: Jag har faktiskt lurkat ett bra tag nu, är ingen aktiv postare bara. Men tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

500 spänn fattigare och en mac utan fungerande hårddisk blev resultatet. Men jag är inte bitter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

500 spänn fattigare och en mac utan fungerande hårddisk blev resultatet. Men jag är inte bitter...

 

Vad hände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dom så räknas hårddisk som förbrukningsvara och jag har slitit ut den. Men det blir ARN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sitter det för hårddisk i? De flesta hårddisktillverkare ger 5 års garanti på disken så 1,5 år är ju inom den gränsen. Att en hårddisk anses som förbrukad efter 1,5 år är ju extremt dåligt!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårddisk gick sönder efter ca 2 veckor. Helt plötsligt så verkar Applecare mer som ett måste än ett tillval.

 

Hoppas det löser sig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...