Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägg batteriet i kylen!


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

1024337780.jpg

Hej MacWorld! Min Powerbook G4 1,5 Ghz är inte ens två år gammal men jag får inte ut mer än 10 - 15 minuter på batteriet. Jag har försökt med att kalibrera enligt instruktioner, att köra slut batteriet tills datorn stänger av och sedan ladda det...Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en MacBook som går med halverad processorhastighet så kan man ta ur det. Men då kan man spara pengar genom att köpa en begagnad PowerBook som går med samma hastighet.

Bilaga: Apple dokument - reducerad processorhastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polemiserar inte med artikeln, men den väcker en del tankar. I flera artiklar har sagts eller antytts att det inte är bra om den bärbara datorn bara står på skrivbordet, för då kan det bli varmt för batteriet. Var brukar man ha datorn, om inte på något slags bord? De MB-användare är nog i minoritet som arbetar liggande med sin dator inklämd mellan knäna, eller hängande i selar från taket. Om batteriet är så känsligt, borde podium eller utfällbara ben ingå i datorköpet. När jag känner på undersidan av min dator, så är batteriluckan relativt sval. Är jag lömskt invaggad i någon falsk säkerhet? Är det någon som kan rekommendera ett lämpligt avstånd mellan dator och bord? (Innehavare av podium bör ha en uppfattning.) Kanske räcker det med några balsabitar eller hårdrullade strumpor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med PowerBooken utan batteri liggandes på tre vita suddgummin,

typ större, och kör trådlöst externt keyboard och mus - Logitech S 530 Mac.

 

Har en 22" Fujitsu-Simens som huvudskärm

och det fungerar så in i norden bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att kolla med t.ex iStat menus vad man har förr bottentemperatur - Enclosure bottom.

Bör inte överstiga 40 °C enligt min mening annars får man väl fixa bättre ventilation under sin bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att kolla med t.ex iStat menus vad man har förr bottentemperatur - Enclosure bottom.

Bör inte överstiga 40 °C enligt min mening annars får man väl fixa bättre ventilation under sin bärbara.

Temperaturen är inte jämnt fördelad på undersidan. Om batteridelen är sval, måste då övriga delar vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en Rain Design iLap till min nya MBP och den är toppen. Dels mycket bättre ergonomi när det gäller både tangentbordets och skärmens höjd och dels håller sig temperaturen på undersidan av datorn (enclosure bottom) på behaglig nivå (just nu 32°C och då har jag kört hårt med en massa olika program de senaste 80 minuterna. :nerd:B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med PowerBooken utan batteri liggandes på tre vita suddgummin,

typ större, och kör trådlöst externt keyboard och mus - Logitech S 530 Mac.

 

Har en 22" Fujitsu-Simens som huvudskärm

och det fungerar så in i norden bra.

 

Suddgummin verkar bra (far nog inte iväg lika lätt som trä eller tyg), men varför tre och inte fyra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en Rain Design iLap till min nya MBP och den är toppen. Dels mycket bättre ergonomi när det gäller både tangentbordets och skärmens höjd och dels håller sig temperaturen på undersidan av datorn (enclosure bottom) på behaglig nivå (just nu 32°C och då har jag kört hårt med en massa olika program de senaste 80 minuterna. :nerd:B)

 

Får man be om pris och leverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man be om pris och leverantör?

 

Både Applestore och Macoteket säljer den. Jag köpte den från Applestore för drygt 800:- någonting inkl frakt. Macoteket är nog någon femtiolapp billigare, men de hade slut på lagret och skulle få in nya först i mitten av dec (och jag kunde förståss inte vänta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suddgummin verkar bra (far nog inte iväg lika lätt som trä eller tyg), men varför tre och inte fyra?

 

Jag hade suddigummin under min gamla Pismo, men kommer tyvärr inte ihåg om jag hade tre eller fyra. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suddgummin verkar bra (far nog inte iväg lika lätt som trä eller tyg), men varför tre och inte fyra?

Funderar på att testa frigolitbitar som ställ. De är lätta, tröga (glider inte) och gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...