davebowman Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Okej, lämnade in datorn(intel iMac, ett och ett halvt år gammal) till butiken, tog dom 8 veckor att fastställa det jag sa när jag lämnade in den - Hårddisken är död. Fint, dom vill ha 4.5k för att stoppa in en ny. Inte ens chans i helvetet att jag tänker betala det. En precis likadan hårddisk som den jag hade kostar runt 1k. Så, jag vill alltså fixa det själv men frågan är ju då; går det? Måste jag kanske köpa verktyg lika dyra som deras "service"? Har sökt en hel del men det som finns verkar mest handla om de lite äldre modellerna. Måste nog tyvärr säga att jag inte kommer köpa mac nästa gång det blir datorbyte. Mycket tråkigt. Tack /Andreas Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tema Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 iMac är på grund av sitt smala format svår att öppna och stänga ordentligt utan att skada värmeskydd och ventilation… Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Om du köpt den i Sverige och är den förste ägaren så har du tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel (enligt konsumentköplagen). Du ska visa att felet är där från början. Låter svårt, men är ganska lätt. Har du bara varit rädd om grejerna och följt bruksanvisningen så ska det inte vara några problem. Du kan ju inte haft sönder disken och därmed måste felet vara "ursprungligt". Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
friend Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Måste nog tyvärr säga att jag inte kommer köpa mac nästa gång det blir datorbyte. Mycket tråkigt. Tack /Andreas Köp en modell som du vet med säkerhet att du kan meka med själv, om du inte vill betala en massa pengar för rep. Det gäller både om du förtsätter med Mac eller inte. Jag har bytt HD på både bla. iBook och en PowerBook. iMacen är lite mer besvärlig. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
friend Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Om du köpt den i Sverige och är den förste ägaren så har du tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel (enligt konsumentköplagen). Du ska visa att felet är där från början. Låter svårt, men är ganska lätt. Har du bara varit rädd om grejerna och följt bruksanvisningen så ska det inte vara några problem. Du kan ju inte haft sönder disken och därmed måste felet vara "ursprungligt". Det är en mycket bra idé. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davebowman Postad 5 december, 2007 Författare Share Postad 5 december, 2007 Om du köpt den i Sverige och är den förste ägaren så har du tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel (enligt konsumentköplagen). Du ska visa att felet är där från början. Låter svårt, men är ganska lätt. Har du bara varit rädd om grejerna och följt bruksanvisningen så ska det inte vara några problem. Du kan ju inte haft sönder disken och därmed måste felet vara "ursprungligt". Ja, tänkte väl försöka med det men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Det är inte omöjligt att det faktiskt är delvis mitt eget fel. Körde bootcamp men hade rätt mycket problem med det, Windows hängde sig väldigt mycket när jag bootade, fick ibland starta om 10-15 gånger innan jag kom in i Windows ordentligt. Kan tänka mig att det tagit en del på hårddisken. Tycker det är lite dåligt det där, hur ska jag som relativt okunnig kund kunna bevisa att det inte är mitt fel? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Ja, tänkte väl försöka med det men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Det är inte omöjligt att det faktiskt är delvis mitt eget fel. Körde bootcamp men hade rätt mycket problem med det, Windows hängde sig väldigt mycket när jag bootade, fick ibland starta om 10-15 gånger innan jag kom in i Windows ordentligt. Kan tänka mig att det tagit en del på hårddisken. Tycker det är lite dåligt det där, hur ska jag som relativt okunnig kund kunna bevisa att det inte är mitt fel? Du kan ju inte ta sönder hårddisken genom att använda den. Ta sönder disken gör man genom att tappa Macen i golvet eller liknande. Eller genom att ta isär Macen och mecka med disken. Just att du är okunnig kund är ditt starka kort. Då har du INTE skruvat i Macen eller "pressat" den. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davebowman Postad 5 december, 2007 Författare Share Postad 5 december, 2007 Verkar som jag får gå dit och bråka lite med dom då. Men om det visar sig att dom inte vill betala, då är jag alltså rätt körd? Just nu känner jag mig nästan så snål att hellre riskerar att förstöra den helt än att betala dom. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Verkar som jag får gå dit och bråka lite med dom då. Men om det visar sig att dom inte vill betala, då är jag alltså rätt körd? Just nu känner jag mig nästan så snål att hellre riskerar att förstöra den helt än att betala dom. Många handlare låtsas inte känna till att lagen är bindande. Länk: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129 Särskilt intressant fall hos allmänna reklamationsnämnden: http://www.arn.se/praxis_referatiurval/van...or/Allmant/130/ Särskilt stycket: "Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början." Eftersom du inte kommer åt hårddisken så kan du inte ha "påverkat" den. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
friend Postad 5 december, 2007 Share Postad 5 december, 2007 Ta det lugnt, men var bestämd. Läs gärna på om köpelagen, så att du kan svara dem om de börjar "krångla". Du kan ju äver ta en print-kopia på info dom Telly länkade till och stryka under det som är relevant. Ha det med i fickan och visa dem vid lämpligt läge, om det skulle behövas. Behåll lugnet och var vänlig, men låt dem inte övertala dig eller köra med dig. Föresten: Hej och välkommen till forumet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davebowman Postad 5 december, 2007 Författare Share Postad 5 december, 2007 Tack för länkarna Telly! Ska se till att jag känner mig hemma på det där så jag kan ge dom en omgång i servicedisken. friend: Jag har faktiskt lurkat ett bra tag nu, är ingen aktiv postare bara. Men tack Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davebowman Postad 10 december, 2007 Författare Share Postad 10 december, 2007 500 spänn fattigare och en mac utan fungerande hårddisk blev resultatet. Men jag är inte bitter... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Xelo Postad 10 december, 2007 Share Postad 10 december, 2007 500 spänn fattigare och en mac utan fungerande hårddisk blev resultatet. Men jag är inte bitter... Vad hände? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hanekylling Postad 11 december, 2007 Share Postad 11 december, 2007 Det verkar ju dumt Jag frågar precis som Xelo: Vad hände? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davebowman Postad 12 december, 2007 Författare Share Postad 12 december, 2007 Enligt dom så räknas hårddisk som förbrukningsvara och jag har slitit ut den. Men det blir ARN. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hanekylling Postad 12 december, 2007 Share Postad 12 december, 2007 Bara på dem! Jag håller tummarna på att det löser sig för dig Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
N1klas Postad 13 december, 2007 Share Postad 13 december, 2007 Vad sitter det för hårddisk i? De flesta hårddisktillverkare ger 5 års garanti på disken så 1,5 år är ju inom den gränsen. Att en hårddisk anses som förbrukad efter 1,5 år är ju extremt dåligt! Lycka till! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dabjork Postad 19 december, 2007 Share Postad 19 december, 2007 Min hårddisk gick sönder efter ca 2 veckor. Helt plötsligt så verkar Applecare mer som ett måste än ett tillval. Hoppas det löser sig för dig. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.